همشهری آ»لاین: معاون بین الملل ستاد کل نیروهای مسلح از برگزاری رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی با مشارکت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلیس مرزبانی ایران و نیروی دریایی و پلیس سلطنت عمان در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار قدیر نظامی روز شنبه در حاشیه تشکیل چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان که امروز در تهران آغاز بکار کرد، این مطلب را اظهار داشت.

وی با بیان اینکه روابط نظامی، انتظامی و امنیتی بین نیروهای مسلح دو کشور ایران و عمان مثبت و رو به پیشرفت ارزیابی می شود، گفت: در حالی که روند روابط سیاسی، نظامی دو کشور به دلیل مواضع حکیمانه و خردمندان رهبران دو کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است، اما متاسفانه شرایط سیاسی، نظامی و امنیتی منطقه و جهان اسلام به دلایل مختلف روند نگران کننده و غیرقابل قبولی دارد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک نظامی ایران و عمان اضافه کرد: جنایت های تروریسم تکفیری با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان در مناطق مختلف جهان و همگرایی بین برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان با رژیم صهیونیستی دو عامل اصلی شکاف، تفرقه و بحران در منطقه و جهان اسلام است.

سرتیپ پاسدار قدیر نظامی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیشتازی و مجاهدت در برابر تروریسم و نقش مستقیم در شکست حکومت خودخوانده داعش و پایبندی به موازین بین المللی و مواضع مستقل در مسائل منطقه ای و جهانی مورد فشارهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا و برخی کشورهای غربی و منطقه ای قرار گرفته است.

وی در این باره افزود: از این رو جمهوری اسلامی ایران حفظ و تقویت توان دفاعی را برای دفاع قدرتمندانه از منافع و امنیت ملی حق طبیعی خود می داند و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به هرگونه تهدیدی از جانب دشمنان پاسخ مقتدرانه خواهند داد.

در ادامه این اجلاس سرتیپ راشد بن سعید البلوشی معاون رئیس ستاد نیروهای مسلح سلطنت عمان و رئیس هیات نظامی عمان نیز، وجود تفرقه در جهان اسلام را عامل اصلی منازعات کنونی دانست.

وی تاکید کرد که کشورهای منطقه و مسلمان باید با بازگشت به میز مذاکره و گفت و گو به رفع اختلافات بپردازند.

قرار است براساس برنامه ریزی های صورت گرفته هیات نظامی سلطنت عمان در ادامه برگزاری اجلاس های کمیسیون مشترک نظامی دو کشور با برخی از مقامات و فرماندهان نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت و گو کنند.

چهاردهمین نشست کمیته مشترک همکاری های نظامی ایران و عمان صبح امروز -شنبه- آغاز شد.