همشهری آنلاین: دستگاه افزایش نرخ رشد گیاهان توسط محققان واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است.

به گزارش مهر، شهره خاتمی دانشجوی رشته فیزیک، یکی از مجریان این طرح با بیان این که سیستم‌های پلاسمای سرد قابلیت‌های بالقوه‌ای در انواع شاخه‌های علم و صنعت از جمله کشاورزی دارند، گفت: استفاده از سیستم پلاسمای سرد در صنعت کشاورزی سبب افزایش سرعت جوانه‌زنی، افزایش طول ساقه و ریشه و در نهایت افزایش میزان محصول نهایی می‌شود.

وی افزود: در این روش رادیکال‌های آزاد تولید شده طی فرایند تولید پلاسما، موجب تحریک هورمون‌های رشد بدون ذره‌ای جهش ژنی می‌شوند. این تحریک سرعت جوانه‌زنی را افزایش داده و موجب افزایش میزان رشد گیاه و در نهایت محصول نهایی می‌شود.

در ادامه آرش احمدی نیا دانشجوی رشته مکاترونیک واحد علوم و تحقیقات و دیگر مجری این طرح گفت: عملکرد دستگاه FSG-plasma به گونه‌ای است که پس از قرار دادن بذر در سیستم، توسط یک بازوی مکاترونیکی و بصورت مکانیزه به بخش سیستم پلاسما منتقل می‌شود. پس از مدت زمان معینی بذرهای اصلاح شده به صورت مکانیزه به محفظه نگه‌دارنده انتقال داده شده و در نهایت عمل بسته‌بندی انجام می‌شود.

وی با بیان این که دستگاه افزایش نرخ رشد گیاهان توسط پلاسما در نهادها و موسسات وابسته به صنعت کشاورزی، دارویی، اصلاح بذر و مانند آن کاربرد دارد، تصریح کرد: یکی از مزیت‌های بالقوه این سیستم عدم تولید محصول جانبی است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایر روش‌های شیميایی و فیزیکی باشد.