نخستین صندوق زمین و ساختمان در قالب پروژه‌ای به نام آویشن از ۸ شهریور فعالیت‌اش را آغاز می‌کند، برخی کارشناسان از این صندوق‌ها به‌عنوان انقلابی در پروژه‌های راه و شهرسازی یاد می‌کنند.

به گزارش همشهري، هرچند مسئولان بازار سرمايه خبري در مورد آغاز به‌كار صندوق‌هاي زمين و ساختمان منتشر نمي‌كنند اما ديروز مديركل اداره راه و شهرسازي استان تهران از فروش اوراق نخستين صندوق زمين و ساختمان از هشتم شهريور ماه خبرداد. به گفته فريبرز واحدي اوراق نخستين صندوق زمين و ساختمان كه نامش آويشن است از هشتم شهريور منتشر مي‌شود. او كه با ايسنا صحبت مي‌كرد، افزود: جاذبه‌هاي زيادي در اين صندوق‌ها وجود دارد كه اطلاعات تكميلي‌اش را در آينده نه چندان دور اعلام خواهيم كرد.

ايوب باقرتبار مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس هم جزئيات بيشتري در مورد پروژه آويشن و نخستين صندوق زمين و ساختمان ارائه كردوگفت: در اين صندوق ۴۵۱ قطعه تفكيك شده بين ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر قرار دارد كه به‌صورت ويلايي ساخته خواهد شد، همچنين تعداد زيادي از آنها پروانه ساخت گرفته‌اند و به‌دنبال سندهاي تفكيكي هستيم.

همچنين، آب و برق مهيا شده است و گاز نيز در حال راه‌اندازي است. مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس ادامه داد: با فروش يونيت‌ها در قالب «صندوق سرمايه‌گذاري زمين‌وساختمان» به مردم، منابع مالي پروژه تأمين مي‌شود و از سود و زيان طرح به دارندگان يونيت سود پرداخت خواهد شد.

  • داشتن يونيت به‌معناي داشتن ويلا نيست

وي همچنين با اشاره به اينكه مدت زمان ساخت ويلاها ۴ساله تعيين شده است، افزود: داشتن يونيت به‌معناي خريد ويلا نيست و مردم در سود و زيان طرح شريك هستند. باقر تبار با بيان اين مطلب كه اين طرح با نام آويشن در دماوند ساخته خواهد شد، تصريح كرد: طبق برآوردهاي اوليه اين پروژه توجيه اقتصادي خوبي دارد و سود آن بالا‌تر از نرخ سود بانكي و چيزي در حدود ۲۵ تا ۲۶درصد خواهد بود. به گفته وي سود پرداختي به مردم از سود پروژه است و مردم در سود و زيان شريك هستند.

  • سازوكار صندوق‌هاي زمين و ساختمان

علي سعيدي، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره سازوكار فعاليت صندوق‌هاي زمين و ساختمان توضيح داد:در حال حاضر پروژه‌هاي ساختماني بزرگي در حال اجراست ولي در بيشتر اين پروژه‌ها مصرف‌كننده و تأمين‌كننده مالي عموما يك نهاد و يك شركت بزرگ است كه تلاش مي‌كند مجموعه‌اي را براي خود احداث كند. وزارت نيرو خودش براي خودش سد احداث مي‌كند يا وزارت راه براي خودش راهسازي مي‌كند و اين نشان مي‌دهد كه در ادبيات اقتصادي ايران اين مفهوم شكل گرفته كه تأمين‌مالي‌‌كننده و مصرف‌كننده يكي هستند.

  • سرمايه‌گذاري مردم در صندوق‌ها


سعيدي ادامه داد: زماني كه تأمين‌كننده منابع مالي و مصرف‌كننده يكي است داستان خيلي عجيب نمي‌شود اما در مورد پيش‌فروش‌ها كه با پول بخش زيادي از مردم ساخته مي‌شد مشكلات زيادي پيش آمد حتي پرونده بسياري از اين پروژه‌ها وارد مراجع قضايي شد. وي افزود: ما اميدواريم از طريق اجراي طرح صندوق‌هاي زمين و ساختمان و اركاني كه شكل داديم بتوانيم وجوه عمومي را وارد ساخت‌وساز كنيم. با اين كار پروژه مورد نظر در موعد مقرر تحويل داده خواهد شد و حتي يك‌ماه هم تأخير نخواهد داشت.

  • صندوق‌ها به مردم گزارش مي‌دهند

سعيدي در مورد ساختار صندوق‌هاي زمين و ساختمان گفت: اين صندوق‌ها به‌صورت صندوق‌هاي قابل معامله در بورس درنظر گرفته شده است. همچنين در ساختار صندوق‌هاي زمين و ساختمان گزارش‌هاي دوره‌اي پيشرفت كار به عموم مردم ارائه خواهد شد و در عين حال خبرنگاران و فعالان بازار سرمايه هم مي‌توانند از محل اجراي پروژه خبر تهيه كنند.

به گفته او با ساختار جديد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، ميزان كنترل بر اين صندوق‌ها افزايش مي‌يابد و در عين حال هر زمان كه پروژه به اتمام رسيد صندوق نيز كارش تمام مي‌شود؛ اين به‌معناي آن است كه صندوق‌هاي زمين و ساختمان قبل از بهره‌برداري پروژه را مي‌فروشند.

  • نحوه خريدواحد‌هاي صندوق

از او پرسيديم نحوه خريد و فروش واحد‌هاي اين صندوق در فرابورس چگونه است؟ آيا يك نفر مي‌تواند تمام واحد‌هاي آن صندوق را خريداري كند او توضيح داد: خير، اين كار شدني نيست چراكه درصندوق‌هاي زمين و ساختمان يكسري اركان وجود دارد كه مانع اين كار مي‌شود؛ به‌طور مثال صاحب زمين به‌عنوان نهاد يا شخص و يا چند نفر هستند كه كار را شروع مي‌كنند.