تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۲

موژان اردانی: بسیاری از ما مثل خیلی چیزهای دیگری که در زندگی از آنها گلایه می‌کنیم، از بیکاری نیز گله‌مند هستیم. اما تا کی می‌شود یک جا نشست و فقط غرولند کرد؟

گاهي ممكن است اگر كمي همت كنيم و دست به‌كار شويم، بتوانيم در مقابل اين پديده قد علم كنيم و درآمد هم داشته ‌باشيم. مشاغل خانگي در اين راه مي‌توانند اميد ما براي شروع يك كسب و كار باشند، درحالي‌كه سرمايه آنچناني هم نياز ندارند. شما مي‌توانيد در عين رسيدگي به امور خانه، شغل خانگي خود را داشته ‌باشيد و در محل سكونت‌تان بي‌آنكه براي همسايه‌ها ايجاد مزاحمت كنيد و آرامش آنها را به هم بزنيد، كسب درآمد كنيد.

با توجه به علاقه و ميزان حوصله و وقتي كه داريد مي‌توانيد يكي از رشته‌هاي مشاغل خانگي را در پيش بگيريد. چندي پيش، معاون وزير كار در نشست ستاد مشاغل خانگي اعلام كرد كه به اين مشاغل تسهيلاتي اعطا مي‌شود و علاوه بر آن 5رشته شغلي را به‌عنوان پرطرفدارترين مشاغل خانگي نام برد. اين مشاغل عبارتند از: قاليبافي، خياطي، پرورش دام و طيور، حروفچيني و گليم‌بافي. اين رشته‌ها را به‌صورت جداگانه بررسي كرده‌ايم.

  • قاليبافي

براي شروع اين شغل بايد پيش از هر چيز حوصله به خرج بدهيد و اين حرفه را بياموزيد. البته آموختن اين حرفه براي شما خرج بر‌مي‌دارد كه ميزان آن به طرح‌ها و تكنيك‌هاي مختلف بستگي دارد؛ مثلا شما براي آموزش تابلو فرش بايد حدود ۲۴ جلسه بگذرانيد كه تقريبا ۱۵۰هزار تومان هزينه دارد، يا در مورد قاليبافي به روش تبريزي بايد چيزي حدود ۱۲۰ساعت آموزش ببينيد كه مبلغي برابر ۲۰۰ هزار تومان هزينه اتمام اين دوره است. البته هزينه‌هاي خريد مواداوليه و ابزار كار مثل كاموا، ابريشم، پشم، دار‌قالي، شانه قالي و قيچي را نبايد فراموش كرد.

بسياري از اين آموزشگا‌ه‌ها درصورت تمايل شما، پس از آموزش به شما كار مي‌دهند كه بايد در منزل مشغول به‌كار شويد. در غيراين صورت مي‌توانيد به كارگاه‌هاي فرشبافي مراجعه كنيد و سفارش مورد نظر آنها را در منزل ببافيد. دستمزد قاليباقي معمولا به‌صورت گره‌اي محاسبه مي‌شود و از يك‌تومان براي هر گره تا ده‌ها تومان در نوسان است. معمولا براي فرش‌هاي درشت‌بافت دستمزد كمتر و براي آنها كه رنگ بيشتري در بافت به‌كار گرفته‌شده دستمزد بالاتري مي‌پردازند.

استاندارد فني و حرفه‌اي براي بافت فرش هر بافنده حرفه‌اي ۱۴هزار گره در طول روز است كه اين مقدار را برابر يك قبال مي‌دانند كه دستمزد آن بين ۱۴ تا ۱۰۰هزار تومان متغير است. اما اگر يك هنرجوي تازه‌كار باشيد و از آموزشگاه خود سفارش بگيريد، ممكن است بافت يك تابلو فرش با ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ حدود ۲‌ماه زمان ببرد كه براي آن مي‌توانيد چيزي حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دريافت كنيد كه البته اگر سرعت عمل خود را بالا ببريد اين ميزان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هم مي‌رسد.

  • پرورش دام و طيور

براي شروع اين كار بايد از ضوابط سازمان جهادكشاورزي آگاه باشيد؛ مثلا در مورد بهداشت بايد متعهد شويد كه فضولات دامي را در معابر و اماكن عمومي تخليه نكنيد، همچنين براي نگهداري علوفه بايد فضاي مناسبي داشته باشيد. با رعايت اين اصول شما مي‌توانيد براي دريافت مجوز از مديريت شهرستان اقدام كنيد. درصورت داشتن شرايط مورد نظر به‌مدت يك سال مي‌توانيد شروع به‌كار كنيد. توجه كنيد كه ظرفيت دام‌هاي خانگي شما نيز بايد از قوانين تبعيت كند، براي مثال شما اجازه داريد نهايتا ۳ رأس گاو مولد، ۳ رأس گاوميش، ۲۰ رأس گوسفند مولد، ۲۰ بز و ۱۰ گوساله پرواري پرورش دهيد كه به ازاي هر رأس بايد فضاي مسقف و غيرمسقف مناسب داشته ‌باشيد؛ مثلا براي پرورش هر گاو و گاوميش بايد ۱۰متر مكان مسقف و ۱۲ متر فضاي غيرمسقف درنظر بگيريد، اين ميزان براي گوسفند و بز به1.5 متر مكان مسقف و 2.5 متر فضاي غيرمسقف تقليل پيدا مي‌كند.

در مورد نگهداري طيور بايد گفت كه شما مي‌توانيد حداكثر ۱۰۰ قطعه مرغ بومي، ۷۰بوقلمون و ۷۰ غاز پرورش دهيد كه اگر پرندگان زينتي كوچك‌جثه مدنظرتان باشد اين ميزان به ۵۰۰ قطعه مي‌رسد. ميزان فضاي نگهداري اين طيور نيز به اين شرح است: به ازاي هر ۱۰مرغ يك مترمربع، هر 2.5بوقلمون يك متر و هر ۲ غاز بومي يك متر فضا مورد نياز است. در مورد ميزان سود‌دهي اين مشاغل نبايد نگران باشيد. درآمد حاصل از اين كسب و كار كم نيست؛ مثلا پرورش بز سود زيادي براي شما به همراه دارد زيرا علاوه بر فروش محصولات لبني، مي‌توانيد درآمدي از طريق گوشت و پشم و كرك آن نيز به‌دست بياوريد. توجه كنيد كه كرك اين دام بسيار ارزشمند است، طوري كه قيمت هر كيلوگرم از آن به يك‌ميليون تومان نيز مي‌رسد. در مورد پرندگان زينتي نيز ميزان سوددهي واقعا چشمگير است، اين پرندگان از ۳۰هزار تومان تا چيزي حدود ۱۲ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسند.

  • گليم‌بافي

گليم‌بافي قدمت بيشتري نسبت به بافت فرش دارد. براي يادگيري آن بايد مدت زمان كمتري را نسبت به قاليبافي صرف كنيد. با زماني حدود ۹۰ ساعت و هزينه تقريبي ۱۷۰هزار تومان مي‌توانيد آن را به‌طور كامل ياد بگيريد و بعد دست به‌كار شويد. البته كلاس‌هايي هم هستند كه چه در مورد گليم و چه در مورد قاليبافي به‌صورت رايگان در برخي خيريه‌ها برگزار مي‌شوند و شما با داشتن شرايط خاص مي‌توانيد در آنها شركت كنيد.

وسايل و مواداوليه مورد نياز براي گليم‌بافي تا حدودي مشابه قالي است كه شامل قلاب، پشم، قيچي و دار گليم مي‌شود. در برخي از شهرستان‌ها كه بافت گليم در آنها رونق بيشتري دارد، پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي‌اي وجود دارند كه با مراجعه به آنها مي‌توانيد براي كار در منزل‌تان سفارش بگيريد و در يك مدت مشخص آن را تحويل دهيد. همانطور كه قيمتي كه براي خريد گليم و جاجيم مي‌پردازيم كمتر از فرش است، دستمزد بافت آن هم كمتر از قاليبافي است. براي بافت هر متر گليم يا جاجيم چيزي حدود ۶ تا ۱۰هزار تومان پرداخت مي‌شود كه البته با توجه به كيفيت بافت و طرح ممكن است بيشتر از اين ميزان هم بشود.

  • حروفچيني

طرفداران اين شغل را ممكن است بيشتر خانم‌هاي خانه‌دار يا دانشجويان در حال تحصيل تشكيل بدهند كه گاهي زمان خالي پيدا مي‌كنند و مي‌خواهند درآمدي هم داشته باشند. اگر يك كامپيوتر در خانه داريد و از نرم‌افزار ورد هم سردربياوريد، نصف راه را طي كرده‌ايد. در واقع فقط مي‌ماند مهارت شما در تايپ سريع ده انگشتي كه آن هم با تمرين و روش‌هايي كه حتي با جست‌وجو در اينترنت مي‌توانيد به آنها دست پيدا كنيد ميسر است.

پس از آن مي‌توانيد به دفاتر فني كه معمولا كار تايپ و صحافي انجام مي‌دهند مراجعه كنيد و به‌صورت پروژه‌اي كار بگيريد. تعرفه‌اي كه براي تايپ يك تا 10صفحه به زبان فارسي در سال ۹۲ اعلام شده برابر صفحه‌اي ۴۵۰تومان است كه اين مقدار درصورتي به تايپيست تعلق مي‌گيرد كه اين ميزان را يك روزه تحويل بدهد. اگر زمان تحويل 2روز طول بكشد اين مبلغ به صفحه‌اي ۴۳۰ تومان كاهش مي‌يابد. در اين بين مواردي هستند كه باعث افزايش دستمزد مي‌شوند؛

مثلا اگر متني كه قرار است شما از روي آن تايپ كنيد با خط بدي نوشته شده‌باشد دستمزد شما به ازاي هر صفحه ۱۵۰تومان بيشتر مي‌شود. يا مثلا در مورد صفحاتي كه بيشتر از ۵ اصطلاح انگليسي در آنها باشد دستمزد شما به ازاي هر صفحه ۷۵تومان افزايش پيدا مي‌كند. توجه كنيد كه علاوه بر مراجعه به دفاتر فني، برخي از سايت‌ها يا آگهي‌هاي تبليغاتي هستند كه از طريق تماس با آنها مي‌توانيد اين پروژه‌ها را بگيريد و در خانه تايپ كنيد.

  • خياطي

خياطي يكي از آن شغل‌هايي است كه اگر كمي هنر و استعدادش در شما باشد مي‌توانيد با صرف مقدار كمي زمان و هزينه آن را ياد بگيريد و سپس از طريق آن در منزل كسب درآمد كنيد. اگر هيچ پيشينه‌اي از خياطي نداشته باشيد گذراندن دوره‌هاي مختلف مي‌تواند به شما كمك كند. اين دوره‌ها بسته به مبحث آموزشي از ۱۰۰ساعت تا حدود ۵۰۰ ساعت متغير هستند كه هزينه آنها طبق مصوبه آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه‌اي از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نوسان است كه البته اين مبلغ با عنوان دوره و مباحثي كه در آن ياد مي‌گيريد ارتباط مستقيم دارد.

شايد با خود فكر كنيد كه اين ميزان هزينه زيادي است اما پوشاك در دنياي امروز چنان اهميتي پيدا كرده كه مطمئن باشيد اگر پس از يادگيري اين دوره‌ها،كسب و كاري مرتبط با خياطي در منزل راه بيندازيد درآمد خوبي خواهيد داشت. البته اگر در خانه چرخ خياطي نداريد بايد تهيه كنيد. قيمت يك چرخ خياطي نو از ۴۰۰ هزار تومان شروع مي‌شود اما مسلما امكاناتي كه يك چرخ خياطي ۸۰۰ هزار‌توماني از لحاظ انواع دوخت در اختيار شما مي‌گذارد بيشتر است.

پس از خريد چرخ‌خياطي و يادگيري، شما آماده‌ايد كه شروع كنيد. در اين شغل مي‌توانيد ابتدا از كارگاه‌هاي توليدي، سفارش دوخت بگيريد يا از تعميرات لباس شروع كنيد. سپس رفته‌رفته طرح‌ها و محصولات خود را بدوزيد و به شكل‌هاي مختلف به مشتريان عرضه كنيد. فراموش نكنيد خياطي يكي از آن مشاغل خانگي است كه هميشه مي‌توان به آن چشم اميد داشت.