تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳

همشهری دو - محمد مجد: «این شب رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه» شبی که تنهایی در آن معنا ندارد.

دور افتاده‌ترین و تنها‌ترین‌ها هم، در این شب قرآنی دارند که بالای سرشان می‌نشیند و شفاعت‌شان را می‌کند و چشم‌هایی که آسمان را جست‌وجو می‌کند برای دیدن رد بال فرشته‌هایی که در این شب به اذن پروردگارشان پایین می‌آیند تا ریز‌ترین نجواهای بنده‌ها را بشنوند.

 شبي كه در آن دل‌هاي سنگين سبك مي‌شوند و اميد گشوده شدن گره‌ها بار ديگر در قلب‌هاي خسته جوانه مي‌زند. شب قدر را مي‌گوييم؛ شبي كه در آن تنهايي معنا ندارد. خيلي راحت مي‌تواني جايي را پيدا كني كه خيل عظيم آرزومند‌ها به جاي آوا‌ها و نواهايي كه از تلويزيون يا راديو مي‌شنوي، همراهي‌ات كنند. بدون شك هر كسي براي اين شب‌ها برنامه‌اي دارد و جايي كه براي رفتن به آن برنامه‌ريزي كرده. حالا در كنار اين برنامه‌ريزي‌هايتان ما هم برايتان يك راهنماي جمع‌وجور آماده كرده‌ايم.

  • به سوي مساجد و حسينيه‌هاي اصلي

در شب‌هاي قدر، خيابان‌هاي شهرهاي بزرگي مثل تهران به‌خصوص خيابان‌هايي كه به مساجد و حسينيه‌هاي اصلي ختم مي‌شوند بسيار شلوغ هستند. جدا از بحث شلوغ بودن و ترافيك، معضل ديگري كه با آن روبه‌رو مي‌شويد پيدا كردن جاي پارك است. به اين‌ترتيب جدا از مدت زماني كه در ترافيك مانده‌ايد بايد مدت زمان بيشتري را هم براي پيدا كردن جاي پارك صرف كنيد. پس بهتر است در وهله اول اگر امكان دارد با خودتان ماشين نبريد ولي اگر هم ناچار بوديد با ماشين به محل موردنظر برويد قبل از رسيدن به مكان موردنظر آن را پارك كنيد و كمي هم پياده‌روي كنيد. اگر موتورسيكلت داريد بهترين وسيله در اين شب‌ها همين موتور است؛ به شرط احتياط.

  • براي استقرار به فكر تجهيزات باشيد

ممكن است براي رفتن به داخل مسجد يا حسينيه جا نباشد و مجبور شويد بيرون از مسجد يا حسينيه احيا بگيريد پس فراموش نكنيد زير‌اندازي مناسب همراه داشته باشيد. همچنين همراه بردن قرآن و كتاب دعا و مهر و ديگر وسايل مورد نياز فراموش نشود. قطعا مساجد و حسينيه‌ها هر چقدر هم كه مجهز باشند باز هم نمي‌توانند براي همه شب‌زنده‌داران، قرآن و ادعيه فراهم كنند. خلاصه پيش‌بيني همه‌‌چيز را از قبل بكنيد و حتي يك بطري آب خوردن خنك همراه داشته باشيد. اگر كودكان همراه‌تان هستند حتما مقداري خوراكي هم داشته باشيد. توصيه اصلي اين است كه كمي زودتر برويد تا در همان داخل حسينيه‌ها و مساجد مستقر شويد.

  • معنويت خودتان را تقويت كنيد

مهيا شدن براي شب‌هاي قدر، فقط از نظر ظاهري نيست، بلكه بايد باطن‌ خودتان را هم براي استفاده بهتر از اين شب‌ها آماده كنيد. توصيه شده قبل از رفتن به مراسم احيا، غسل كنيد و 2 ركعت نماز بخوانيد تا پاكيزه و با آرامش و آمادگي كامل به مناجات با پروردگار خود بنشينيد. توصيه اصلي اين است كه حتما در خانه نمانيد و به جمع مردم در اماكن مذهبي بپيونديد، اما اگر خيلي اهل جاهاي شلوغ نيستيد جاي رفتن به مساجد و حسينيه‌هاي معروف و شلوغ، به يكي از مساجد و حسينيه‌هاي خلوت نزديك منزل خود برويد و در آرامش كامل و بدون كلافگي از شلوغي محيط پيرامون يا نگراني از زمان طولاني كه بايد براي بازگشت به منزل صرف كنيد اعمال شب‌هاي قدر را به‌جا ‌آوريد.

  • تقسيم وظيفه در نگهداري از كودكان

كودكان را حتما با خودتان همراه كنيد، اما حواستان به چند نكته مهم باشد. اولا وظيفه نگهداري از بچه‌ها در مراسم شب قدر فقط با مادران نيست، پدران هم مسئوليت اين كار را برعهده بگيرند تا همسرانشان هم بتوانند از اين شب پرفيض نهايت استفاده را ببرند. تقسيم وظايف در اين زمينه بسيار اهميت دارد. نكته بعدي اين است كه اگر اطمينان داريد كودكتان نمي‌تواند براي چند ساعت آرام در كنارتان بنشيند لطف كنيد براي راحتي و آرامش خودتان و اطرافيانتان كه براي مراسم احيا آمده‌اند در جايي خارج از شبستان يا حسينيه مستقر شويديا اينكه نزديك در خروجي بنشينيد تا اگر لازم شد، كودكتان را به بيرون از محل اصلي ببريد.

  • در شب قدر خوش‌ اخلاق باشيد

حواستان باشد كه قرار است از بركات مختلف اين شب معنوي بهره‌مند شويد و با كوله‌بار پر به منزل برگرديد. مسلما حضور در تجمع‌هاي شلوغ شب قدر با مشكلاتي همراه است. اين مشكلات دليل نمي‌شود كه با ديگران بداخلاق باشيد و تمام ثواب شب زنده‌داري‌تان را از دست بدهيد. هنگامي كه در تاريكي يا شلوغي جمعيت نشسته‌ايد، ممكن است مثلا كساني كه در حال رفت‌وآمد هستند پايتان را له كنند. در اين مواقع بهتر است آرامش خود را حفظ كنيد و به اين نكته توجه داشته باشيد كه گذشت و فروخوردن خشم از بالا‌ترين صفات انساني است و رضايت پروردگار را به همراه دارد. البته از آن طرف هم سعي كنيد خودتان هنگام رفت‌وآمد كسي را زير دست و پايتان له نكنيد!

  • هر قدر مي‌توانيد اعمال بيشتري انجام دهيد

درباره شب قدر و فضيلت آن و اعمالي كه بايد در اين شب‌ها انجام داد روايات و دستورات فراواني وجود دارد. بهتر است با مطالعه و پرس‌وجو در اين خصوص اطلاعات و آگاهي لازم را به‌دست‌ آوريد. حتما يك نگاهي به مفاتيح بيندازيد و اعمال اين شب‌ها را ببينيد. غيراز اعمال مشترك شب‌هاي قدر و اعمال مخصوص هر شب، كارهاي ديگري هم هستند كه حسابي ثواب دارند؛ مثلا اين سه‌‌شب كه بيدار هستيد، بهترين فرصت است براي خواندن نماز شب كه بسيار هم توصيه شده است. بنابراين خواندن نماز شب و خلوت كردن با پروردگار را در اين شب‌هاي قدر فراموش نكنيد. قرائت سوره‌هايي همچون قدر هم در اين شب سفارش شده كه به‌راحتي مي‌توانيد وقت‌هاي مرده‌تان را با آن زنده كنيد.

  • به امنيت بيشتر مراسم‌ كمك كنيد

ممكن است در اين روزها و بعد از ماجراي تروريستي 17خرداد، كمي نگران حضور در تجمع‌هاي بزرگ باشيد، اصلا چنين نگراني‌اي نداشته باشيد و خيالتان راحت باشد كه همه تمهيدات امنيتي براي مراسم مختلف درنظر گرفته شده است. خودتان هم در ايجاد امنيت بيشتر مي‌توانيد مشاركت داشته باشيد؛ مثلا يك كار مهمي كه از دست شما برمي‌آيد اين است كه درصورت ديدن فعاليت يا اشخاص مشكوك در محلي كه هستيد با شماره 113 وزارت اطلاعات تماس بگيريد. اصلا به‌خودتان ترديد راه ندهيد و هر موردي را كه به‌نظرتان مشكوك بود اطلاع دهيد. درضمن مسلما در اين شب‌ها نيروهاي امنيتي بيشتري در معابر و محل‌هاي برگزاري مراسم‌ مستقر هستند، سعي كنيد نهايت همكاري را با آنها داشته باشيد.