اعضای شورای شهر تهران، در یکصد و چهل و پنجمین جلسه کاری خود، طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن تعداد اعضای ستاد شورایاری‌های پایتخت از ۵نفر به ۷نفر افزایش می‌یابد.

همچنين به اين خاطر كه هفته سلامت از فردا آغاز مي‌شود، بخشي از موضوعات جلسه با مسائل سلامت، بهداشت و محصولات غذايي گره خورده بود. تصويب تعرفه جديد اماكن ورزشي شهرداري نيز از ديگر مصوبات شوراي شهر بود. در اين طرح اعضاي شورا افزايش 20درصدي تعرفه اماكن ورزشي شهرداري تهران را به تصويب رساندند.

رئيس شورا هم در ابتداي اين جلسه به مشكل كم‌آبي اشاره كرد. مهدي چمران با بيان اينكه با وجود بارندگي‌هاي اخير ميزان آب‌ سدهاي تهران هنوز به ميزان سال قبل هم نرسيده است، از شهروندان تهراني خواست تا در مصرف بهينه آب مشاركت جدي داشته باشند. چمران با به كاربردن عبارت مسكني براي شهر تهران در رابطه با بارندگي‌هاي اخير تأكيد كرد: اخباري كه درخصوص پر شدن سدها منتشر مي‌شود تنها موجب اين خواهد شد كه مردم آنطور كه بايد در صرفه‌جويي آب مشاركت نكنند.

به‌گفته وي اگر 10سال ديگر هم بارندگي‌ها اينگونه ادامه يابد مشكل آب و نيز منابع آب زير‌زميني تهران رفع نخواهد شد. چمران آماري هم درخصوص مصرف از منابع آب‌ زيرزميني ارائه كرد؛ اينگونه كه تنها در زمستان گذشته قريب به 48درصد از منابع آب‌هاي زير‌زميني استفاده شده است. اين در حالي است كه بارها از سوي مسئولان مربوطه تأكيد شده است كه استفاده از منابع آب‌ زيرزميني نشست زمين را نيز موجب مي‌شود.

رئيس شوراي شهر تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به كشف دومين اسكلت 7هزار ساله در شهر تهران گفت كه كشف اين اسكلت در خيابان مولوي بيش از پيش‌قدمت تهران را اثبات مي‌كند. چمران همچنين به بيان وقايع‌نگاري پرداخت. به‌گفته وي 29 فروردين‌ماه با مناسبت‌هاي زير همراه است:

- سالروز كشتار اهالي قانا به‌دست رژيم منحوس صهيونيست است. قانا شهر كوچكي در جنوب لبنان است كه سازمان ملل در آنجا پناهگاه ايجاد كرده بود و در سال 1996اسرائيل پناهگاه سازمان ملل را بمباران كرد. اين اوج وحشيگري اسرائيلي‌ها بود.
- روز ارتش جمهوري اسلامي و شهداي فداكار نيروي زميني ارتش است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي حضرت امام دستور دادند كه نيروهاي ارتشي با سلاح‌هاي سبك در خيابان‌ها رژه روند و اين فتح بابي بود تا اين روز به نام روز ارتش جمهوري اسلامي ايران نامگذاري شود.

  • باركدگذاري محصولات غذايي

همانطور كه گفته شد از روز سه‌شنبه، هفته سلامت آغاز مي‌شود. عنوان هفته سلامت امسال «دولت و ملت؛ همدلي و همزباني براي ارتقاي عادلانه سلامت» و شعار آن «ايمني غذا، از مزرعه تا سفره» است. روزگذشته رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران هم در جلسه به نامگذاري روزهاي اين هفته و همچنين آماري در اين خصوص اشاره كرد. رحمت‌الله حافظي با بيان اينكه عنوان يكي از اين روزها «سلامت و ارتقاي ايمني غذا» نامگذاري شده كه قابل تقدير است، افزود:

«سال گذشته گزارش‌هاي متعددي از آلودگي مواد غذايي داشتيم اما اقدامات مداخله‌گرايانه‌اي براي رفع اين آلودگي‌ها از سوي دستگاه‌هاي اجرايي انجام نشد. به همين منظور جلساتي با وزارت بهداشت و درمان و جهادكشاورزي، سازمان محيط‌زيست، سازمان استاندارد و ساير سازمان‌ها و حوزه‌هاي مرتبط برگزار شد كه در نهايت بعد از برگزاري اين جلسات متعدد باركدگذاري محصولات غذايي توسط وزارت جهاد كشاورزي پذيرفته شد.»

اينطور كه وي اعلام كرد وزارت جهادكشاورزي قول داده است در سال‌جاري 30درصد از محصولات توليد شده سراسر كشور را باركدگذاري كند. اين اقدام در سال‌95 به 70درصد خواهد رسيد و تا پايان سال‌96، 100درصد محصولات باركدگذاري مي‌شود. با اين اقدام محصولات غذايي رصد دائمي مي‌شود و مداخله لازم براي رفع آلودگي انجام خواهد شد. حافظي با بيان اينكه در اين هفته روزي به نام «عدالت در سلامت و ارتقاي خدمات بهداشتي- درماني» نامگذاري شده است، گفت كه در شهر تهران 3دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ايران و تهران مستقر هستند كه بر اين اساس شهر تهران به 3منطقه تقسيم شده و مسائل آموزشي، پژوهشي، بهداشتي و درماني توسط اين دانشگاه‌ها رصد مي‌شود. وي همچنين به وزير بهداشت پيشنهاد داد در موضوع بهداشت، مديريت و ساختار يكپارچه‌اي را ايجاد كند تا مسئله بهداشت به‌صورت ويژه رصد شود و اين موضوع از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي منفك شود و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به مسائل آموزشي، پژوهشي و درماني خود بپردازند.

بررسي طرح «افزايش تعداد اعضاي ستاد شوراياري‌هاي شهر تهران از 5نفر به 11نفر» در يكصدو چهل و پنجمين جلسه شورا در دستور كار قرار گرفت. اين طرح سرانجام با افزايش تعداد اعضاي ستاد شوراياري‌ها به 7نفر به تصويب رسيد. اظهارنظر اعضاي شوراي شهر را در رابطه با اين طرح در جدول شماره يك آمده است.

  • بحث درباره ساخت‌وساز در ميدان سپاه

احمد مسجدجامعي و عبدالحسين مختاباد 2 عضو شوراي شهر در جلسه ديروز تذكراتي درخصوص ساخت‌وساز ميدان سپاه داشتند. مختاباد در همين رابطه گفت: «ساخت‌وساز‌هاي ميدان سپاه معلوم نيست بر چه اساسي بوده و چه كاربري‌اي دارد. من از شهردار مي‌خواهم بخشي از اين مجموعه كه عمارت در آن قرار دارد به نفع شهروندان آزاد شود تا اين ميراث تاريخي تخريب نشود.»
مختاباد در ادامه درخصوص موضع‌گيري مسئولان مصلاي تهران صبحت كرد. وي اظهار كرد:

«شهردار تهران يكي از معاونين سابق خود را مسئول پروژه مصلي معرفي كرده درحالي‌كه مسئولان مصلي موضع گيري‌هاي سختي نسبت به اين امر داشتند.» سؤال رئيس كميته هنر شورا اين بود كه چرا شهردار اين موضوع را از قبل بررسي نكردند تا اينگونه نسبت‌هاي ناروا به مديريت شهري اطلاق نشود؟

مختاباد همچنين تصريح كرد: «پروژه‌اي كه 3ساله بايد به اتمام مي‌رسيد 30سال به طول انجاميده كه فكر كنم بايد براي ثبت اين ركورد دنبال كتابي فراتر از گينس بگرديم آن وقت اين توهين‌ها را هم نثار مديريت شهري مي‌كنند و سخنان مقام معظم رهبري را دچار تشويش مي‌كنند.» وي از شورا خواست مسئولان مصلي در صحن شورا حاضر شوند و پاسخگو باشند.

مسجد جامعي نيز در سخناني نسبت به ساخت‌وسازهاي ميدان سپاه واكنش نشان داد. به گفته وي ساخت‌وساز در ميادين اصلي شهر بايد با نظر شورا و شوراي‌عالي معماري و شهرسازي باشد كه اگر اينگونه نباشد تجربه برج سيمرغ در ميدان فردوسي كه هيچ نسبتي با فضاي ميدان ندارد تكرار مي‌شود. اينطور كه وي عنوان كرد در اين مورد 2 بحث مطرح است؛ نخست آنكه اين ساخت و سازها مجوز دارد يا نه و در وهله دوم اينكه در سطح كلان‌تر آيا نياز به مجوز هست يا نه؟ به‌نظر وي اين چنين اقداماتي با اهداف معماري ايراني و اسلامي تناقض دارد.

وي همچنين در تذكري گفت كه يكي ديگر از ميادين اصلي شهر كه دچار خدشه شده ميدان منيريه است كه امروزه كاركرد اصلي خود را از دست داده و تبديل به خيابان شده است؛ حال آنكه ميدان منيريه يك ميدان تاريخي هم هست. به گفته اين عضو شورا در جوار ميدان منيريه تاسيسات هواكش مترو قرار دارد كه وقتي با مدير شركت مترو آقاي درويش صحبت شده اعلام كرده، راه‌هايي براي انتقال اين هواكش وجود دارد.

در ادامه جلسه ناصر اماني، معاون شهردار تهران در امور شوراهاكه در جلسه حضور داشت، گفت: «درخصوص مصلي بايد بگويم روابط عمومي مصلي مسائلي را مطرح كردند كه دور از ‌شأن بود ولي شهرداري تهران به‌دليل اينكه در سال همدلي و همزباني قرار داريم و اينكه اخلاق رعايت شود مقابله به مثل نكرد و بهترين پاسخ براي اين بيانيه را در تكميل هرچه سريع‌تر اين پروژه دانست.»  به گفته وي، بند الف تبصره 41بودجه سال‌جاري دال بر تعيين تكليف مصلاي تهران از محل منابع شهرداري به نيابت از مجري و به شكل كارگزاري دارد، پس اينگونه نبوده كه شهرداري بدون مجوز شورا كاري انجام دهد.

وي در ارتباط با ساخت و ساز‌هاي ميدان سپاه نيز گفت كه در حال حاضر مسئولان شهرسازي به‌طور جدي اين موضوع را پيگيري مي‌كنند. مختاباد اما در پاسخ گفت: «مصوبه شورا ربطي به ساختمان مصلي نداشته و سخن ما اين است كه چرا شهردار بدون مشورت شورا حكم انتصاب معاون سابق فني و عمراني را براي آنجا زده است.»

ساير تذكرات اعضاي شوراي شهر را هم در جدول شماره 2 مي‌توانيد، بخوانيد.

  • افزايش 20درصدي تعرفه‌هاي اماكن ورزشي شهرداري

همچنين در جلسه ديروز اعضاي شوراي شهر تهران با استناد به اينكه تعرفه‌هاي بهره‌برداري از اماكن ورزشي متعلق به شهرداري و سازمان‌هاي وابسته به آن از سال 89تاكنون تغيير نداشته است اصلاحيه مصوبه تعيين تعرفه‌هاي مربوطه را با افزايش 20درصدي به تصويب رساندند.

هادي ساعي، عضو كميته ورزش شورا در دفاع از اصلاحيه مصوبه اظهار داشت: «بهتر است افزايش تعرفه‌ها به روزرساني شود تا شهروندان بعد از مدت‌ها با افزايش‌هاي سرسام‌آور مواجه نباشند.» به گفته وي، پيشنهاد شهرداري تهران، افزايش 50درصدي بود اما مقرر شد تعرفه‌ها در مناطق برخوردار 30درصد و در مناطق غيربرخوردار نيز 10درصد افزايش داشته باشند كه در نهايت تعرفه‌ها با ميانگين 20درصدي تغيير خواهند داشت. اينطور كه ساعي خبر داد برخي رشته‌هاي ورزشي ارائه شده در اماكن ورزشي متعلق به شهرداري، جديد هستند كه بدون تعرفه معين و به‌صورت سليقه‌اي هزينه‌هاي آنها محاسبه و دريافت مي‌شود.

 احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شورا هم فرسودگي برخي از وسايل موجود در اين مراكز و تخريب محيط‌هاي ورزشي در مجموعه‌ها را ناشي از عدم‌تغيير در تعرفه و كاهش درآمد دانست. البته به گفته وي درخصوص نحوه واگذاري‌ها و نيز ميزان تعرفه‌هاي دريافتي از شهروندان وحدت‌رويه وجود ندارد.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا نيز گفت: «در برخي مناطق جنوبي شهر، شهروندان قادر به پرداخت هزينه‌هاي تعيين شده در مجموعه‌هاي ورزشي متعلق به شهرداري نيستند. بنابراين افزايش در اين مناطق بايد در حداقل ممكن صورت گيرد.» وي تأكيد كرد كه در بحث نحوه واگذاري‌ها نيز بايد شفافيت لازم به‌وجود بيايد و واگذاري و بهره‌برداري اين مجموعه‌ها خارج از مزايده و آگهي عمومي نباشد. وي همچنين به بندهايي از اصلاحيه تعرفه‌ها كه مربوط به درنظر گرفتن يارانه براي برخي مجموعه‌هاي ورزشي است، انتقاد كرد.

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز بر اين نظر بود كه اگر درخصوص مجموعه‌هاي ورزشي متعلق به شهرداري تهران، اقدامي مديريتي صورت نگيرد تمام اماكن به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.دبير در ادامه يادآور شد: «در برخي از مناطق، سالن‌هاي ورزشي كه تحويل سازمان ورزش شده بابت بدهكاري به پيمانكاران واگذار مي‌شود.» به گفته وي اگر تعرفه‌ها تغيير نكند مجموعه‌هاي آبي شهرداري از بين خواهند رفت. غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز تأكيدش بر تعيين تعرفه‌هاي معقول و حتي تخفيف در برخي مناطق جنوبي شهر براي ارتقاي ورزش شهروندي بود.

محسن پيرهادي نيز گفت: «شهرداري تهران 1200مجموعه ورزشي، فرهنگي و اجتماعي دارد كه وقتي پراكنده روي اين موضوعات تصميم‌گيري مي‌كنيم همه شهروندان را از يك حق شهروندي و بهره‌مندي از امكانات شهرداري محروم مي‌كنيم. درصورتي كه اين مجموعه‌ها با بودجه و پول مردم اين شهر ساخته شده‌اند و بايد سهم حداقلي براي همه شهروندان درنظر گرفته شود.»
 معصومه آباد هم اصلاحيه تعرفه‌ها را كار خوبي دانست، اما عقيده داشت در جدول تعرفه‌ها ارقام حداقلي و حداكثري نوشته شده است كه چندان معنا و مفهوم ندارد.

مهدي چمران هم نظر خود را در اين خصوص كه مسائل ورزشي و كمبودهايش در شهر ربطي به تعيين و افزايش تعرفه‌ها ندارد عنوان كرد و افزود: اين افزايش از روي اسناد و آيين‌نامه صورت مي‌گيرد. در نهايت اعضاي شورا با توجه به مباحث مطرح شده، افزايش 20درصدي تعرفه‌هاي اماكن ورزشي را بعد از 4سال ركود در قيمت‌هاي مصوب به تصويب رساندند.
همچنين به پيشنهاد اسماعيل دوستي مقرر شد، با توجه به آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، درصورت استفاده اين قشر از مجموعه‌هاي متعلق به شهرداري تهران، از تخفيف 50درصدي بهره‌مند شوند.