همشهری آنلاین: خوان کارلوس پادشاه اسپانیا، ماده واحده قانون انتقال قدرت در خاندان سلطنتی را امضا و به ماراینا راخوی، نخست وزیر ابلاغ کرد.

مراسم تشریفاتی امضای قانون ارگانیک پذیرش استعفای خوان کارلوس و انتقال مقام پادشاهی به ولیعد فيلیپه در کاخ سلطنتی مادرید برگزار شد.

يورونيوز مي‌گويد در این مراسم، علاوه بر اعضای خاندان سلطنتی، صد و پنجاه تن از مقامات عالیرتبه دولت، مجلس، قوه قضائیه، ارتش و کلیسای کاتولیک اسپانیا حضور داشتند.

خوان کارلوس اول، روز دوم ژوئن از مقام پادشاهی کناره گرفت و استعفای نامه خود را تقدیم نخست وزیر کرد، با این حال، به دلیل خلاء قانونی در این باره، قبول این استعفا و تفویض پادشاهی به ولیعهد شانزده روز به طول انجامید.

طبق بند پنجم اصل پنجاه و هفت قانون اساسی اسپانیا، در صورت استعفای خوان کارلوس، یک ماده واحده مصوب مجلس قانونگذاری و تائید شده به وسیله مجلس سنا، نحوه انتقال قدرت را در خاندان سلطنتی مشخص می کند.

این قانون، از نیمه شب چهارشنبه هجدهم ژوئن و پس از انتشار در روزنامه رسمی، لازم الاجرا است و از همان زمان، ولیعهد فلیپه ششم، دومین پادشاه اسپانیای دموکراتیک خواهد بود.