گروه اجتماعی: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌های وزارت ارشاد اقدام به تحلیل محتوای روزنامه‌های سراسری بهار 1386 توسط جعفر نجفی‌چهر کرده است که بر اساس نتایج حاصل از آن، دولت و مسئولان اجرایی با‌ 8/41 درصد از بیشترین جهت‌گیری منفی روزنامه‌ها برخوردار بوده‌اند.

این تحلیل بر اساس مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در تیترهای صفحه اول، سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها، پیام‌های تلفنی، اخبار ویژه، اخبار و یادداشت‌های اقتصادی، اخبار خارجی، اخبار فرهنگی روزنامه‌های آفتاب یزد، جمهوری‌ اسلامی‌، حمایت‌، اعتماد ملی، قدس‌، رسالت، کار و کارگر، جوان‌، سیاست‌روز، همبستگی، جام‌جم‌، اعتماد، همشهری‌، آفرینش‌، مردم‌سالاری، ایران، ابرار، خراسان، اطلاعات‌، کیهان، مجموعاً 20 روزنامه انجام گرفته است.

تحلیل مطالب روزنامه‌ها با جهت‌گیری مثبت و منفی نسبت به موضوعات منتشر شده، نشان می‌دهد که بیشترین جهت‌گیری منفی روزنامه‌ها به ترتیب درباره مسائل سیاسی خارجی و عملکرد و برنامه‌های دولت بوده است به گونه‌ای که در مجموع‌ روزنامه‌ها بیش از همه نشانگاه‌ها،‌ دولت و مسئولان اجرایی را با‌ 8/41درصد و پس از آن به‌ترتیب دولت‌ها و شخصیت‌های خارجی 8/19درصد، اصلاح‌طلبان 3/14 درصد و مجلس 6/6درصد را با جهت‌گیری‌ منفی مطرح کرده‌اند.

مطالب دارای جهت‌گیری منفی به دولت و مسئولان اجرایی بیش از همه روزنامه‌ها در آفتاب یزد؛ مطالب دارای جهت‌گیری منفی به دولت‌ها و شخصیت‌های خارجی بیش از همه روزنامه‌ها در جمهوری اسلامی و کار و کارگر و مطالب دارای جهت‌گیری منفی نسبت به اصلاح‌طلبان بیش از همه روزنامه‌ها در رسالت و پس از آن کیهان مطرح شده‌ است.

از سوی دیگر مشاهده می‌شود بیشترین جهت‌گیری منفی در روزنامه‌های رسالت و کیهان معطوف به اصلاح‌طلبان؛ در روزنامه‌های آفتاب یزد، ابرار، جام‌جم، خراسان، سیاست روز، مردم‌سالاری و همبستگی معطوف به دولت و مسئولان اجرایی و در روزنامه‌های ایران، جمهوری اسلامی و کار و کارگر معطوف به دولت‌ها و شخصیت‌های خارجی بوده است.

از سوی دیگر روزنامه‌ها بیشترین جهت‌گیری مثبت را نسبت به دیپلماسی و سیاست خارجی کشور، مسائل سیاسی عام و ارزش‌های انقلاب داشته‌اند.

در بخش دیگر این تحقیق، بیشترین شخصیت‌های مطرح شده در مجموع اخبار و مطالب مهم روزنامه‌ها، مسئولان اجرایی با 36 درصد، رئیس‌جمهوری 4/16 درصد و شخصیت‌های خارجی 8/12درصد بوده‌اند به گونه‌ای که رئیس‌جمهوری بیش از همه روزنامه‌ها در روزنامه ایران 7/12 درصد و پس از آن ابرار 9/10 درصد مورد توجه بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت بیش از همه روزنامه‌ها در آفرینش و کار و کارگر 3/33 درصد، اصلاح‌طلبان بیش از همه روزنامه‌ها در اعتماد، اعتماد ملی و مردم‌سالاری 20درصد، اصولگرایان بیش از همه روزنامه‌ها در ابرار 5/37درصد، مسئولان اجرایی بیش از همه روزنامه‌ها در رسالت 1/9 درصد و شخصیت‌های خارجی بیش از همه روزنامه‌ها در جمهوری اسلامی 3/16 درصد برجسته شده‌اند.

از سوی دیگر مشاهده می‌شود روزنامه‌ ایران رئیس‌جمهوری؛ روزنامه ابرار اصولگرایان؛ و روزنامه‌های اعتماد و جمهوری اسلامی شخصیت‌های خارجی و مابقی روزنامه‌ها بجز کار و کارگر و همبستگی مسئولان اجرایی را بیش از سایر شخصیت‌ها در اخبار مهم خود برجسته کرده‌اند.

در تحلیل مهم‌ترین تیترهای صفحه اول، بررسی دیپلماسی و سیاست خارجی کشور (تحت تأثیر بحث مذاکره با آمریکا) و پس از آن به‌ترتیب مسائل سیاسی خارجی و مقولات اقتصادی بیشتر از سایر موضوع‌ها در تیترهای اصلی صفحه اول روزنامه‌ها برجسته شده‌اند.
در تحلیل موضوع سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها به‌ترتیب مسائل سیاسی خارجی، دیپلماسی و سیاست خارجی کشور و ارزش‌های انقلاب بیش از سایر موضوع‌ها در سرمقاله‌ها و یادداشت‌های اصلی روزنامه‌ها مطرح شده‌اند.
از سوی دیگر مسایل شهری بیش از همه در روزنامه های جام جم، ایران وهمشهری مطرح شده است .
در تحلیل موضوع پیام‌های تلفنی، در مجموع روزنامه‌ها به‌ترتیب مسائل شهری، رفاه و تأمین اجتماعی و مسائل اجتماعی عام بیش از سایر موضوع‌ها در پیام‌های تلفنی خوانندگان منعکس شده‌اند.
مسائل سیاسی عام، جنگ و امور سیاسی داخلی کشورها و سیاست خارجی کشورها بیش از سایر موضوع‌ها در اخبار ویژه روزنامه‌ها مطرح شده‌اند. علاوه بر این، ‌بنزین، نفت و انرژی و پس از آن امور مالی، بانکی و مسکن مهم‌ترین اخبار و یادداشت‌های اصلی صفحه اقتصادی روزنامه‌‌ها بوده است. در تحلیل مهم‌ترین اخبار خارجی، جنگ و خشونت‌های سیاسی و پس از آن سیاست خارجی کشورها و امور سیاسی داخلی کشورها مهم‌ترین مطالب صفحات مربوط به اخبار خارجی روزنامه‌ها را تشکیل می‌داده‌اند.
در صفحات فرهنگی نیز به ترتیب سینما، کتاب و نشر، ادبیات و ارزش‌های انقلاب بیشتر از موضوع‌های دیگر برجسته شده‌اند.
نتایج این گزارش همچنین نشان می دهد  روزنامه های آفتاب یزد ، اطلاعات وجام جم
عکس های سیاسی داخلی روزنامه های ابرار ، ایران ، جوان ،کاروکارگر و همشهری عکس‌های اجتماعی، روزنامه  اعتماد ملی عکس های سیاسی خارجی وروزنامه‌های آفرینش ورسالت تصاویر مسئولان اجرایی رابیش از سایر عکس‌ها برجسته
کرده اند.