بافت تاریخی نراق در استان مرکزی که آثاری از دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجار در خود جای داده است از خطر تخریب و نوسازی غیراصولی نجات یافت.

سیدمحمدحسینی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی دراین‌باره گفت: 40 درصد از بافت تاریخی این شهر مرمت و بازسازی شده که امکان استفاده و تعیین کاربری برای آن به وجود آمده است.

این در حالی بود که از اواخر سال 1383 روند تخریب بافت تاریخی در شهر 5 هزار نفری نراق شتاب گرفته بود و حتی قنات‌های تاریخی و مشهور آن نیز از بین رفته بود.

مرمت و احیای بافت تاریخی نراق که وسعتی 30 هکتاری را شامل می‌شود با مشارکت مستقیم شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و به ویژه این شهر انجام شده است.

حسین منصوری‌زاده، شهردار نراق، در گفت‌وگو با همشهری دراین‌باره تأکید کرد: پس از مساعدت شورای شهر با میراث فرهنگی وارد گفت‌وگو شدیم و قرار گذاشتیم که هر چه اعتبار لازم است به صورت مشارکتی تأمین کرده و با همکاری کارشناسان دو طرف به بازسازی و مرمت آثار تاریخی درون بافت بپردازیم.

4 آسیاب آبی، بازار و کاروانسرای شمس‌السلطنه، مسجد جامع و تعدادی خانه اعیان‌نشین دارای بادگیر از جمله آثار ممتاز درون بافت تاریخی نراق بوده‌اند که در مدت 2سال اخیر و تحت مدیریت مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نراق و شهرداری این شهر مرمت و احیا شده‌اند.

محمود مرادی معاون حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری نراق نیز در توضیح اقدامات انجام گرفته شده در این شهر به همشهری گفت: 3 محله بازار، پایین و مسجد جامع به‌عنوان محور احیای بافت تاریخی مبنا قرار گرفت و در جریان این سلسله عملیات‌ها پس از 50 سال یکی از قنات‌های اصلی نیز احیا شد.