سازمان حفاظت محیط‌زیست هیئت‌های عزاداری، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد را در ایام عزاداری به توجه لازم به حفظ سلامت عزاداران حسینی و رعایت ملاحظات محیط‌زیست فراخواند.

محمد درويش، مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست در توضيح اين مطلب گفت: هر ساله با فرارسيدن ايام محرم و صفر حجم زيادي از نذورات در ظروف پلاستيكي و يكبار مصرف در مساجد، هيئت‌‌ها و تكاياي مذهبي در سطح كشور توزيع مي‌شود. اين درحالي است كه تماس اين ظروف با غذاي گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدي ايجاد كرده و مواد بسيار خطرناكي توليد مي‌كند و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي‌شود.وي با توجه به سرطان‌زا بودن ليوان‌هاي پلاستيكي از هموطنان خواست تا حد امكان براي توزيع نوشيدني‌هاي گرم مانند شير و چاي از ليوان‌هاي كاغذي استفاده كنند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، درويش خاطرنشان كرد: اگرچه ظروف گياهي و آلومينيومي گران‌تر از ظروف يكبار مصرف با پايه پلاستيكي است اما اگر در زمينه افزايش بيماري سرطان و در نتيجه استفاده از ظروف پلاستيكي اطلاع‌رساني شود، اقشار مختلف مردم مي‌پذيرند لذا از فعالان محيط‌زيست درخواست مي‌شود تا با كار فرهنگي براي حذف اين ظروف در ميان خانواده‌ها و عزاداران و جايگزين كردن آن با ظروف يكبار مصرف گياهي اقدام و براي حفاظت از محيط‌زيست شهر تلاش كنند.

وي ادامه داد: براي فرهنگسازي‌ در اين زمينه‌ها ائمه‌جمعه و جماعات و مداحان نيز مي‌توانند نقش بسزايي ايفا كنند و در اين ايام كه مردم بيشتر در مساجد و حسينيه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنراني‌ها در انتقال مفاهيم كاربردي محيط‌زيستي به عزاداران حسيني ورود داشته باشند.درويش به شهروندان و عزاداران توصيه كرد كه ضمن استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي و كاغذي نسبت به جمع‌آوري و مديريت پسماندهاي توليدي توجه ويژه داشته باشند.

مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه رهاسازي‌ پسماند ناشي از نذورات در سطح معابر و نهرها زمينه آلودگي شهري ايجاد كرده و منجر به بروز معضلات زيست‌محيطي مي‌شود، از همشهرياني كه نذر خود را در ليوان‌ها يا بسته‌هاي يكبار مصرف ادا مي‌كنند، خواست سطل زباله يا كيسه‌هاي زباله بزرگ نيز تهيه كرده و در محل قرار دهند تا از پخش اين ظروف در خيابان جلوگيري شود.

درويش به مسئولان هيئت‌ها و تكايا نيز توصيه كرد بر جمع‌آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال كنند و با توجه به افزايش حجم آب‌گرفتگي معابر به‌دليل ريختن ظروف در نهرها، تأكيد كرد كه مساجد و تكايا نسبت به جمع‌آوري اين ظروف پس از مصرف اقدام كنند.