تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: وقتی خداوند متعال انسان را آفرید و مسیر رشد و کمال را برای او برگزید تا او را به جایگاهی که برایش تدارک دیده بود برساند و الگوهایی از جنس مردم برایشان به‌عنوان راهنما فرستاد، دردانه آنها را کامل‌کننده این مسیر هدایت و خاتم همه پیامبران قرار داد و او را خاتم‌النبیین نامید.

براي رسيدن به همه بزرگي‌ها، والامقام شدن‌ها و شكوه و عظمتي كه خدا براي بشر مقدر كرده بود، شاه‌بيت همه آموزش‌ها و تعاليمي كه پيامبران به آن اهتمام داشتند، تواضع، پرهيز از خود بزرگ‌بيني و تقوا بود. رسول خدا(ص) نمونه كامل فروتني بودند. ايشان خود در عين برخورداري از مقام والا، عالي‌ترين حد تواضع را داشتند و نمونه كامل و عيني عمل به امر خداوند «وَ اخْفِضْ جَناحَك لِمَنِ اتَّبَعَك مِنَ الْمُؤْمِنين» بودند. اين عبارت، كنايه زيبايي از تواضع، محبت و ملاطفت است؛ همانگونه كه پرندگان هنگامي كه مي‌خواهند نسبت به جوجه‌هاي خود اظهار محبت كنند، آنها را زير بال و پر خود مي‌گيرند، نهايت عاطفه خود را به نمايش مي‌گذارند، آنها را در مقابل حوادث و دشمنان حفظ مي‌كنند و از پراكندگي نگه مي‌دارند، پيامبر هم نسبت به مومنين چنين حالتي دارند.

تواضع، راز رفعت و محبوبيت است؛ رسول گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايند: تواضع و فروتني وسيله سربلندي و سرافرازي است. تواضع كنيد تا خداي متعال مقام شما را بلند گرداند.

يكي از گرفتاري‌هاي جامعه امروز ما، چه در مناسبات اداري و اجتماعي و چه در جمع‌هاي دوستانه و خانوادگي، دورشدن از اين منش و روش پيامبر خوبي‌هاست. وقتي مدام از بقيه طلبكار باشيم، همه را بدهكار به‌خود بدانيم و همه جور توقعي از ديگران داشته باشيم و همه را مقصر ببينيم، جايي براي لطف و محبت و گذشت باقي نمي‌ماند و روزبه‌روز دل‌هايمان از يكديگر دورتر خواهد شد.

اما اگر رفتار و منش پيامبر را سرلوحه قرار دهيم، خود را كمتر از آن بدانيم كه ديگران وظيفه‌اي نسبت به ما داشته باشند و برعكس، براي خدمت به آنها و رفع نياز‌هاي آنها تلاش كنيم و تمام همت خود را به‌كار گيريم، دل‌ها به يكديگر انس خواهد گرفت، بزه‌ها كمتر خواهد شد، سوء رفتارها جاي خود را به درستكاري خواهد داد و ان‌شاءا... لياقت پيدا خواهيم كرد تا خداوند ميراث ارزشمندي را كه براي صالحان وعده داده است، روزي‌مان كند.

چه زيباست در اين ايامي كه به نام حضرت، متبرك شده، وجودمان، رفتار و اعمالمان را به سنت پيامبر زينت كنيم و با اين كار شكر اين نعمت بزرگ را به‌جاي آوريم.