همشهری آنلاین: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تدوین طرحی تحت عنوان "ارزشیابی شایسته محور" بر اساس حکم سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: این طرح در آینده نزدیک در دستور کار شورای عالی قرار می‌گیرد و تکلیف ارزشیابی توصیفی نیز در آن مشخص می‌شود.

به گزارش ايسنا، مهدی نوید ادهم به بررسی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در جلسات اخیر شورای عالی آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: این زیرنظام مختص ارزیابی سیستم و عملکرد آموزش و پرورش است.

وی افزود: پژوهش، فرایندهای پژوهشی، کارکردهای پژوهشی، اصول حاکم بر پژوهش، ارزشیابی سیستم و ساختار حاکم بر ارزشیابی سیستم و روش‌های آن از جمله موارد قابل بررسی در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول هستند.

دبیرکل شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش‌بینی شده سامانه‌ای به منظور ارزشیابی سیستم طراحی شود گفت: در حال حاضر ارزشیابی از کل سیستم انجام نمی‌شود و شاخص‌های ارزشیابی کلی برای عملکرد سیستم وجود ندارد، در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم تا این شاخص‌ها مشخص و تصویب شوند.

نوید ادهم درباره وضعیت ارزشیابی توصیفی و اینکه آیا در مقاطع بالاتر نیز اجرا خواهد شد یا خیر؟ عنوان کرد: ارزشیابی تحصیلی بر اساس برنامه درسی ملی مصوب و در مقطع ابتدایی به اجرا درآمد. البته بر اساس حکم سند تحول بنیادین طرحی تحت عنوان "ارزشیابی شایسته محور" تدوین شده است و در آینده نزدیک در دستور کار شورای عالی قرار می‌گیرد و تکلیف ارزشیابی توصیفی نیز در آن مشخص می‌شود.

وی درباره احتمال تغییر سیستم ارزشیابی توصیفی در برخی دروس پایه پنجم و ششم گفت: پیشنهاداتی در خصوص نمره‌ای شدن برخی دروس در پایه پنجم و ششم مطرح شده است که در دست بررسی است اما هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.