همشهری آنلاین: معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به غربالگری چهارهزار و پنج نفر از معتادان متجاهر از ۲۹ تیر تا ۱۵ مرداد ماه امسال گفت: ۶۳ درصد از این جمعیت معادل دو هزار و ۱۷۹ نفر، هیچگونه اوراق هویتی نداشتند.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا شمس در نشست خبری گزارش توصیفی معتادان سخت در دسترس متجاهر استان تهران افزود: اوراق هویتی این تعداد دزدیده یا گم شده است یا اینکه خودشان این اوراق را فروخته‌اند.

وی ادامه داد: اوراق هویتی معتادان به جهت ارائه به بیمارستان‌ها و اقدامات درمانی برای معتادان بیمار، حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: بنابراین بهزیستی درنظر دارد سامانه‌ای جهت ارائه کد و شناسه به معتادان متجاهر، راه اندازی کند.

معاون بهزیستی استان تهران گفت: بیشترین میزان شیوه مصرف مواد از طریق کشیدن و سپس به ترتیب مصرف خوراکی و تزریق بوده است.

شمس افزود: از این معتادان پرسیده شد که آیا سابقه دریافت خدمات درمانی ترک اعتیاد داشته‌اند که پاسخ 62 درصد آنها منفی بود.

وی اظهار داشت: اولین ماده مصرفی این معتادان متجاهر، هروئین با فراوانی 897 نفر و سپس به ترتیب آمفتامین و شیشه با فراوانی 515 نفر، تریاک با فراوانی 460 نفر، حشیش با فراوانی 78 نفر و گل با فراوانی 9 نفر بوده و 489 نفر پاسخ ندادند.

معاون بهزیستی استان تهران گفت: از سه هزار و 750 معتاد متجاهر، تست گرفتیم که 104 نفر آنان اچ.آی.وی داشتند.

شمس افزود: همچنین دو هزار و 194 از معتادان متجاهر از معتادان غربالگری شده استان تهران از هیچگونه خدمات پیشگیری و درمان و کاهش آسیب دستگاه‌های مختلف، دریافت نکرده‌اند که این مساله اصلا خوب نیست.

وی تاکید کرد: مراکز گذری کاهش آسیب موسوم به دی.آی.سی ، شلتر - پناهگاه - و مددسراها باید امن شوند و معتادان در این مکان‌ها گرفته نشوند تا معتادان از این خدمات بیشتر استفاده کنند.