مهدی چمران هم در جلسه روز گذشته شورای شهر بر اهمیت به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی به‌طور مستمر تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران باید موظف شود که گزارش سالانه‌ای از چگونگی تجهیز شدن این سازمان به شورا ارائه دهد.


بنابراين گزارش، به همين مناسبت شوراي شهر تهران از مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران و سعيد شريف‌زادگان، رئيس جديد سازمان آتش‌نشاني دعوت كرد تا در مورد اهميت به روز رساني تجهيزات آتش‌نشاني اظهارنظر كنند. به گفته عبداللهي، سال گذشته اقدامات خوبي براي خريد تجهيزات و ناوگان جديد در سازمان آتش‌نشاني صورت گرفته و در برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران نيز مبلغي معادل 780 ميليارد تومان براي تجهيز ناوگان تا پايان برنامه درنظر گرفته شده است.

عبداللهي به بحث اختصاص 100درصد از عوارض ساخت و ساز بر ايمني ساختمان‌ها اشاره كرد و گفت: اختصاص صددرصد اين رقم به سازمان كمك بسيار بزرگي در اجراي اين اهداف خواهد كرد اما درآمد حاصل از اين رديف بودجه به‌طور كامل به سازمان اختصاص پيدا نمي‌كند.

عواقب عدم‌حضور رؤساي كميسيون‌ها در جلسات كميسيون تخصيصي

بنابراين گزارش، رحمت‌الله حافظي ديروز در ادامه جلسه موضوع عدم‌دعوت روساي كميسيون‌هاي شهرداري تهران را به جلسات كميسيون تخصيصي يادآور شد و افزود: شهردار تهران قول دادند كه اين دعوت را انجام خواهند داد، اما از زمان اين قول تاكنون بيش از 40 روز مي‌گذرد، درحالي كه چنانچه تا 20 روز نسبت به اعلام نظر قطعي اعتراضي صورت نگيرد اجراي آن لازم است، بنابراين چرا شهردار تهران به اين موضوع توجهي ندارند؟

رئيس كميسيون سلامت شورا يكي از عواقب عدم‌حضور اعضاي شورا در جلسات كميسيون تخصيصي را نامشخص بودن تخصيص اعتبارات به‌صورت ناقص درصورت تحقق درآمدهاي هر رديف مصوب بودجه دانست. وي همچنين از معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي شهرداري تهران پرسيد: در تاريخ 25/12/92 تذكري مبني بر عدم‌تخصيص درآمد حاصل از رديف اعتباري درنظر گرفته شده براي سازمان آتش‌نشاني را به شهردار تهران داده‌ام، چرا پاسخ آن تاكنون نيامده است؟

ديروز همچنين دستورالعمل تعيين شاخص‌ها، ابزارها و اهرم‌هاي كاهنده مشكلات زيست شهري به تصويب رسيد.

محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري شورا گفت: با توجه به اينكه بيش از 760 هزار فعاليت و بيش از 5 هزار واحد صنعتي بزرگ و 400 هزار فعاليت صنفي در 960 رشته شغلي در تهران مستقر هستند و وجود اين حجم عظيم صنوف و صنايع، اثرات بهداشتي و زيست‌محيطي مخربي را در شهر خواهد داشت به همين دليل تعيين و كاربرد شاخص‌ها، ابزارها و اهرم‌هاي كاهنده مشكلات زيست‌محيطي بسيار ضروري است. وي در ادامه به قرائت اين دستورالعمل پرداخت و افزود: اين دستورالعمل شامل تعاريف، شاخص‌هاي مشكلات زيست محيطي، برنامه‌هاي ساماندهي، مشوق‌ها و رئوس اقدام‌هاي حمايتي، ابزارهاي تشويقي و اهرم‌هاي بازدارنده در قوانين فرادست و نيز بهار خدمات ساماندهي است. درنهايت اعضاي شورا دستورالعمل فوق را به تصويب رساندند.

تقويت نظارت شوراي شهر بر فروش و تهاتر املاك ومستغلات شهرداري

محمد سالاري ديروز با اشاره به حجم بالاي فرايند، فروش و تهاتر اراضي در شهرداري تهران گفت: متأسفانه در شوراي شهر هيچ كميسيون متناظر براي بحث نظارت بر فروش و تهاتر املاك و مستغلات شهرداري وجود ندارد تا بهتر بتوانيم بر اين حجم بالاي گردش كار نظارت داشته باشيم، بنابراين زير مجموعه كميسيون معماري و شهرسازي كميته‌اي با همين نام تشكيل داديم.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه بخش عمده‌اي از بودجه سالانه شهرداري تهران به‌صورت غيرنقدي و از فروش و تهاتر املاك به دست مي‌آيد، پيشنهاد داد تا كميسيون شهرسازي شورا يك ضرب الاجل براي سازمان املاك شهرداري تهران تعيين كند تا فهرست املاك و تهاترهاي سالانه آن را به شورا براي برنامه ريزي و سياستگذاري ارائه كند. براين اساس اعضاي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه شوراي سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران به دليل حجم بالاي معاملات داراي جايگاه مهمي است، معاون شهرسازي و فني و عمران شهرداري تهران را براي عضويت در شوراي سازمان پذيرفتند. براساس ماده 8اساسنامه سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران، تركيب شوراي سازمان متشكل از شهردار تهران، معاون ذيربط شهرداري، نماينده وزارت كشور و 2 نفر كارشناس متخصص در رشته‌هاي مرتبط با پيشنهاد شهردار و تأييد شوراي شهر است.