همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مرگ ۱۱۲ نفر بر اثر آنفلوآنزای فصلی در کشور از ابتدای مهر ماه تا کنون خبر داد و گفت: همچنین تاکنون یکهزار و ۱۹۰ نفر بر اثر این بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی گویا روز دوشنبه در نشست خبری در محل وزارت بهداشت افزود: بیماری آنفلوآنزا هر سال در تمام کشورها رخ می دهد و هیچ کشوری وجود ندارد که از این بیماری مصون باشد. نیمی از کشورها در نیم کره جنوبی در شش ماه سال درگیری این بیماری هستند و نیمی دیگر در نیم کره شمالی در شش ماه بعدی با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه می شوند.

وی ادامه داد: در آمریکا تاکنون 700 نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کرده اند که این آمار 1.2 درصد جمعیت این کشور به ازای هر یکصد نفر مبتلا را دربرمی گیرد.

گویا گفت: بیماری آنفلوآنزا چند موج دارد، موج اول معمولا سنگین تر است و اکنون در موج اول بیماری آنفلوآنزا قرار داریم که از شرق آسیا شروع شده، به غرب آسیا رسیده و در ادامه به اروپا و آمریکای شمالی حرکت می کند.

وی ادامه داد: معمولا 20 درصد مردم یک کشور در طول موج های مختلف بیماری آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا می شوند که 95 درصد موارد آن خفیف است و پنج درصد موارد ابتلا از نوع شدید است.

گویا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان مرگ و بستری بیماری آنفلوآنزا در کشور گفت: از اول مهر ما تاکنون 112 نفر در کشور بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان باخته اند که تقریبا همه آنها یک بیماری زمینه ای مانند بیماری های تنفسی و یا قلبی داشته اند و در این مدت یکهزار و 190 نفر موارد قطعی و تایید شده آنفلوآنزا داشتیم که در بیمارستان بستری شدند.

وی افزود: تمام امکانات لازم از جمله دارو، واکسن و امکانات تشخیصی آزمایشگاهی بصورت شبانه روزی در کشور فراهم است و در اختیار مردم قرار دارد و هیچ مشکل و کمبودی برای کنترل این بیماری وجود ندارد. میزان ابتلا به بیماری نیز کمتر از حد طبیعی است و جای نگرانی نیست.

  • استفاده از ماسک در کوچه و خیابان فایده ای ندارد

گویا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره تاثیر استفاده از ماسک در پیشگیری از آنفلوآنزا گفت: استفاده از ماسک فقط برای کادر پزشکی، پرستاری و کارگران بیمارستان ها که در فاصله کمتر از یک متر با بیماران ارتباط دارند، لازم است و استفاده از ماسک در کوچه و خیابان و برای مردم عادی هیچ فایده ای ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مهمترین توصیه ما به مردم این است که اصولی بهداشت فردی را رعایت کنند، مرتبا دست های خود را بشویند، در صورت بیماری از دستمال استفاده کنند و دستمال مصرف شده را در کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهند.

وی همچنین گفت: موج اول بیماری آنفلوآنزا طی روزهای آینده فروکش می‌کند.