همشهری آنلاین: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه هنر اسلامی تبریز تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در زمینه‌های مختلف میراث فرهنگی از جمله باستان‌شناسی و حفاظت و مرمت امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هدف از این تفاهم‌نامه که به امضای سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و محمدعلی کی‌نژاد رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز رسید، گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان طرفین در کلیه زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری با درنظر گرفتن امکانات علمی، آزمایشگاهی، فنی و اعتباری آنها اعلام شد.

دو طرف توافق کردند که در حوزه‌های حفاظت و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی - فرهنگی، حفاظت و مرمت آثار باستان‌شناسی و علوم باستان‌شناختی، موزه‌داری، باستان‌سنجی، مردم‌شناسی و قوم‌شناسی، میراث اسلامی و مواریث هنر ایرانی - اسلامی با یکدیگر همکاری کنند.

در این تفاهم‌نامه بهره‌مندی طرفین از امکانات آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای و ارتباطات بین‌المللی یکدیگر، همکاری برای ایجاد رشته‌های آموزشی - پژوهشی میان‌رشته‌ای در حوزه‌های تخصصی مورد تاکید قرار گرفته است.

جذب اعتبارات و دریافت اجرای طرح‌های پژوهشی و اجرایی از سازمانهای اجرایی کشور و بین‌المللی، استفاده از توان علمی و پژوهشی پژوهشگاه در انجام امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های تخصصی از موارد دیگر توافق دو طرف است.

براساس این تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری متعهد شده است که مجوزهای لازم برای انجام پروژه‌های میدانی مشترک باستان‌شناختی میان دانشگاه با سایر دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی خارج از ایران در ابعاد ملی و بین‌المللی براساس قوانین و مقررات پژوهشگاه صادر کند.

یک کمیته اجرایی مرکب از 4 عضو هیات علمی پژوهشگاه و دانشگاه نحوه اجرای تفاهم‌نامه را برعهده خواهد داشت.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه 5 سال شمسی است که 5 سال دیگر در صورت توافق طرفین تمدیدخواهد شد.