همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با انتقاد از پژوهشی که آن را پژوهش نفتی خواند،‌ با اشاره به رویه‌هایی که از دهه‌های گذشته و با تکیه به پول نفت در کشور شکل گرفته است، بر لزوم افزایش بهره‌وری در پژوهش با ورود بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه تأکید کرد.

به گزارش تسنیم، دكتر سورنا ستاری ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحقق چشم‌انداز پژوهش، گفت:‌ بودجه پژوهش برای سال آینده 34 درصد رشد داشته و ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم بیش از این از دولت انتظار افزایش بودجه را داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: ما باید پژوهشی را که در ساختمان و آزمایشگاه و استخدام دولتی پژوهشگر خلاصه می‌شود تعطیل کنیم و به سمتی برویم که اصل را در حوزه پژوهش و بودجه‌های پژوهشی بهره‌وری قرار بدهیم.

وی ادامه داد: ما نباید به دنبال بالا بردن آمار با افزایش ساختمان و نیروی پژوهشی باشیم، چرا که در حال حاضر انواع و اقسام پژوهشکده‌ها را در سیستم دولتی داریم که دارند حقوق و دستمزد پرداخت می‌کنند، اما باید بدانیم که هیچ وقت با تأسیس پژوهشکده‌های دولتی و با استخدام کردن نمی‌توانیم پژوهش را توسعه بدهیم.

ستاری، راهکار افزایش بهره‌وری در حوزه پژوهش را ورود بخش خصوصی به این عرصه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: ما از طریق افزایش بهره‌وری که با ورود بخش خصوصی خواهیم داشت می‌توانیم کمبودهای بودجه را جبران کنیم و به چشم‌انداز در نظر گرفته شده برای پژوهش دست یابیم.