معاون میراث فرهنگی در پانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران با انتقاد از برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌دلیل اجرای طرح‌های عمرانی بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی و تخریب آثار تاریخی گفت: انرژی بسیاری از همکاران ما صرف کاوش‌های نجات‌بخشی می‌شود.

او با تاكيد بر اهميت كاوش‌هاي باستان‌شناسي در ايران گفت: متاسفانه بسیاری از مکان‌ها را به‌درستی نمی‌شناسیم و به این دلیل نمی‌توانیم به‌خوبی و به‌موقع جلوی برخی تخریب‌ها را برای حفظ آثار تاریخی بگیریم.

طالبيان با اشاره به اینکه ایران، کشوری در حال‌ توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌آب، جاده‌سازی، کشاورزی و صنعتی است، گفت: معاونت میراث‌فرهنگی هر روز با جریان‌های مختلف توسعه روبه‌رو است و برخی از آنها به حوزه باستان‌شناسی ارجاع داده می‌شود.

معاون ميراث فرهنگي، با اشاره به تلاش‌ها برای تهیه اطلس باستان‌شناسی کشور گفت: کار، بسیار گسترده است و گاه کارشناسان در پاسخ به یک استعلام از نبود آثار تاریخی در محلی خبر می‌دهند؛ درحالی‌که در روند کار، آثار تاريخي یافت می‌شود. وي تصریح کرد: در برخی موارد سازمان‌ها و ارگان‌ها پيش از شروع طرح‌های عمرانی، از سازمان میراث‌فرهنگی استعلام نمی‌کنند؛ در حالی که براساس قانون، سازمان‌ها و ارگان‌ها موظف هستند قبل از هر اقدامی از سازمان میراث‌فرهنگی استعلام بگيرند.

حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسی پژوهشگاه ميراث و گردشگري نيز در پانزدهمين همايش باستان‌شناسي ايران رواج گنج‌یابی و تبلیغ گسترده فلزياب در فضاي مجازی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های باستان‌شناسی امروز كشور و عامل تهديد محوطه‌های تاریخی خواند و گفت: ضرورت پیش‌بینی مجازات برای متعرضان به میراث فرهنگی و حفاظت از میراث باستان‌شناسی کشور در جریان طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای نيز چالش پیش روی پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور است که با وجود تأکید قانون بر لزوم استعلام از سازمان میراث‌فرهنگ همچنان محوطه‌های باستانی را تهدید می‌کند. او افزود: طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای خرد و کلان، از لوله‌کشی آب و گاز گرفته تا طرح‌های بزرگ سدسازی و راهسازی چالش مهم حوزه باستان‌شناسي ايران است كه محوطه‌های باستان‌شناسی گسترده ناشناخته و شناخته شده نهفته در خاک را تهديد مي كنند.