همشهری آنلاین: نماینده ولی‌فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید به‌عنوان یک نهاد پژوهش‌محور شناخته شود.

به گزارش ایسنا، نخستین جلسه کمیته اخلاق در پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه 10 آبان ماه به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی و با حضور سردار محسن انصاری قائم‌ مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد ابطحی، محمدرضا سروش رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های بنیاد و دبیر کمیته اخلاق در پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده‌ای از کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های پزشکی و نماینده‌ای از دانشگاه علوم پزشکی در شورای پژوهش برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست در مقدمه‌ای کوتاه درباره انگیزه بعثت پیامبران گفت: اصول دین اعتقادی هستند و تقلیدی نیستند و یکی از اصول دین ما نبوت است. پیامبران برای هدایت جامعه فرستاده شدند و کامل‌ترین آن‌ها رسول خدا حضرت محمد (ص) بوده است. رسولان برای رشد و تعالی جامعه، دعوت به خداپرستی و سوق دادن انسان‌ها به کمال و رشد آمدند و در صدر تمام کارهای آنان، یقیناً اصلاح اخلاق در جامعه بوده است.

معاون رئیس جمهور افزود: پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) در زمانی مبعوث شدند که جامعه در بی‌اخلاقی کامل غوطه‌ور بود و دست به اصلاح این بی‌اخلاقی‌ها زدند و البته در این مسیر رنج‌های بسیاری کشیدند. امروز همه ما مسلمانان در رابطه با اخلاق وظیفه داریم و باید ریشه اخلاق را در قرآن کریم بجوییم.

شهیدی پژوهش را دارای جایگاه بسیار بالایی توصیف کرد و گفت: ما باید در بنیاد در تمام ابعاد لازم پژوهشی فعالیت کنیم و بنیاد شهید و امور ایثارگران باید به‌عنوان یک نهاد پژوهش‌محور شناخته شود. تأکید ما همواره به تشکل‌های شاهد و ایثارگر نیز فعالیت در عرصه‌های پژوهشی بوده است. بنیاد باید به سمت‌وسوی پژوهش محوری سوق پیدا کند و البته تاکنون در این زمینه نسبتاً موفق بوده‌ایم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: پژوهش‌ها در بنیاد باید تداوم داشته باشند و به نتیجه برسند، زیرا این مسیر همان مسیر پیامبران است که هدفشان رساندن جامعه به کمال بوده است.

در ادامه این جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون رعایت مسائل اخلاقی در حوزه پژوهش‌های پزشکی بنیاد انجام شد.