هم‌اکنون از ۲۷۰۰شرکت دانش‌بنیان ایجادشده در کشور ۶۷۰شرکت مربوط به حوزه سلامت هستند.

 در نخستين همايش فناوري سلامت از برترين‌هاي اين حوزه در 4بخش ايده‌هاي برتر، مخترعان دانشجو و غيردانشجو و شركت‌هاي دانش‌بنيان تقدير شد.

به اعتقاد وزير علوم، فعاليت و اختراعات اين شركت‌هاي دانش‌بنيان مي‌تواند در بهبود زندگي بيماران نقش مهمي ايفا كند. محمد فرهادي در نخستين همايش فناوري سلامت در دانشكده پرستاري شهيد بهشتي درباره اين تأثيرات گفت: يكي از معضلاتي كه 60درصد مردم گرفتار آن هستند، خُرخُر كردن در خواب است كه مي‌تواند حتي باعث قطع تنفس در خواب و مرگ شود و فناوري‌هاي نوين سلامت مي‌توانند براي درمان و كنترل اين عارضه به ميدان بيايند. اگر فناوران و محققان حوزه مهندسي پزشكي و ساير حوزه‌هاي نوين فناوري وسيله و ابزاري بسازند كه بتواند در حالت خواب و استراحت بدن عضلات حلق را منعطف كنند كه راه ‌حلق باز شود، از بسياري از مرگ‌ها و حوادث پيشگيري مي‌شود.

فرهادي گفت: درمان فعلي خُرخُر، جراحي‌هاي بسيار خشن و برداشتن كام و قاعده زبان است كه حداكثر 40درصد جواب مي‌دهد و باز هم برمي‌گردد.

وزير علوم كه فوق تخصص گوش و حلق و بيني است، اضافه كرد: مسئله بسيار شايع ديگر وزوز گوش است كه بسيار آزاردهنده است و حتي افراد را به سمت خودكشي مي‌كشاند، حالا اگر فناوران و مهندساني پيدا شوند و وسيله‌اي بسازند كه با تحريك الكتريكي اين مشكل را حل كند كمك بزرگي به سلامت مردم كرده‌اند. وي ادامه داد: فناوري‌هاي نوين در حوزه سلامت عرصه بسيار وسيعي دارد و از داروسازي هوشمند تا درمان‌ها و روش‌هاي بسيار پيشرفته مبتني بر علوم نوين مثل نانو، بايو و توليد بافت و ارگان‌هاي مصنوعي مختلف ازجمله پوست و مفاصل كه هم‌اكنون وجود دارد را شامل مي‌شود و در آينده اين نوع وسايل و ابزارها مي‌تواند آينده خدمات بيمارستاني و درماني كشور و دنيا را متحول كند.

وزير علوم گفت: توجه به طب سنتي و گياهان دارويي و داروهاي گياهي با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين سلامت مي‌توان در درمان بسياري از بيماري‌ها به‌خصوص بيماري‌هاي صعب‌العلاج بسيار مؤثر باشد.

وي افزود: فناوري و تكنولوژي‌هاي سلامت فقط براي درمان نيست بلكه نقش بسيار مهمي در تشخيص و پيشگيري از بيماري‌ها خواهد داشت و مي‌توانيم در آينده با استفاده از فناوري‌ها و ابزارهاي جديد و نيز با شناخت نقشه ژنوم انسان‌ها و به كمك علوم شناختي و علوم اعصاب بسياري از بيماري‌ها را در زمان‌هاي بسيار زودتر از زمان بروز، تشخيص دهيم و پيش‌بيني كنيم و از بروز آ‌نها در آينده جلوگيري كنيم. فناوري‌هاي نوين سلامت همچنين مي‌توانند در عرصه طب بازسازي و نيز جوان‌سازي‌ و جوان نگه‌داشتن بافت‌ها نقش مهمي ايفا كنند و حتما در آينده با تلفيق علوم مختلف اعم از علوم زيستي، علوم پايه، هنر، مهندسي ابزارها و محصولاتي توليد مي‌شود كه مي‌توانند زندگي سالم‌تر و بهتري براي انسان به ارمغان بياورند.

علي‌اصغر پيوندي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين همايش فناوري سلامت از همكاري اين دانشگاه با دانشگاه‌هاي شريف، شهيد بهشتي، خواجه نصير و اميركبير براي توليد ابزارها و فناوري‌هاي نوين سلامت خبر داد و گفت: دانشگاه‌هاي كشور در آستانه ورود به نسل سوم هستند. دانشگاه‌هاي نسل سوم مراكزي هستند كه برخلاف دانشگاه‌هاي سنتي گذشته كه فقط آموزش‌محور بودند، بر محور كارآفريني، اقتصاد دانش‌بنيان و توليد محصولات و فناوري‌هايي مورد نياز بازار و جامعه گام برمي‌دارند.

هم‌اكنون از 2700شركت دانش‌بنيان ايجاد شده در كشور 670شركت مربوط به حوزه سلامت هستند. حسين وطن‌پور، رئيس دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت چندي پيش اعلام كرده بود كه بازار سلامت كشور بالغ بر 12هزار ميليارد تومان گردش مالي دارد.

وطن‌پور گفت: ايران پنجمين كشور تأمين‌كننده نيروي انساني براي آمريكاست و از لحاظ پژوهشي نيز در منطقه رتبه اول را در اختيار دارد و كشورهايي چون مصر، تركيه و رژيم اشغالگر قدس را پشت سر گذاشته است. ايران در حوزه‌هايي چون تبديل دانش به فناوري و ثروت و كارآفريني عقب مانده است. در اين زمينه نظريات مختلفي وجود دارد؛ برخي معتقدند به‌دليل محدود بودن زمينه‌هاي اشتغال نبايد نظام آموزشي كشور توسعه يابد و برخي ديگر معتقدند كه توسعه نظام آموزشي در گرو زمينه‌هاي اشتغال در كشور نيست ولي در وزارت بهداشت حوزه‌هاي آموزش، پژوهش و اشتغال‌زايي دنبال مي‌شود. در سال قبل 18ميليارد تومان گرنت به فناوران اعطا شد.

  • معرفي نفرات برتر

اسامي برگزيدگان ايده‌هاي برتر: رتبه اول: دكتر اميرحسين ساوه، رتبه دوم: مهندس لادن عزيزي‌فرد و رتبه سوم: سميه چماني تهران

برگزيدگان اختراع برتر دانشجويي: رتبه اول: علي زينلي، رتبه دوم: عليرضا قهرماني‌برندق و رتبه سوم: محمد رفائيان

برگزيدگان اختراع برتر غيردانشجويي: رتبه اول: مهرداد فيضي، رتبه دوم: ناصر شخص سليم و رتبه سوم: سهيلا سلحشور كردستاني.