رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست سراسری مدیران و مسئولان حقوقی این سازمان به پیشرفت‌های غیرقابل انکار دیپلماسی بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در این حوزه به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌ایم.

وي ديدار و رايزني با وزير امور آب عراق براي مقابله با پديده گردوغبار، احداث پارك مرزي در مناطق ايلام و كردستان و ديدار و رايزني با نخست‌وزير و وزير محيط‌زيست ارمنستان به‌منظور پيگيري رفع آلودگي‌هاي رودخانه ارس را از نمونه‌هاي ديپلماسي موفقيت‌آميز در حوزه محيط‌زيست عنوان كرد.

معصومه ابتكار رايزني با كشورهاي افغانستان و حوزه خليج‌فارس وانعقاد تفاهمنامه با عمان و امارات متحده عربي در حوزه محيط‌زيست را نيز از ديگر اتفاقات مهم حوزه بين‌الملل محيط‌زيست كشور برشمرد كه در راستاي برنامه دولت يازدهم به‌منظور ارتقا و بهبود روابط بين‌المللي ايران به‌ويژه با كشورهاي همسايه، صورت گرفته است.

با وجود آنكه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از اقدامات يادشده به‌عنوان اتفاقات مهم حوزه بين‌الملل و ديپلماسي موفقيت‌آميز ياد مي‌كند هنوز از حقابه هامون خبري نيست و با گذشت يك‌سال و اندي از تشكيل دولت يازدهم، دولت نتوانسته است افغانستان را به رهاسازي حقابه هامون مجاب كند؛ اين درحالي است كه كارشناسان و منتقدان محيط‌زيست ضمن انتقاد از روند كند ديپلماسي براي رها‌سازي‌ حقابه هامون همواره اعلام كرده‌اند مادامي كه افغان‌ها حقابه هامون‌هاي 3 گانه را رها نكنند هامون احيا نمي‌شود. هامون در حالي در انتظار ديپلماسي فعال دولت است كه مسئولان سيستان و بلوچستان خبر از مهاجرت ناگزير هامون‌نشينان مي‌دهند. آنها مي‌گويند حاشيه‌نشينان هامون كه معيشت‌شان وابسته به اين تالاب است و نسل اندر نسل از راه صيد، پرورش دام و توليد صنايع‌دستي وابسته به نيزارهاي حاشيه هامون گذران زندگي كرده‌اند اكنون چاره‌اي جز مهاجرت ندارند.

مهار ريزگردها نيز كه بنا به اعلام مسئولان و كارشناسان منشأ 95درصد آن، كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي در عراق است همچنان در حد برگزاري جلسات ميان مسئولان محيط‌زيست و همتايان عراقي باقي‌مانده و هنوز اقدام كارسازي دراين زمينه صورت نگرفته است. در نبود راهكارهاي اساسي براي مقابله با ريزگردها، شهروندان 21 استان كشور گاه وبيگاه با اين پديده مواجه مي‌شوند.