تفاهمنامه همکاری بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، با مواضع مشترک ۲ نهاد، برای بهبود چرخه صنعت کشور، ساماندهی مکانیسم عرضه و تقاضا، شفافیت قیمتی و حذف واسطه‌های اضافی در فرایند توزیع و نیاز به تعامل مشترک ۲ نهاد به امضا رسید.

براساس اين تفاهمنامه بورس كالا به‌عنوان يك نهاد فرابخشي، با تلاش در جهت ايجاد بازار شفاف جهت تسهيل معاملات و كشف نرخ كالاهاي اساسي و مواداوليه واسطه‌اي براساس مكانيسم عرضه و تقاضا، سعي دارد تا ابزارهاي تأمين مالي و مديريت ريسك را در اختيار فعالان بازار قرار دهد.

همچنين كميسيون صنايع اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران به‌عنوان يك نهاد خصوصي، سخنگوي بخش صنعت كشور بوده و با استفاده از نظرات خبرگان صنعت كشور، اقدام به آسيب‌شناسي، ارائه راهكار و رايزني با نهادهاي حاكميتي در راستاي بهبود وضعيت صنعت كشور مي‌كند. به باور كارشناسان يكي از عاجل‌ترين و در عين حال اصلي‌ترين و تعيين‌كننده‌ترين اقدامات مورد نياز، جلوگيري از واسطه‌گري‌هاي مخل، شفافيت عرضه و تقاضا و توسعه بورس به‌عنوان مرجع اصلي نظام عرضه و تقاضاي محصولات توليدي است.

  • موانع ورود به بورس كالا برطرف مي‌شود

حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس كالاي ايران در مراسم امضاي تفاهمنامه همكاري ميان اين بورس با كميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران گفت: بورس كالا بستري را فراهم كرده است تا فعالان صنعت و تجارت بتوانند با شيوه‌اي كارآمد و هدفمند، نقش‌آفريني كنند به اين ترتيب هر چه تعامل بورس كالا با فعالان اقتصادي بيشتر باشد، اثرات مثبت‌تر و مطلوب‌تري در اقتصاد ملي خواهيم داشت.
حامد سلطاني‌نژاد با بيان اينكه بورس كالا مدعي است مي‌تواند زيرساخت‌هاي انجام معاملات به‌صورت مدرن و كارآمد را براي فعالان اقتصادي فراهم كند، افزود:

امروز كشور ما در بسياري از كالاها داراي مزيت است و پتانسيل تبديل شدن ايران به مرجع قيمتي در منطقه وجود دارد در اين بين بورس كالاي ايران درصدد نقش‌آفريني بيشتر در حوزه صادرات و تأثيرگذاري در بازارهاي منطقه‌اي است تا ايران از كانال بورس كالا بتواند به مرجع قيمتي برخي كالاها تبديل شود.مديرعامل بورس كالاي ايران افزود: بايد از مكانيسم قيمت‌گذاري دولتي به سمت قيمت‌گذاري برمبناي عرضه و تقاضا حركت كنيم .

  • جزئيات تفاهمنامه

به موجب اين تفاهمنامه دو طرف موافقت كردند، كميته‌اي مشترك به‌منظور تعامل بهتر را متشكل از نماينده بورس با معرفي مديرعامل بورس كالا و نايب‌رئيس، مشاور و دبير كميسيون صنايع اتاق ايران با معرفي رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران تشكيل دهند كه ماموريت آن، شناسايي و بررسي مشكلات احتمالي صنعتگران كل كشور در ورود به بورس و رايزني براي برطرف كردن مشكلات باشد.

دبيرخانه اين كميته در محل دبيرخانه كميسيون‌هاي تخصصي اتاق مستقر خواهد شد و دبير اين كميته، به انتخاب اكثريت در نخستين جلسه كميته خواهد بود. مدت اين تفاهمنامه تا 30 آبان 1396بوده و پس از انقضاي اين مدت، براي دوره‌هاي 2ساله، با تأييد طرفين قابل تمديد خواهد بود.