طالبان افغانستان و پاکستان در یک هماهنگی نقشه‌هایشان را تغییر داده‌اند و حالا رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها را به‌عنوان اهداف جدید خود انتخاب کرده‌اند؛اقدامی که باعث موجی از وحشت در این دو کشور شده است.

پس از آنكه حمله خونين طالبان پاكستان به دانشگاه باچاخان در شهر چهارسده پاكستان در روز چهارشنبه هفته گذشته كشته‌شدن بيش از 20نفر را به‌دنبال داشت حالا شبه نظاميان اين گروه اعلام كرده‌اند كه به دانشگاه‌ها و مدارس بيشتري حمله خواهند كرد. چند ساعت پس از حمله به اين دانشگاه در تاريكي شب طالبان افغانستان هم در اين كشور اتوبوس كاركنان شبكه تلويزيوني طلوع را هدف قرار داد كه باعث كشته شدن حداقل 7نفر شد. به‌دنبال اين حمله طالبان افغاستان هم رسانه‌هاي اين كشور را تهديد به حملات بيشتر كرده است.

اين در حالي است كه مقام‌هاي امنيتي پاكستان اعلام كرده‌اند كه براساس مدارك به‌دست آمده از تلفن‌هاي همراه عاملان حمله به دانشگاه باچاخان مشخص شده كه اين عمليات تروريستي با هماهنگي طالبان افغانستان صورت گرفته است. اين مسئله تشكيل جبهه جديدي را نشان مي‌دهد كه مي‌تواند مذاكرات صلح اخير را با شكستي كامل مواجه كند. اخيرا طالبان با حضور نمايندگان افغانستان، پاكستان، چين و آمريكا در مذاكرات صلح در اسلام‌آباد و كابل شركت كرده است.

عمر منصور، رهبر گروه وابسته به طالبان كه مسئوليت حمله به دانشگاه پاكستان را بر عهده گرفته در پيامي ويدئويي تهديد كرده است كه شبه نظاميان اين گروه مدارس و دانشگاه‌هاي بيشتري را هدف قرار خواهند داد. او در اين پيام درحالي‌كه 5 شبه‌نظامي مسلح همراهي‌اش مي‌كنند مي‌گويد: اين دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها نماينده نظام آموزشي هستند كه از انگليس و آمريكا آمده و توسط انسان‌ها بنا نهاده شده است.

او هشدار مي‌دهد: ما مي‌خواهيم بنيان اين سيستم را خراب كنيم و نظام آموزش الهي و حكمراني خدا را راه بيندازيم.
گروه تحت فرمان عمر منصور همان گروهي است كه در سال 2014حمله‌اي مرگبار به مدرسه‌اي در پيشاور را انجام داد كه كشته شدن حداقل 141نفر را به‌دنبال داشت. گروه بوكوحرام كه نامش در زبان هوسه به معني حرام بودن تحصيل غربي است هم تفكرات مشابهي را در نيجريه اجرا مي‌كند و تاكنون چندين حمله به مدارس را صورت داده است.

  • تهديد رسانه‌هاي افغانستان

در آن سوي مرزهاي پاكستان هم طالبان افغانستان خط و نشان مشابهي را اما براي رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران افغانستان كشيده است. پس از حمله به اتوبوس كاركنان تلويزيون طلوع، طالبان افغانستان به رسانه‌هاي اين كشور هم درباره اعلام مواضع ضد‌گروه‌هاي افراطي هشدار داده است. در پيام اينترنتي اين گروه آمده است كه كاركنان تلويزيون طلوع به اين خاطر هدف قرار گرفته‌اندكه مواضعي ضد‌اسلام و جهاد داشته‌اند و نيروهايش توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي خارجي آموزش ديده‌اند.

رئيس‌جمهور افغانستان اين حمله را به‌شدت محكوم كرده و تأكيد داشته كه آزادي بيان يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي افغانستان طي 14سال گذشته بوده است. طالبان افغانستان هر چند در مذاكرات صلح با دولت شركت كرده اما طي ماه‌هاي گذشته بر شدت عمليات خود افزوده است. گروهي اين مسئله را به‌خاطر عرض‌اندام داعش در اين كشور دانسته و عقيده دارند كه طالبان نمي‌خواهد در اين كشور كمرنگ تلقي شود.

  • ترس خانواده‌هاي پاكستاني

سي‌ان‌ان گزارش داده كه تهديدهاي طالبان باعث شده تا بسياري از خانواده‌ها نگران فرستادن بچه‌هايشان به مدرسه و دانشگاه شوند. مدارس و دانشگاه‌ها بسيار در مقابل حملات افراد مسلح آسيب پذير به‌حساب مي‌آيند. پاكستاني‌ها عقيده دارند كه اقدام‌هاي كنوني صورت گرفته مانند نصب سيم خاردار در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها كافي نيست و بايد اقدام‌هاي جدي‌تر امنيتي براي حفاظت از دانش‌آموزان و دانشجوها صورت بگيرد. برخي راهكار مسلح كردن معلم‌ها و استادان دانشگاه‌ها و آموزش نظامي آنها را مطرح كرده‌اند تا در موقع لزوم امكان دفاع وجود داشته باشد.

  • جبهه جديد براي آمريكا در افغانستان

درحالي‌كه بحث خروج كامل نيروهاي آمريكا از افغانستان مطرح بوده است حالا وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) تأييد كرده كه به فرماندهان خود در افغانستان براي عمليات نظامي عليه داعش مجوز داده است. اين نخستين بار است كه آمريكا از مجوز حمله به داعش در خارج از عراق و سوريه خبر مي‌دهد. سخنگوي پنتاگون درباره چگونگي صدور اين فرمان و محدوده اختيارات يا برنامه نظاميان اين كشور براي جنگ با داعش در افغانستان توضيح بيشتري نداده اما تأكيد كرده كه نظاميان آمريكايي مي‌توانند عليه هر گروهي كه آمريكا يا منافع آن را تهديد كنند وارد عمل شوند؛ ازجمله گروه موسوم به دولت اسلامي (داعش)، و گروه خراسان.