همشهری آنلاین: محققان ایرانی توانستند به فرمولاسیون آفت‌کشی زمین‌های کشاورزی و مزارع از طریق زیتون تلخ برسند این نوع آفت‌کشی نسبت به آفت‌کشی شیمیایی مفیدتر است.

به گزارش مهر، مونا ترکمن- کارشناس موسسه گیاه پزشکی کشور گفت: اکنون در این موسسه، فرمولاسیونی از زیتون تلخ گیاهی تهیه شده که از آن می‌توان در آفت‌کشی مزارع و زمین‌های کشاورزی استفاده کرد.

وی با بیان این که آفت‌کشی گیاهی از آفت‌کشی شیمیایی مفیدتر است اذعان داشت: اکنون فرمولاسیونEc این آفت‌کش تهیه شده و در مرحله ساخت فرمولاسیون این آفت‌کش هستیم.

ترکمن اذعان داشت: زیتون تلخ برای آفت‌کشی شناخته و اثبات شده که در این امر موثر است ولی هنوز مشخص نشده که بر روی چه حشراتی تاثیرگذار است که این موضوع در دست بررسی است.

وی عنوان کرد: درحال حاضر بر روی نماتدها که گونه‌ای از آفت‌ها هستند و به ریشه گیاهان آسیب می‌رسانند موثر بوده است. این نماتدها در بسیاری از زمین‌های کشاورزی و در ریشه‌های گیاهان دیده می‌شوند.

ترکمن با بیان این که این دستاورد جهت تهیه فرمولاسیون آفت‌کش گیاهی از زیتون تلخ است تا بتواند قابل استفاده برای مصرف باشد، یادآورشد: زیتون‌های تلخ در استان گیلان بیش‌تر دیده می‌شوند و در تلاش هستیم تا فرمولاسیون آفت‌کش گیاهی را برای از بین بردن آفت‌های گیاهی تهیه کنیم.