همشهری آنلاین: معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: موتورسواران فاقد کلاه ایمنی سه برابر بیشتر از موتورسوارانی که از این وسیله استفاده می‏کنند، در خطر آسیب‏های سر و گردن، ضربات مغزی و مرگ و میر قرار دارند.

به گزارش فارس؛ شهرام جبّاری‏زادگان با اشاره به گرم شدن هوا گفت: بسیاری از موتورسواران به این بهانه به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترک‏بند موتور‏سیکلت قرار می‏‌دهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آن‏هاست.

وی هدف از استفاده از کلاه ایمنی را حفظ جان و جلوگیری از آسیب رسیدن به سر و گردن موتورسواران هنگام حادثه ذکر کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع توجه چندانی نمی‏کنند و به همین دلیل شاهد مرگ و میر موتورسواران عموما جوان و نوجوان هستیم که مهم‏ترین دلیل فوت آن‏ها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیر ‏استاندارد و پلاستیکی مبادرت می‏ورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاه‏های ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نامناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق هستند.

جبّاری‏زادگان اضافه کرد: بسیاری از کلاه‏های ایمنی داخلی به شکلی طراحی شده‏اند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته می‏شوند و در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا می‏شوند.

وی با اشاره به این که اولین و مهم ترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل می کند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.

معاون آموزش سازمان ترافیک تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاه های ایمنی با کیفیت و کاملا استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلت های داخلی که دارای پایین ترین کیفیت و ایمنی هستند، بیشتر است.

وی در پایان با تاکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، اعلام کرد: به طور متوسط هر 48 ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته می شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا 40 درصد کاهش می دهد.