تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

آرش نهاوندی: نرم‌افزارهای موبایل به‌ویژه نرم‌افزارهایی که به‌عنوان پیام‌رسان و شبکه اجتماعی مجازی به‌کار گرفته می‌شود، امن نیست، این را متخصصان و کارشناسان فناوری اطلاعات می‌گویند.

به گزارش همشهري، خانواده‌ها بايد در راستاي به‌كارگيري تكنولوژي جديد و بهره‌گيري از نرم‌افزارهاي ارتباطات تحت موبايل دقت لازم را داشته باشند، اما متأسفانه مشاهده شده است كه نه‌تنها خانواده‌ها توجهي به اين امر ندارند، بلكه گاهي اوقات خود نيز در دام شيادان اين شبكه‌هاي اجتماعي گرفتار مي‌شوند.

اما به‌راستي چرا امروزه متوليان امور مختلف در جامعه به‌طور ويژه نسبت به آسيب‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي ابراز نگراني مي‌كنند و خواهان استفاده صحيح شهروندان و كاربران از اين شبكه‌ها هستند؟ شبكه‌هاي اجتماعي در كنار مزاياي بي‌شمار، معايب زيادي نيز دارند كه عدم‌آشنايي با اين خصايص مي‌تواند آسيب‌هاي جدي براي خانواده‌ها به همراه آورد.

مهندس مسعود سيرتي، كارشناس فضاي مجازي و معاون فناوري اطلاعات معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در گفت‌وگو با همشهري، آشنا نبودن والدين با فناوري‌هاي جديد و شبكه‌هاي اجتماعي و كاهش ارتباط فرزندان با محيط بيروني و به اشتراك گذاشتن اطلاعات شخصي در شبكه‌هاي اجتماعي را زمينه‌ساز مخاطرات بسياري دانست.

به‌گفته اين كارشناس فضاي مجازي، براي پيشگيري جدي از مخاطرات شبكه‌هاي اجتماعي ضمن آموزش استفاده از اين شبكه‌ها بايد به‌طور جدي به فكر ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي با محتوا و جهت‌گيري مثبت تعالي‌نگر باشيم. به‌طور كلي يكي از مهم‌ترين راه‌هاي برخورد با آسيب چنين شبكه‌هايي توليد محتواي دروني است به‌گونه‌اي كه شهروندان بتوانند در سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي به تبادل اطلاعات بدون كمترين نگراني از سوء‌استفاده‌هاي عناصر فريبكار يا عناصر داراي مشكلات اخلاقي بپردازند.

در واقع ما بايد فضايي ايجاد كنيم كه در آن امكان نقد نسبت به امكانات فرهنگي و اجتماعي وجود داشته باشد و باعث جلوگيري از گرايش كاربران به سمت شبكه‌هاي اجتماعي خارجي شود. به‌گفته مهندس سيرتي يكي از راه‌هاي پيشگيري از آسيب‌هاي شبكه اجتماعي برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در زمينه استفاده از اين شبكه‌هاست، در شهرداري تهران نيز امكانات مناسبي در زمينه تعامل شهروندان در قالب سراي محلات ايجاد شده است كه شهروندان مي‌توانند با استفاده از اين امكانات به تعامل در فضاي مجازي بپردازند. استفاده از ظرفيت‌هاي محلي و مشاركت‌هاي شهروندي در محلات تهران و ساير كلانشهرهاي كشور مي‌تواند زمينه‌ساز پيشگيري از آسيب‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي شود. يكپارچه‌سازي‌ و مديريت منسجم شبكه‌هاي اجتماعي نيز ازجمله ضروريات براي پيشگيري از اين آسيب‌هاست.

دكتر علي اكبر جلالي، استاد دانشگاه علم و صنعت هم در مصاحبه با همشهري، مهم‌ترين عامل جلوگيري از صدمه‌خوردن كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي را آگاهي آنها دانست. كاربران هر ميزان آموزش و آگاهي بيشتري نسبت به امتيازات و مشكلات اجتماعي اين شبكه‌ها داشته باشند كمتر صدمه مي‌بينند. نخستين مسئله‌اي كه بايد كاربران جديد در مورد استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي بدانند اين است كه محرمانه بودن به‌طور كلي در اين شبكه‌ها وجود ندارد و نبايد تصور كنند اطلاعاتي كه مي‌گذارند را ديگران شايد نبينند. به همين دليل نبايد اطلاعات خيلي شخصي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي قرار داده يا با دوستان خود در اين زمينه تبادل اطلاعات كنند.

دومين مسئله‌اي كه بايد كاربر جديد درمورد شبكه‌هاي اجتماعي به آن توجه كند مربوط به تأثير‌گذاري و تأثيرپذيري در اينگونه از شبكه‌هاست يعني اگر يك كاربر تحت‌تأثير شبكه‌هاي اجتماعي قرار گيرد و دنباله‌رو باشد در درازمدت تحت‌تأثير القائات ساير كاربران قرار خواهد گرفت. درحالي‌كه اگر او نيز بتواند مطالب مورد نظر خود را براي استفاده ديگران در شبكه‌هاي اجتماعي قرار دهد كار مفيدي انجام داده است. متأسفانه اغلب كاربران به‌زودي تحت‌تأثير درخواست‌هاي دوستي و همچنين ظاهر فريبنده مطالب برخي كاربران خاطي قرار مي‌گيرند، در ضمن تأثير‌گذاري مطالب منفي روي كاربران تازه‌وارد به شبكه‌هاي اجتماعي هم كم نيست.

همين مسئله مي‌تواند آسيب‌پذيري كاربر در زمان استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي را به ميزان قابل توجهي بالا ببرد. اين مسئله مي‌تواند بستر خطرناكي را براي كاربران ناآگاه و تأثيرپذير ايجاد كند. شبكه‌هاي اجتماعي مانند يك برگه كاغذ سفيد هستند كه در اختيار كاربر قرار مي‌گيرند، اين خود كاربر است كه با پر كردن اين صفحه به اختيار خود مي‌تواند آن را به مجموعه‌اي قوي و تأثير‌گذار تبديل كند يا اينكه آن را در اختيار ساير كاربران قرار دهد تا مطالب خود را روي آن بنويسند.

اين ديگران مي‌توانند فريبكاران يا تبهكاراني باشند كه با ظاهر‌سازي‌ قصد فريب يا سوء استفاده از كاربر را داشته باشند. لذا پيشنهاد مي‌شود افرادي كه آشنايي كافي با شبكه‌هاي اجتماعي و خطرات آن ندارند ابتدا از طريق افراد خبره در استفاده از اين شبكه‌ها يا با استفاده از مطالب موجود در سايت‌هاي اينترنتي درباره شبكه‌هاي اجتماعي اطلاعات لازم را كسب كنند و با آگاهي كامل وارد اين دنياي اجتماعي مجازي شوند.