همشهری آنلاین: دبیر ستاد مرکزی راهیان نور گفت: شعار کاروان های راهیان نور اعزامی در نوروز و سال پیش رو به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور «ما آماده ایم» است.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی روز یکشنبه در مراسم نشست خبری راهیان نوردر ستاد مرکزی راهیان نور افزود: راهیان نور به عنوان قرارگاه فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن انجام وظیفه می کنند و همچنین تولید قدرت ملی و مردمی از نتایج بازدید آثار دفاع مقدس است که این یکی از وظایف راهیان نور است.

وی در ادامه افزود: در همه عرصه های راهیان نور، دهها هزار نفر از جوانان مومن و بی توقع و با تحصیلات عالیه مشغول به خدمت رسانی زائرین می باشند که نوید دهنده آینده بهتر برای این مرز و بوم خواهد بود.

سردار ادیبی در ادامه تصریح کرد: امسال ما در برنامه راهیان نور سه حوزه اصلی را پوشش می دهیم که اولین آن حوزه اعزام است که ظرفیت آن در سال 94 به پنج میلیون زائر رسیده است که در بخش های دانشجویی و دانش آموزی و کاروان های خودجوش در مناطق عملیاتی حضور دارند.

وی در ادامه افزود: دومین حوزه ما اسکان است که فقط در استان خوزستان 120 هزار نفر شب مانی برای زائرین راهیان نور پیش بینی شده است و همچنین در حوزه سوم ما که یادمان است در استان خوزستان 21 یادمان در ایام اوج و غیر اوج آمادگی پذیرایی از زائرین را در این مناطق داریم.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور بیان کرد: 55 یادمان در چهار نقطه و هفت استان عملیاتی راهیان نور فعال هستند که خدمات نشر و معارف دفاع مقدس انجام می دهند که فقط در استان خوزستان در ایستگاه حسینیه یادمان شهدای بیت المقدس آغاز و اجرایی شده است و همچنین در غرب کشور یادمان شیخ سده در این مناطق عملیاتی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: در حوزه روایت 25 هزار راوی در طول سال مشغول ارایه خدمات به زائرین هستند و همچنین 15 هزار مبلغ روحانی در این مناطق عملیاتی حضور دارند.

ادیبی در ادامه بیان کرد: در این مجموعه فعالیت های فرهنگی راهیان نور 50 عنوان کتاب و شناسنامه و جزوات راهیان نور تهیه و تقدیم زائران در ایام اوج خواهد شد.

وی ادامه داد: 29 هزار خادم راهیان نور در سامانه راهیان نور ثبت نام کرده اند که از این تعداد 6 هزار و 500 خادم در اوج مراسم در استان خوزستان استفاده خواهد شد و 10 هزار نفر دیگر در طول سال ارایه خدمت خواهند کرد.

سردار ادیبی افزود: نمایش های رزمی در دوران اوج پیش بینی شده که در 6 نقطه استان خوزستان برگزار می شود که در سال 600 مراسم شبانه در مناطق مختلف عملیاتی نمایش رزمی انجام شده است.

این مقام راهیان نور در ادامه افزود: برنامه هایی برای کودکان که محور آنها در شلمچه با عنوان سنگر آسمانی توسط طلبه های حوزه علمیه برای کودکان، کار هنرمندانه انجام خواهند داد.

وی افزود: 20 اسفند امسال که روز تصویب راهیان نور است مراسم ویژه ای در شهرستان خرمشهر در اردوگاه شهید باکری برگزار خواهد شد که در این مراسم جشنواره رهآورد سرزمین نور که با ظرفیت های هنری و فرهنگی زائران راهیان نور و اقدامات آنان در طول سال فعال است.

به گفته سردار ادیبی، از دیگر برنامه های راهیان نور نمایش های هوایی درمنطقه استان خوزستان در پایگاه نیروی هوایی ارتش دزفول به مدت یک ماه بوده و همچنین برنامه فصل شیدایی در شهر آبادان واز میان فیلم های جشنواره فجر ، فیلم بادیگارد و ایستاده در باد در شهر خرمشهر اکران عمومی خواهد شد.

سردار ادیبی تصریح کرد:در تمام یادمان های دفاع مقدس برای آغاز سال 95 برنامه سال تحویل در مناطق عملیاتی برگزار می شود وهمچنین خبرنگاران افتخاری در کنار مردم و خادمین راهیان نور در یادمان ها حضور دارند و اخبار روزانه مناطق عملیاتی را ممنعکس خواهند کرد.

دبیرستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: اقدامات اساسی این ستاد با سازمان ها و وزرات خانه های مختلف صورت گرفته شده که می توان از همکاری مناسب با سازمان میراث فرهنگی کشور که باعث ثبت ملی آثار دفاع مقدس در 18 نقطه از سرزمین دفاع مقدس شروع شده تا برای حفظ این آثار پیگیری لازم انجام شود.

وی ادامه داد:این ستاد توافق با وزارت علوم وآموزش عالی کشور دردستور کار خود قرار داده تا بتوانیم در سال 95 کاروان های دانشجویی زیادی برای اعزام به مناطق عملیاتی داشته باشیم به طوری که دانشجویان کشور حداقل یکبار ازاین مناطق بازدید کنند.

دبیر سازمان راهیان نور کشور ادامه داد:از دیگر اقدامات انجام گرفته ،توافق با وزارت اقتصاد و دارایی است که 5میلیون زائر را در طول مراسم راهیان نور بیمه شدند تا با خیال آسوده از سفر معنوی استفاده کنند.

سردار ادیبی گفت:در دوسال گذشته حتی یک مورد تصادف منجر به خطر جدی به کاروان های راهیان نور نداشتیم چراکه توسعه ناوگان های حمل ونقل ،استاندارد و مناسب درنظر گرفته شده و اجازه حضور خودروهای نامناسب نداده شد ونقاط حادثه خیز را به حداقل رساندیم.

وی در ادامه بیان کرد: به دست اندرکاران راهیان نور که 95 درصد این افراد از سپاه و بسیج هستند آموزش های لازم و مناسب داده شده تا بتوانند به بهترین نحو ممکن مدیریت و کنترل سفر را برای زائران داشته باشند.

این مقام راهیان نور درادامه افزود:سامانه ملی در ستاد راهیان نور کشور با شماره 096313 بزودی راه اندازی خواهد شد تا پل ارتباطی خوبی در طول شبانه روز بین مردم و این ستاد برقرار شود.

سردار ادیبی در ادامه از راه اندازی رادیو راهیان نور خبر داد و گفت: این رادیو به مدت یک ماه در 9مرکز صداو سیما در استان ها و مناطق عملیاتی برای مردم خدمت رسانی و پوشش خبری خواهد کرد.