اسدالله افلاکی: سازمان حفاظت محیط‌زیست نه‌تنها با انتقال آب خزر به سمنان که با انتقال بین حوضه‌ای آب برای نجات ارومیه هم مخالف است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با این موضع‌گیری تأکید کرد که سازمان محیط‌زیست به‌طور کلی با انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر مخالف است. احمدعلی کیخا که به سمنان سفر کرده در جمع خبرنگاران گفته است که با احداث جاده در جنگل ابر شاهرود هم مخالف است.

جنگل ابر که در استان سمنان و در نزدیکی شهر شاهرود واقع شده یکی از رویشگاه‌های منحصر به‌فرد جهان است. طرح ساخت جاده در جنگل ابر البته پیشینه‌ای طولانی دارد؛ ساخت این جاده طی یک‌دهه گذشته یکی از جنجال‌برانگیزترین طرح‌های عمرانی بود که بارها در صدر اخبار زیست‌محیطی قرار گرفت اما هر بار تلاش دوستداران محیط‌زیست و رسانه‌ها مانع از اجرای آن شد.

ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده

حفاظت از جنگل ابر شاهرود آنقدر اهمیت دارد که نمایندگان مجلس را برآن داشت تا 5تیرماه 1391و پس از آن که رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با ساخت جاده ابر موافقت کرد، 37نماینده مجلس، در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور خواستار حفظ جنگل ابر شوند. با وجود این، هنوز خطر احداث جاده در جنگل ابر برطرف نشده و همچنان بیم آن می‌رود که ساخت این جاده از سر گرفته شود.

کارشناسان و منتقدان محیط‌زیست می‌گویند که اگر جنگل ابر به‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شود براساس معیارها و ضوابط محیط‌زیست از همه دخل و تصرفات و ساخت و سازهای احتمالی مصون می‌ماند.موضوع ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده در دولت دهم بارها از سوی خبرنگاران پیگیری شد اما این پیگیری‌ها با اهمال مسئولان وقت سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست به جایی نرسید.

انتقال آب خزر به سمنان از دیگر مواردی بود که طی سال‌های اخیر، استان سمنان را به کانون توجه فعالان و دوستداران محیط‌زیست تبدیل کرد. این طرح که در دولت دهم به‌عنوان یک طرح ملی در دستور کار قرار گرفت با انتقاد شدید منتقدان محیط‌زیست مواجه شد. طرحی که به گفته کارشناسان منابع طبیعی و محیط‌زیست وجاهت علمی و فنی ندارد و بدون پشتوانه کارشناسی در دستور کارقرار گرفته است.

هم صاحب‌نظران مخالفند هم سازمان محیط‌زیست

صاحب‌نظران محیط‌زیست و منابع طبیعی می‌گویند که اجرای طرح آب خزر هم در مبدأ(مازندران) و هم در مقصد(استان سمنان) منجر به فاجعه زیست‌محیطی می‌شود؛ ضمن آنکه توجیه اقتصادی هم ندارد. در این میان آنچه قابل تامل است مخالفت صریح معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با این طرح است. معاون طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم که پیش از این با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفت کرده بود اکنون با پافشاری بر مواضع پیشین خود می‌گوید که سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال آب خزر به سمنان مخالف است. انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه را هم گزینه‌ای نادرست می‌داند و باآن مخالف است.

احمدعلی کیخا تأکید می‌کند که سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است مسائل هر حوضه را باید با مدیریت همان حوزه برطرف کرد. در کارگروه نجات دریاچه ارومیه هم هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و به‌طور کلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال بین حوضه‌ای آب مخالف است. اما با وجود مخالفت‌های صریح مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، قائم‌مقام وزارت نیرو چندی پیش، از به پایان رسیدن فاز اول مطالعات انتقال آب خزر به سمنان خبر داد و گفت که اجرای این طرح با موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست در دستور کار قرار گرفته است؛ اظهاراتی که همزمان تکذیب و مخالفت شدید مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست را در پی داشت.