مراسم اربعین حسینی به‌عنوان میراث معنوی (ناملموس) در سطح ملی و جهانی به‌طور مشترک با کشور عراق، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثبت می‌شود.

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: اربعين به‌عنوان بزرگ‌ترين تجمع مسلمانان در كربلاي معلي و يكي از مكان‌هاي زيارتي مهم جهان است كه به لحاظ معنوي، مسيرهاي زيارتي و پياده‌روي، سابقه طولاني، آيين و مراسم‌ ويژه با خاطرات مربوط در طول تاريخ اهميت و ارزش ويژه و بي‌بديل يافت. وي افزود: اين شور، شوق و معرفت حسيني در تجمع ميليوني امروز تبديل به يك رزمايش با عظمت براي پيروان و علاقه‌مندان اباعبدالله الحسين(ع) در ميان مسلمانان و همه افراد آزاديخواه جهان شده است و آيين و مراسم باعظمت آن يك رويداد بي‌نظير و معنوي جهاني را رقم زده است. وي افزود: با توجه به سفارش امامان معصوم(ع) و اهميت زيارت اربعين حسيني در ايران و عراق از ديرباز رسم است كه هيئت‌ها، دسته‌ها، كاروان‌ها و افراد علاوه بر عبور از مسيرهاي مختلف در روز اربعين فاصله 83كيلومتري نجف تا كربلا را راهپيمايي كنند.

معاون رئيس‌جمهور ادامه داد: پرونده ميراث معنوي (ناملموس) اين مراسم و مسير زيارتي در سطح ملي و جهاني به‌طور مشترك با كشور عراق، شامل تمامي راه‌ها و محورهاي زيارت در مسير خسروي، مهران، چزابه و شلمچه و استان‌هاي مرزي به همراه تمام آيين‌ها و مراسم مربوطه و تمام اتفاقات معنوي توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آماده خواهد شد.حفظ اين ميراث ارزشمند در جنبه‌هاي مختلف در قالب پرونده‌اي جامع و مصور ابتدا در سطح ملي و سپس با كمك كشور عراق به‌صورت مشترك در سطح جهاني براي ثبت در يونسكو ارائه خواهد شد.