همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: تشکیل و تقویت دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی استان‌های کشور در جهت حفاظت و مدیریت هر چه بهتر این اکوسیستم‌ها ضروری است.

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در کارگاه تبادل تجربیات دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی سایت­های منتخب کشور اظهار کرد: این کارگاه با هدف انتقال تجربیات دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

وی افزود: بعد از اتخاذ رویکرد زیست بومی در حفاظت و مدیریت اکوسیستم‌های تالابی در سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی در استان‌های مهم تالابی تشکیل و برخی از این دبیرخانه‌های پیشرو نیز موفق به تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی برای تالاب‌های خود شدند.

وی ادامه داد: پس از تدوین برنامه جامع مدیریت برای سایت‌های تالابی ارومیه، شادگان و پریشان و در پی انتخاب 8 سایت جدید تالابی برای تدوین برنامه مدیریت زیست بومی، دبیرخانه‌های استانی این تالاب‌ها نیز در ادارات کل تشکیل شد.

سلیمانی روزبهانی افزود: ضرورت تبادل تجربیات میان دبیرخانه‌های تالابی دارای تجربه و جدید و مرور درس آموخته‌های قبلی، منجر به برگزاری مشترک این کارگاه توسط دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران شد که در این کارگاه علاوه بر انتقال تجربیات، درباره مسایل و مشکلات دبیرخانه‌های تالاب‌های زریوار در استان کردستان، آلاگل، آلماگل و آجی گل در گلستان، میقان در مرکزی، مجموعه تالاب‌های هامون در سیستان و بلوچستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، حله در بوشهر و میناب در هرمزگان بحث و بررسی شد.

وی با اشاره به حضور کارشناسان و مدیران تالابی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، فارس، گلستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، بوشهر، کردستان، اصفهان و اردبیل در کارگاه اشاره کرد: تشکیل و تقویت دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی استان‌های کشور در جهت حفاظت و مدیریت هر چه بهتر این اکوسیستم‌ها ضروری است و مجموعه سازمان و دفاتر تخصصی آن به دنبال انجام این مهم هستند.

همچنین مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق با اشاره به تجربیات موفق کشورهای دیگر در استقرار مدیریت زیست بومی، گفت: حفاظت و احیای تالاب‌ها موضوعی زمان بر است که علاوه بر نقش سازمان محیط زیست باید از مشارکت و ظرفیت جوامع محلی به ویژه جوامع ساکن در حوضه آبریز تالاب‌ها نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل تقویت دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی و هدایت آنها در جهت تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت از سیاست‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی به شمار می‌رود.