عباس ثابتی راد: ساخت و ساز غیرمجاز در پادگان شمالی میدان سپاه همچنان ادامه دارد. حتی دستور توقف نهادهای قضایی نیز نتوانسته موجب توقف این ساخت‌وساز شود و عمارت تاریخی کلاه‌فرنگی- آخرین بازمانده کاخ عشرت‌آباد- را نجات دهد.

عمارت كلاه‌فرنگي اين روزها زير سايه سنگين آهن‌ و فولاد شايد آخرين روزهايش را مي‌گذراند.معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفت: در پي بي‌توجهي نسبت به هشدارها، شهرداري تهران براي جلوگيري از ساخت‌وساز در محدوده بناي تاريخي عمارت كلاه‌فرنگي، به دادسراي ناحيه‌7 و دادسراي نظامي شكايت كرده‌است.

پژمان پشمچي‌زاده با اعلام اينكه در پي اين شكايت حكم قضايي صادر شده، افزود: هم دادسراي ناحيه‌7 و هم شعبه‌3دادسراي نظامي دستور توقف هرگونه عمليات عمراني در حاشيه بناي تاريخي عمارت كلاه‌فرنگي را صادر كرده‌اند و اين دستور به دژبان نهاد نظامي مربوطه ابلاغ شده است، اما همچنان شاهد ادامه كار براي ساخت اين بنا هستيم. به‌گفته وي البته شهرداري هم دست از تلاش برنداشته و پرونده را براي بررسي بيشتر در كميسيون ماده 100 ارائه كرده است.

  • آغاز احداث بدون مجوز رسمي

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با اعلام اينكه درخواست احداث بنا در محدوده پادگان شمالي ميدان سپاه براي نخستين‌بار در سال‌89 به شهرداري منطقه‌7 ارائه شد، گفت: شهرداري منطقه‌7 در پاسخ به اين درخواست اعلام مي‌كند كه با احداث هرگونه بنا در اين محدوده مخالف است. پشمچي‌زاده كه در آن روزگار خود شهردار منطقه‌7 تهران بود، ادامه داد: اين پرونده تا سال‌92 ادامه داشت و هربار با مذاكرات مختلف درخواست احداث بنا تكرار مي‌شد كه هر بار شهرداري از اعطا‌ي هرگونه مجوز براي احداث بنا سر باز مي‌زد. به گفته وي پيش از آنكه شهرداري منطقه7 نظر قطعي براي احداث بنا در اين مجموعه را اعلام كند، در پاييز سال‌93 كار احداث بنا در اين پادگان بدون مجوز رسمي آغاز شد.

آنگونه كه پشمچي‌زاده اظهار داشت، به محض اين اقدام، شهرداري تهران خواستار توقف هرگونه ساخت‌وساز در محدوده حريم بناي تاريخي شد، اما نهاد نظامي مربوطه نسبت به مكاتبات اداره كل نهادها و نيروهاي مسلح شهرداري تهران بي‌توجه بوده و به ساخت‌وساز در محدوده بناي تاريخي ادامه داد. به‌گفته وي با پيگيري‌هاي شهرداري تهران بالاخره در اوايل سال جديد، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور از محدوديت ساخت‌وساز در حريم بناي تاريخي كلاه فرنگي خبر داد و طي نامه‌اي به شهرداري تهران و وزارت دفاع نسبت به هرگونه ساخت‌وساز در محدوده حريم بناي تاريخي اعتراض مي‌كرد.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران افزود: با اعلام نظر شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور، نهاد نظامي مربوطه طي جلسات مشتركي با حضور نمايندگان وزارت دفاع، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري و شهرداري تهران حاضر شده و در آن جلسات شهرداري اعلام كرد كه محدوده پادگان عشرت‌آباد (ميدان سپاه) جزو محدوده G321 بوده و هرگونه ساخت‌وساز در اين محدوده بايد براساس ضوابط و قوانين صورت گيرد. معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به جلسات و پيگيري‌هاي متعدد از سوي شهرداري منطقه7 و معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران متأسفانه ساخت و ساز در اين مجموعه متوقف نشد، اما اعضاي شوراي شهر تهران نيز در جريان ماجرا قرار گرفته و در خردادماه سال‌جاري، شوراي شهر به‌صورت رسمي اعلام كرد كه هرگونه ساخت‌وساز در اين محدوده مغاير ضوابط موجود در طرح تفصيلي شهر تهران است.

  • تداوم تخلف در ساخت‌وساز

پشمچي‌زاده از واكنش اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به اين پرونده گفت و افزود: با پيگيري پرونده در شهرداري منطقه‌7 و معاونت شهرسازي و معماري موضوع پرونده در كميسيون ماده5 شهرداري نيز مطرح شد و براساس مصوبه اين كميسيون الزام ارتفاع و حريم و لزوم ارائه طرح مناسب با توجه به محدوده تاريخي و درصورت بررسي تصميم در مورد ساخت‌وساز در محدوده بنا صورت خواهد گرفت. اما آنگونه كه وي گفت نهاد نظامي مربوطه نسبت به اخطارهاي مكرر شهرداري تهران و جلسات متعدد با نمايندگان ساير نهادها، هيچ اقدامي صورت نداده است و همچنان نسبت به ادامه ساخت‌وساز اقدام كرده است.

به‌گفته معاون شهردار تهران با وجود اعلام نظر صريح نهاد عالي يعني شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور و نهاد ذيربط يعني كميسيون ماده 5 شهرداري تهران مبني بر رعايت ضوابط و همچنين نگراني سازمان ميراث فرهنگي و اعلام موضع صريح از سوي اين نهاد به‌عنوان سازمان متولي و به‌رغم رأي توقف ساخت اين بنا از سوي مراجع قضايي، نهاد نظامي مربوطه نسبت به توقف كار اقدامي نكرده است و همچنان ساخت‌وساز غيرمجاز در اين محدوده ادامه دارد.

پشمچي‌زاده در پايان افزود:« از آنجا كه اين محدوده از زمان‌هاي گذشته و دور همواره در اختيار نهادهاي نظامي‌بوده هيچ‌گونه دسترسي به محدوده مورد تعرض وجود ندارد و عملا اقدام عملي از سوي شهرداري تهران امكان‌پذير نيست.» در چنين شرايطي افكار عمومي انتظار دارد تا شاهد اجراي قانون درباره ساخت‌وساز غيرمجاز ميدان سپاه باشد.

  • ساخت و ساز فقط با ارتفاع و فاصله مجاز

پهنهG321 كه ساخت‌وساز غيرمجاز در اين محدوده در حال انجام است، پهنه سبز و باز و حفاظتي است و براساس ضوابط موجود در طرح تفصيلي تهران هرگونه ساخت‌وساز در اين محدوده مي‌بايست با ارتفاع و مجاز و با لحاظ فاصله معين از محدوده تاريخي براساس ضوابط سازمان ميراث فرهنگي صورت گيرد و رأي به احداث بنا در اين محدوده مي‌بايست در كميسيون ماده‌5 شهرداري نيز به تصويب برسد.