تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

احمد سبحانی: این روزها بعد از گذشت بیشتر از ۳سال از عمر دولت یازدهم با نخستین سفر آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به آمریکای‌لاتین روبه‌رو شده‌ایم. سفری که کمی دیر است اما می‌توان آن رابه فال‌نیک گرفت.

در پايان دولت اصلاحات رئيس‌جمهوروقت از بي‌توجهي به آمريكاي‌لاتين ابراز تأسف كرده و گفته بود: «دير متوجه اهميت آمريكاي‌لاتين شدم، تاجايي كه اگر اين اهميت زودتر براي من روشن مي‌شد من يك دفتر ويژه رابطه با آمريكاي‌لاتين در كنار دفتر خودم ايجاد مي‌كردم» اين سفر مصادف‌شده با اجلاس سران غيرمتعهد‌ها كه پيش از اين جمهوري اسلامي ايران رياست آن را برعهده داشت. انتقال رياست از ايران به ونزوئلا در حالي است كه ايران جزو شوراي تروئيكا كه شامل رؤساي قبلي و فعلي و بعدي است باقي مي‌ماند و در نتيجه اثر‌گذاري كشورمان مي‌تواند با توجه به اين موضوع، حفظ شود. براي تبيين بهتر اهميت سفر رئيس‌جمهور كشورمان به آمريكاي‌لاتين با توجه به شرايط فعلي، ضروري است به چند مسئله توجه كنيم.

سازمان غيرمتعهد‌ها بزرگ‌ترين سازمان بين‌المللي بعد از سازمان ملل متحد است كه مي‌تواند نقش مهمي براي پيشبرد اهداف كشورهاي مستقل و جهان‌سومي داشته باشد. موضع‌گيري‌هاي اين اجلاس بيشتراوقات به نفع اعضا و كشورمان بوده است. البته اين سازمان بازوي اجرايي خاصي ندارد، اما توانسته است نقش سياسي و اثر‌گذار خود را به خوبي ايفا كند. به‌همين دليل ايران بايد اين موقعيت را براي خود حفظ كند.

ونزوئلا كه بعد از اين رياست اين سازمان را برعهده دارد بعد از اين بايد بيشتر مورد توجه دستگاه ديپلماسي ايران باشد. ضمن اينكه اين كشور در گذشته توانسته بود به مقصد كالاهاي صادراتي ايران تبديل شود. صادراتي كه عمده آن فني و مهندسي بود و بسيار براي ايران اهميت داشته بود. در سال‌هاي اخير متأسفانه روابط با كشورهاي آمريكاي‌لاتين به دلايلي از جمله به نتيجه رساندن برجام ناديده گرفته شده بود. امروز كه آمريكايي‌ها در مقابل تعهدات خود بدعهدي مي‌كنند لازم است ما به توازني در دستگاه ديپلماسي خود برسيم.

كوبا نيز كه با شروع انقلاب اسلامي رياست اجلاس عدم‌تعهد را برعهده داشت، در همان زمان ايران به عضويت غيرمتعهدها درآمد و براي به نتيجه رساندن آن تلاش زيادي كرد و نيز مي‌تواند در روابط دوجانبه ما مورد توجه قرار گيرد. كوبا كشوري است كه امروز در حال باز‌سازي‌ است و همين مسئله مي‌تواند به صادرات كشورمان به اين كشور كمك فراواني كند. سفر آقاي روحاني به اين كشور مي‌تواند فصل نويني براي ارتقاي روابط با كشورهاي پيشرو در آمريكاي لاتين و حتي كشورهاي ديگر آمريكاي‌لاتين باشد. برزيل، آرژانتين و مكزيك نيز مي‌توانند ساير كشورهاي هدف براي ارتقاي روابط دوجانبه باشند. اين كشورها چه از نظر سياسي و چه از نظر اقتصادي مي‌توانند نقش راهبردي براي سياست‌هاي ايران داشته باشند.