همشهری آنلاین: سخنگوی ستاد انتخاباتی «عبدالله» از توافق ۲ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد مکانیزم جدیدی جهت تفکیک آرای جعلی از واقعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس از كابل، مجیب رحیمی سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله اظهار داشت: در دیدار تعدادی از سناتورهای آمریکایی با 2 کاندیدای ریاست جمهوری، توافق شد مکانیزمی برای تفکیک آرا جعلی از واقعی ایجاد شود.

وی افزود: اکنون وجود تقلب گسترده در انتخابات پذیرفته شده و بدنبال راهکارهای چگونگی رسیدگی به تخلفات هستیم.

ورود هیئت آمریکایی به کابل و تلاش‎ برای پایان دادن به بن‎بست انتخاباتی

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: پیش از ورود هیئت آمریکایی، تلاش‎ها برای بیرون رفتن از بن‎بست انتخاباتی با میانجی‎گری نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان آغاز شده بود و اکنون با پادرمیانی معاونان رئیس جمهور در حال ادامه است.

وی افزود: ورود هیئت آمریکایی و دیدار آنان با «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی احمدزی» و برگزاری نخستین نشست فنی 2 تیم، نشانگر جدیت و افزایش تلاش‎ برای پایان جنجال‎های انتخاباتی است.

رحیمی اظهار امیدواری کرد: ایجاد مکانیزم مورد قبول برای 2 تیم انتخاباتی به منظور بازشماری، تفتیش و تفکیک آرای جعلی از واقعی گام مهمی در برون رفت از مشکل انتخابات تلقی می‌شود.

نقص معیارهای در نظر گرفته شده توسط کمیسیون برای تفکیک آرا

رحیمی در ادامه افزود: در طرح ارائه شده از سوی این تیم، معیارهایی برای بازشماری، تفتیش و تفکیک آرای پاک از ناپاک پیشنهاد شده که در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده بوده و تاثیر آن‎ها ثابت شده است.

وی افزود: معیارهای در نظر گرفته شده از سوی کمیسیون برای تشخیص تقلب، معیارهای ناقصی است که با بهره‎گیری از آن‎ها بخش کوچکی از تقلب قابل تشخیص خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله همچنین تاکید داشت: در صورت حصول توافق در خصوص استفاده از معیارهای پیشنهادی این تیم، نمایندگانی از 2 تیم انتخاباتی برای همکاری در راستای تطبیق این معیارها و نظارت به کمیسیون‎های انتخاباتی فرستاده خواهند شد.

در بازجویی از «امرخیل» اهمال صورت گرفت

رحیمی با اشاره به بازگشت امرخیل رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به این کشور، افزود: پس از انتشار نوار صوتی منتسب به امرخیل که پرده از سازماندهی تقلب گسترده توسط وی برداشت، از این مسئول انتخاباتی باید بازجویی می‎شد.

وی افزود: امرخیل باید بازداشت و مورد بازپرسی جدی قرار می‎گرفت در صورتی که متاسفانه در این مورد از سوی دولت افغانستان اهمال شد و حتی به وی اجازه دادند از کشور خارج شود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم اصلاحات و همگرایی تصریح کرد: جای شگفتی است که با فردی که یک روند ملی را به بن‎بست کشانده، از سوی دولت افغانستان این چنین مماشاتی صورت می‎گیرد.

برچسب‌ها