تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۴

پروفسور پرویز کردوانی در همایش علمی- آموزشی راه‌های مقابله با ریزگردها، که در مصلای کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون برگزار شد استفاده از مالچ نفتی برای مقابله با ریزگردها را خیانت خواند و گفت: روش‌های جدید مقابله با بیابان‌زایی، باید جایگزین روش‌های قدیمی و «ریگ پاشی» جایگزین «مالچ پاشی» شود.

به گزارش ايرنا، اين استاد ممتاز دانشگاه تهران، خوزستان را مهم‌ترين منطقه در كشور از لحاظ تثبيت ريزگرد و بيابان عنوان كرد و افزود: منشأ ريزگردهايي كه تا 23استان كشور را فرامي‌گيرد كانون‌هاي خارجي است كه در عراق، اردن، عربستان و آفريقا قرار دارد اما ريزگردهايي كه در5 سال گذشته رخ مي‌دهد تالاب‌ها و جنگل‌هاي خشكيده، اراضي كشت نشده و دشت‌هايي كه به‌دليل چاه‌هاي بي‌شمار خشك شده‌اند، منشأ اين ريزگردها هستند.

اين چهره ماندگار كشور با انتقاد از بي‌توجهي مسئولان نسبت به‌نظريه‌هاي محققان داخلي گفت: مديران تصور مي‌كنند كه همه‌‌چيز بايد وارداتي باشد تا كاربردي شود درحالي‌كه بسياري از نظريه‌هاي محققان ما ازجمله همين نظريه مقابله با ريزگرد مي‌تواند به‌عنوان الگو و ملاك عمل براي تمام كشورهاي دنيا قرار گيرد. وي با بيان اينكه هر روشي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد بايد ارزان، زودبازده و دائمي باشد و محيط‌زيست را آلوده نكند، گفت: مالچ نفتي گران و باارزش است، زمين را سياه مي‌كند، بدبو است و حرارت منطقه را بالا مي‌برد و باعث مي‌شود بادهاي منطقه گرم و بدبو باشد، ضمن اينكه باعث نابودي موجودات و گياهان مي‌شود.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم و تحقيقات تهران، افزود: مالچ نفتي كه روي تپه‌ها و ماسه‌‌زارها پاشيده مي‌شود باعث نفوذناپذيري منطقه در مقابل باران هم مي‌شود و پس از گذشت 45سال به دوده سرطان‌زا تبديل مي‌شود. وي تأكيد كرد:با اين حال، پس از بحران‌هاي تنفسي و گردوغبار در خوزستان وزارت نفت مجبور شد كه 10هزار تن مالچ نفتي را به سازمان محيط‌زيست و منابع طبيعي اختصاص دهد.

پدر كويرشناسي كشور، بهترين راه مقابله با ريزگردها را پاشيدن ريگ دانست و گفت: ريگ راهكاري ارزان، ساده و دائمي است و به اندازه كافي در كشور وجود دارد.