همشهری آنلاین: اپرای «پردیس و پریسا» به رهبری پیمان منصوری نیمه دی‌ماه به مناسبت هشتادمین زادروز لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

به گزارش همشهري آنلاين، پردیس و پریسا نخستين اپرایی است که چکناواریان پیش از انقلاب به زبان فارسی نوشته و بارها در کشورهای انگلستان، آمریکا و ارمنستان اجرا شده است. در واقع آهنگساز و خالق اين اپرا موسيقيدان نامدار ايراني است و حالا قرار است پس از 44 سال در تهران براي دوستداران موسيقي كلاسيك روي صحنه برود. این اجرا شامگاه روز 15 دي با همکاری گروه اپرای آیو برگزار می‌شود.

پردیس و پریسا سال 52 نوشته شد و همان سال‌ها در ارمنستان اجرا شد. استقبال از اين اپرا به اندازه‌اي بود كه سوئیت‌های آن در تبلیغات شرکت خودروسازي BMW استفاده شد. نوازندگان اپراي پرديس و پريسا از میان هنرمنداان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی برگزيده شده‌اند تا مخاطبان يك اجراي كم‌نقص را با کیفیت عالی شاهد باشند.

لوریس چکناواریان مهرماه ۱۳۱۶ از پدر و مادري ارمني‌تبار در شهر بروجرد استان لرستان به دنيا آمد. اين آهنگساز، نقاش و رهبر اركستر بیش از ۷۵ اثر موسيقايي در كارنامه خود ثبت كرده و چند موسيقي متن هم براي فيلم‌هاي سينمايي ساخته است. او اوايل آبان‌ماه امسال تمام آثار موسيقايي خود را به موزه موسيقي اهدا كرد.