۲۰ روز پس از ماجرای مرگ هزاران هزار ماهی در کیش، دکتر محمدرضا فاطمی، متخصص اکوبیولوژی آب و آبزیان به همشهری گفت: مرگ‌ومیر ماهیان به‌ویژه ماهیان کوچک یک امر طبیعی است که در دریا اتفاق می‌افتد و برخلاف آنچه گفته می‌شود ناشی از آلودگی نفتی است آلودگی نفتی در این ماجرا نقشی نداشته و آلودگی نفتی در کیش اتفاق نیفتاده است.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم و تحقيقات در توضيح اين مطلب افزود: ماهيان تلف شده از نوع ساردين هستند كه محلي‌ها به آن حشينه مي‌گويند. طول عمر اين ماهيان كوچك يك تا يك سال و نيم است و از آنجا كه به‌صورت گله‌اي زندگي مي‌كنند حتي اگر صيد هم نشوند مي‌ميرند.

فاطمي تصريح كرد: موردي كه در كيش اتفاق افتاد ناشي از آلودگي نفتي نبود و غواصاني كه در منطقه حضور داشته‌اند پس از بررسي ميداني اين موضوع را تأييد كرده‌اند.به گفته وي، اين اتفاق ناشي از بارش شديد باران در كيش بود كه باعث ورود مواد مغذي به دريا شد؛ در واقع ورود مواد مغذي و تشديد شكوفه‌هاي جلبكي و بروز كشند سرخ، كمبود اكسيژن، استرس و همزمان گرم شدن هوا باعث مرگ ماهيان كوچك در اين جزيره شد.

اين اكوبيولوژيست ضمن انتقاد از اظهاراتي كه مبتني بر اطلاعات دقيق نيست، افزود: آنچه برخي از آن به‌عنوان آلودگي نفتي ياد مي‌كنند در واقع توده‌اي از جلبك‌هاي مرده‌اي بود كه با جداشدن از كف آب در سطح آب قرار گرفته‌اند و برخي را دچار اين اشتباه كرد كه اين يك لكه نفتي است. اين پديده هر ساله با شروع فصل گرما و جدا شدن جلبك‌ها از بستر خود، بروز مي‌كند.

آن طور كه فاطمي مي‌گويد: تنها برخي مناطق ساحلي خليج‌فارس كه در مجاورت مناطق مسكوني و صنعتي قرار دارند داراي آلودگي بالايي هستند اما در مجموع خليج‌فارس آنطور كه برخي در رسانه‌ها اعلام مي‌كنند آلوده نيست و از قدرت خودپالايي خوبي برخوردار است.

يادآور مي‌شود نيمه اول ارديبهشت‌ماه گذشته هزاران ماهي كوچك در آب‌هاي جزيره كيش تلف شدند. در پي اين ماجرا، مديركل دفتر زيست‌بوم‌هاي دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست طي گفت‌وگويي علت اين ماجرا را بروز كشندسرخ در حوالي اين منطقه و يا ريختن ماهيان فاسد شده توسط شناورهاي شيلاتي و همچنين آلودگي‌هاي نفتي اعلام كرد و گفت: اين موارد به‌احتمال زياد ممكن است باعث تلف شدن اين ماهيان شده باشند.

ميرشكار در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه گفته مي‌شود تاكنون در اين منطقه چنين موردي پيش نيامده است، تأكيد كرد: تاكنون مرگ‌ومير ماهيان در اين منطقه توسط محيط‌زيست نيز رصد نشده اما بعد از اين به‌دليل رعايت نشدن مباني توسعه پايدار، در اين منطقه شاهد فجايع بسيار بدتر از اين در محيط‌زيست دريايي خواهيم بود.