همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تهدید ظروف یکبار مصرف برای طبیعت گفت: ایران جزو ۵ کشور اول جهان در استفاده از ظروف یکبار مصرف است.

به گزارش ایرنا، شهرام احمدی در سخنرانی قبل از خطبه نمازجمعه شهرکرد اظهار کرد: ریختن ظروف یکبار مصرف در دل طبیعت یا جا گذاشتن آن در طبیعت باعث مرگ تدریجی طبیعت می‌شود و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف با هدف حفظ محیط زیست ضروری است.

وی با بیان این که محیط زیست امانت الهی است و فرهنگ غلط مصرف‌گرایی به محیط زیست آسیب جدی می‌رساند گفت: جرم انگاری تخریب محیط زیست باید از سوی همه مسئولان پیگیری شود.

احمدی افزود: مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، محیط زیست مساله فراقوه‌ای، ملی و بلکه فراملی است و حفاظت از محیط زیست مطابق اصل 50 قانون اساسی وظیفه‌ای عمومی و همگانی است که جرم انگاری تخریب محیط زیست باید از سوی تمامی مسئولان انجام شود.

وی افزود: مطابق اصل 50 قانون اساسی هرگونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی و غیره که به محیط زیست آسیب برساند، ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره بروز ریزگردها در چند سال گذشته در این استان، افزود: 90 درصد منشاء این پدیده خارج از کشور است و سال گذشته پدیده گرد و غبار 47 روز در این استان وجود داشت.

به گفته وی، از ابتدای امسال نیز 9 روز پدیده گرد و غبار استان را فراگرفت که مطابق آمار سال‌های گذشته هر سال 50 درصد کاهش می‌یابد.

احمدی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های فصل بهار در چهارمحال و بختیاری و رویش گیاهان، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان در فصل تابستان بالاست که مردم نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

حدود 12.5 درصد مساحت این استان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.