همشهری آنلاین: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه شهید بهشتی همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی در زمینه‌های مختلف از جمله حفاظت و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی - فرهنگی انجام می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این همکاری‌ها براساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضای سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه و محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی رسید، صورت می‌گیرد.

در مقدمه این تفاهم‌نامه آمده است: شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی موجود در کشور برای توسعه امر پژوهش و تولید علم، تقویت ارتباط میان نهادها و موسسات علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر موجب تسریع در روند دستیابی به اهداف علمی، فرهنگی و آموزشی کشور خواهد بود.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان طرفها در کلیه زمینه‌های علمی مورد علاقه و توافق با در نظرگرفتن تمامی امکانات علمی، آزمایشگاهی، فنی و اعتباری آنها اعلام شده است.

براساس این تفاهم‌نامه طرف‌ها نسبت به انجام همکاری‌های نظام‌مند مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی در حوزه‌های علوم محیطی، معماری و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی - فرهنگی، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حقوق، مطالعات منطقه‌ای و سایر موضوعات و مطالعات میان رشته‌های مرتبط اقدام خواهند کرد.

بنابه این گزارش بهره‌مندی طرف‌ها از امکانات آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای و ارتباطات بین‌المللی یکدیگر، همکاری در زمینه برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های مشترک علمی در حوزه‌های تخصصی مورد تفاهم، همکاری در راستای ایجاد رشته‌های آموزشی - پژوهشی میان‌رشته‌ای در حوزه‌های مورد تفاهم و جذب و اجرای طرح‌های پژوهشی و اجرایی از سازمان‌های اجرایی کشوری از مفاد این تفاهم‌نامه است.

از جمله مفاد دیگر این تفاهم‌نامه می‌توان به استفاده از توان علمی و پژوهشی دانشگاه در انجام پروژه‌های میدانی پژوهشگاه، استفاده از توان علمی و پژوهشی پژوهشگاه در انجام امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های مورد تفاهم، طراحی و اجرای پروژه‌های میدانی مشترک، تعیین منطقه یا مکانی برای تمرکز مطالعات آموزشی - پژوهشی باستان‌شناختی و میان‌رشته‌ای با توافق طرف‌ها اشاره کرد.

همکاری دانشگاه و پژوهشگاه در زمینه مطالعات قومی و میراث ناملموس و همچنین همکاری با کرسی حقوق بشر یونسکو، صدور مجوزهای لازم توسط پژوهشگاه برای انجام پروژه‌های میدانی مشترک باستان‌شناسی میان دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی خارج از ایران وفق قوانین و مقررات پژوهشگاه از مفاد دیگر تفاهم است.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه 5 سال است و برای اجرایی کردن مفاد آن یک کمیته اجرایی، متشکل از دو نفر عضو از طرف پژوهشگاه شامل معاون پژوهشی، رئیس پژوهشکده یا گروه مربوطه که دارای تخصص و اختیارات لازم باشد و دو نفر از طرف دانشگاه شامل معاون پژوهشی و مدیرگروه مربوطه تشکیل می‌شود.