همشهری آنلاین: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه با حضور شهردار تهران در بوستان گفت‌وگو افتتاح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در این مراسم اظهارداشت: موقعیت ایران در کنار کشورهای پرمصرف گل و گیاه حائز اهمیت است و ما می‌توانیم با ایجاد بازارهای دائمی در حوزه صادرات و عرضه گل و گیاه موفق باشیم.

وی تاکید کرد: تولید فرآیند گل و گیاه در کشور ما در مقابل کشورهایی از جمله هلند، موقعیت بسیار مناسب و قابل توجهی است ضمن اینکه صنعت گل و گیاه درآمد زایی قابل توجهی را دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

مختاری با بیان اینکه سالانه 40 تا 50 میلیون دلار صادرات گل و گیاه داریم، تاکید کرد: این مجموعه اگر حمایت شوند سهم قابل ملاحظه ارزآوری کشور می‌تواند در حوزه صادرات گل و گیاه باشد و حضور به موقعی را در بازارهای جهانی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها‌ و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: براساس آمارها بازدید شهروندان از نمایشگاه‌های گل و گیاه بسیار قابل توجه بوده به طوری که پس از نمایشگاه کتاب، نمایشگاه‌های گل و گیاه آمار استقبال از شهروندان را به خود اختصاص داده‌اند.

گل و گیاه در سبد زندگی مردم جای ندارد

وی با طرح این پرسش که با توجه به استقبال میلیونی شهروندان از نمایشگاه‌های گل و گیاه چرا سرانه فضای سبز پایین است، گفت: برای پاسخ به این سئوال باید دو نکته مورد بررسی قرار گیرد، اول اینکه باید صنعت گل و گیاه حمایت شود ، دوم اینکه باید فرهنگ‌سازی در خصوص خرید گل و گیاه انجام شود چرا که متأسفانه گل و گیاه در سبد زندگی مردم ما جایی ندارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها‌ و فضای سبز شهر تهران تصریح کرد: در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، 134 تولید کننده داخلی و 34 شرکت خارجی در دو مجموعه سرپوشیده و باز طی 5 روز آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

وی افزود: همزمان با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، به دستور شهردار تهران، کاروان‌های گل با ابتکارات جدید در سطح شهر تهران به حرکت درخواهد آمد.

مختاری بیان داشت : در سال 84 سرانه فضای سبز 9 متر مربع بود که هم‌اکنون این سرانه به 15.5 متر مربع رسیده است و شهرداری بنا دارد طی برنامه پنج‌ساله دوم این رقم را به 18 متر افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها‌ و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: سعی بر این داریم تا گونه‌های بومی و سازگار با شهر تهران و توزیع عادلانه سرانه فضای سبز و براساس استانداردهای بین‌المللی عمل کنیم و سرانه فضای سبز شهروندان را تأمین کنیم ضمن اینکه در حال حاضر شاهد توزیع عادلانه فضای سبز در مناطق شهر تهران (جنوب-شمال-غرب و شرق) هستیم.

مختاری گفت: سرانه فضای سبز براساس استانداردهای بین‌المللی 20 تا 25 متر مربع است که امیدواریم با یک برنامه دقیق در سال‌های آینده به این رقم دست پیدا کنیم.

وی بیان داشت: در سال 83 تعداد بوستان‌های شهر تهران 1200 عدد بود که این آمار هم‌اکنون به 2065 بوستان رسیده است.

مختاری خاطرنشان کرد: در حوزه کمربند سبز پیرامونی شهر تهران نیز که یکی از طرح‌های ملی محسوب می‌شود، اقدامات خوبی در دامنه جنوبی البرز و مناطق دیگر صورت گرفته است که هم‌اکنون طرح 32 هزار هکتاری کمربند سبز شهر تهران در دستور کار قرار گرفته که از این رقم 3800 هکتار اجرا شده است.

منبع: همشهری آنلاین