همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه تغییر «صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران» به «بنیاد ملی علم ایران»، گفت: اگر این اتفاق عملیاتی شود، حمایت‌های این صندوق ارتقاء پیدا می‌کند و پژوهشگران بیشتری می‌توانند از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

به گزارش تسنیم، دكتر محمد فرهادی در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور از سال 1383 کار خود را با فراخوانی که اعلام شده بود، آغاز کرد و این صندوق امروز از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و غیردولتی حمایت می‌کند.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اختصاص 4 درصد از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش، یادآور شد: اختصاص یافتن این بودجه به امر پژوهش از جمله مسائلی است که دولتمردان باید محقق شدن آن را فراهم سازند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل کارآفرینی و رويكرد دانش‌بنیان، گفت: امروز باید دانشگاه‌های خود را به دانشگاه‌های نسل سوم هدایت کنیم و پس از عبور از دانشگاه‌های نسل اول و دوم، پژوهش‌ها تبدیل به محصول شوند تا بتوانیم دانایی را به ثروت و دارایی تبدیل کنیم.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اینکه نیازمند اهتمام جدی در امور پژوهشی هستیم، اضافه کرد: باید به سمت رشته‌های بین رشته‌ای برویم و رشته‌های جدیدی که مورد نیاز است، ایجاد کنیم.

فرهادي افزود: دولت امسال 50 درصد بیشتر از سال قبل برای صندوق‌ نوآوری و شکوفایی بودجه در نظر گرفته که باید در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گرفته شود.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان کرد: باید بانک ایده تشکیل شود تا ایده‌ها از نظر حقوقی محافظت شود.