درمورد نحوه همکاری‌های جدید ایران‌خودرو با کمپانی‌های خارجی و نیز وضعیت قیمت خودرو در سال ۹۵ با هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نقشه راه همكاري پژو و ايران‌خودروچگونه خواهد بود؟

دريافت مجوز سرمايه‌گذاري پژو در ايران براي تشكيل شركت مشترك با سهام 50درصدي طرفين قرارداد است و با اين روند نخستين خودروي مشترك ايران‌خودرو و پژو در چارچوب اين قرارداد تا اسفند‌ماه امسال به بازار عرضه مي‌شود. قرارداد جديد ايران‌خودرو و پژو از چندي پيش وارد مرحله اجرايي شده و با انتخاب مديرعامل ايراني، رئيس هيأت مديره فرانسوي و اعضاي هيأت مديره شركت سرمايه‌گذاري مشترك در اين دوره نقشه راه توليد و عرضه محصولات مشترك ايران‌خودرو و پژو ترسيم شده كه اسامي اعضا، رئيس هيأت‌مديره و مديرعامل اين شركت مشترك نيز به‌زودي اعلام خواهد شد.

  • نحوه توليد مشترك خودرو چگونه است؟

پژو 2008 نخستين محصول توليد مشترك است كه در چارچوب قرارداد مذكور اسفند‌ماه امسال به بازار عرضه مي‌شود و پس از چند سال شراكت، كارخانه مشتركي با پژو تأسيس خواهيم كرد كه اين كارخانه حداكثر 15درصد توليد مشترك ايران‌خودرو و پژو را به‌خود اختصاص خواهد داد. همچنين توليد مشترك اين خودرو با داخلي‌سازي‌ 40درصدي آغاز مي‌شود و طي 3 سال به 70درصد مي‌رسد و 2‌مدل ديگرخودروي مشترك با پژو يعني 301 و 208 نيز طي سال‌هاي 1396 و 1397 توليد و عرضه خواهد شد.

  • برخي از نهايي شدن واگذاري بخشي از سهام ايران‌خودرو به فيات خبر مي‌دهند، نظر شما چيست؟

نهايي شدن خريد بخشي از سهام ايران‌خودرو توسط شركت ايتاليايي فيات- كرايسلر را تكذيب مي‌كنم. گرچه مذاكرات ايران‌خودرو با ساير خودروسازان خارجي همچنان ادامه دارد اما گمانه‌زني و اظهارنظر افراد غيرمرتبط درخصوص سطح و نحوه همكاري اين شركت با شركت‌هاي خودروساز جهاني موجب اختلال در روند مذاكرات جاري خواهد بود. هيچ‌يك از اظهارنظرهايي كه طي چند روز اخير در مورد نحوه همكاري ايران‌خودرو و شركاي خارجي منتشر شده قابل استناد نيست و اينگونه اظهارنظرهاي غيرمسئولانه، علاوه بر غيرمرتبط و غيرمستند بودن، در روند مذاكرات و توافق‌هاي مذكور نيز ايجاد اختلال مي‌كنند و اظهارنظر در مورد اينگونه موضوعات نيازمند آگاهي و اشراف بر جزئيات مذاكرات است.

  • درخواستي براي افزايش قيمت به شوراي رقابت داده‌ايد؟

خير، ايران‌خودرو هنوز هيچ پيشنهادي براي افزايش قيمت محصولات خود در سال‌جاري به شوراي رقابت ارسال نكرده است.