همشهری آنلاین: نشست خبری اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه با حضور مهندس سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و دبیر این کنفرانس، دکتر پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، دکتر محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و دبیر شورای راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه و مهندس شادمهر راستین دبیر اجرایی این کنفرانس برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، مهندس سید محمد بهشتی دبیر اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه عنوان کرد: امروزه پدیده‌های بسیاری وارد کشور شده‌اند بدون اینکه مباحث نظری دربارة آن‌ها مطرح شود که یکی از این پدیده‌ها بلندمرتبه‌سازی است.

اگرچه بلندمرتبه‌سازی یک مهمان ناخوانده است اما ما می‌خواهیم از این مهمان دعوت کنیم و با شناخت کامل به سمت این پدیده برویم.

اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی به شناخت بهتر بحث بلندمرتبه‌سازی کمک می‌کند و در واقع می‌توان مهم‌ترین هدف این کنفرانس را شناخت بلندمرتبه‌سازی دانست.

وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار شهر در ایران وجود دارد که به احتمال زیاد همة این شهرها می‌خواهند بلندمرتبه‌سازی را داشته باشند که البته در بسیاری از این شهر‌ها ضرورتی ندارد؛ از آنجایی که بلندمرتبه‌سازی رفته رفته به یک اپیدمی تبدیل شده است باید این زمان را مغتنم شمرده و مباحث مربوط به ساخت بلندمرتبه‌ها را مطرح کنیم.

مهندس بهشتی عنوان کرد: اگر این کنفرانس بتواند موفقیت لازم را کسب کند در واقع جزو اولین حرکت‌های اصولی در زمینة بلندمرتبه‌سازی به حساب می‌آید. امیدواریم بتوانیم دستاورد این کنفرانس را به صورت یک بیانیه و یا پیشنهاد در اختیار مسؤولان ذی‌ربط قرار دهیم.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث بلندمرتبه‌ها، بحث معماری و شهرسازی به شمار می‌رود و سوال اینجاست که چرا اینقدر دیر به موضوع بلندمرتبه‌سازی پرداخته‌ایم.

اکنون نزدیک به 5 دهه است با ظهور بلندمرتبه‌ها مواجه هستیم در حالیکه تأمل نظری روی مباحث معماری و شهرسازی آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بلندمرتبه‌سازی بدون دعوت وارد کشور شده و متأسفانه آمادگی‌های لازم وجود نداشته است.

باید پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شود و با سنجش‌های مناسب به سراغ این موضوع برویم که از همین رو می‌خواهیم در این کنفرانس به همة جنبه‌های بلندمرتبه‌سازی بپردازیم.

دبیر اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه اعلام کرد: این کنفرانس از زوایای مختلف به بررسی موضوع بلندمرتبه‌سازی خواهد پرداخت و امیدواریم دستگاه‌های مختلف، ارگان‌ها و نهاد‌های آموزشی را فرا بخواند تا بتوانیم به ادبیات نظری بلندمرتبه‌سازی که بسیار حایز اهمیت است دست یابیم.

دکتر پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: نمی‌توان مخالف بلندمرتبه‌سازی بود. وقتی عرصه برای توسعة افقی شهر تنگ می‌شود مسئلة بلندمرتبه‌سازی ضرورت می‌یابد. متأسفانه بلندمرتبه‌سازی در کشور‌ ما به صورت قاعده‌مند شکل نگرفته و به درستی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: بلندمرتبه‌سازی را نمی‌توان نفی کرد فقط باید آن را به سمت حرکت اصولی‌اش هدایت کنیم. از نگاه معاونت راه و شهرسازی بحث بلندمرتبه‌سازی در طرح‌های توسعة عمران قرار می‌گیرد.

دکتر حناچی عنوان کرد: امروزه مشکلات متعددی در ساخت بلندمرتبه‌ها وجود دارند؛ بخش‌هایی از این مشکلات که اساس آن‌ها قوانین حقوقی بوده است را با حساسیت بسیار بالا رصد کرده‌ایم و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی به ضوابط بلندمرتبه‌سازی اشاره کرد و افزود: یکی از تعهدات نظام مدیریت شهری تهیة ضوابط بلندمرتبه‌سازی است که تا کنون متوقف مانده بود؛ تأثیرگذاری بر روی تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی یکی از اهداف ما در این کنفرانس است.

دکتر حناچی ادامه داد: ضوابط بلندمرتبه‌سازی الزاماتی هستند که باید رعایت شوند مثل بحث پهنه‌بندی و مکان‌یابی برای ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه که بسیار اهمیت دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این کنفرانس موضوعات و چالش‌های مختلف مرتبط با بلندمرتبه‌سازی مطرح خواهد شد.

تلاش ما نیز بر این است که مسایل مختلف مربوط به بلندمرتبه‌سازی را بررسی کنیم و بلندمرتبه‌سازی اصولی را به مردم بشناسانیم؛ حتی شاید نقد شود اما مباحث نظری بسیار مهم هستند و تحت هر شرایطی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دکتر حناچی گفت: بی‌توجهی به موضوعاتی مثل بلندمرتبه‌سازی تبعاتی خواهد داشت که بدون شک یکی از مباحثی که در این کنفرانس مطرح خواهد شد همین پیامد‌ها است.

دکتر محمدسعید ایزدی دبیر شورای راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه عنوان کرد: همواره ساخت بلندمرتبه‌ها بهانه‌ای بوده است تا شهر‌ها احساس تمدن و پیشرفت کنند که متأسفانه این بحث دامن‌گیر شهر‌های متوسط کشور نیز شده است.

وی ادامه داد: این استقبال از بلندمرتبه‌سازی در حالی است که نماد‌های شهری در بلندمرتبه‌ها به درستی شناخته نشده‌‌اند، حرکتی برای مکان‌یابی اصولی بلندمرتبه‌ها شکل نگرفته است و این مسایل با ساختار شهری منطبق نیستند.

دکتر ایزدی اضافه کرد: این مشکلات و مسایل مختلف درمورد بلندمرتبه‌سازی سبب شده است که هم‌اندیشی و برگزاری کنفرانس‌هایی مثل اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی ضرورت پیدا کند.

وی گفت: سازندگان در برخی از شهر‌ها بدون اینکه ضرورتی برای ساخت بلندمرتبه‌ها وجود داشته باشد به سمت بلندمرتبه‌سازی رفته‌اند و در حال حاضر بدون در نظر داشتن توازن شهری اقدام به ساخت ساختمان‌های بلند می‌کنند.

دبیر شورای راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی ادامه داد: برای حل مشکلات بلندمرتبه‌سازی باید با مدیریت و مشاوره با متخصصان و صاحب‌نظران، بیانیه‌ها و تمهیدات لازم را نسبت به توقف، کنترل و هدایت بلندمرتبه‌سازی ارایه دهیم و به نتیجة مطلوب برسیم.

بدون شک در این کنفرانس باید بلندمرتبه‌سازی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم و از بروز مشکلات احتمالی در سایر شهر‌ها جلوگیری کنیم.

اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه(مباحث مقدماتی) در روزهای 19، 20 و 21 دی 93 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.