همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه «در حوزه فرهنگی، انحصارگرایی و تک‌صدایی باید به پایان برسد» اظهار داشت: در این زمینه نباید انحصارگرایانه عمل کنیم و تریبون‌ها را برای دیگران فعال کنیم.

به گزارش پایگاه رسمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سید ضیاء هاشمی در نشست معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبائی، با تاکید بر پرهیز از امنیتی شدن فضای فعالیت‌های فرهنگی، گفت: معتقد نیستیم که اکنون دانشگاه‌ها در فضای امنیتی هستند و تاکید داریم تا فضای دانشگاه امنیتی نشود.

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشگاه بدون حراست نمی‌تواند اداره شود و به کمک آنها نیازمندیم، افزود: این امر به این معنا نیست که مدیریت را به دست آنها بسپاریم تا در زمینه مسایل فرهنگی احساس مسئولیت کنند، زیرا مسئولیت حوزه فرهنگی بر دوش ماست.

وی با بیان اینکه دلسوزی مشفقانه و غیرمشفقانه در حوزه فرهنگی به دست غیرمتخصصین پیامدهای فراوانی دارد، تاکید کرد: امنیتی شدن دانشگاه پیامدهای ناگواری همچون ناامنی و بروز فجایع اخلاقی را در بر خواهد داشت.

هاشمی با تاکید برضرورت سعه صدر مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها در مواجهه با مسائل و مشکلات افزود: تشکل‌های فعال و تشکل‌هایی که بناست در آینده بر اساس فرایند قانونی ایجاد شوند باید در فضایی آرام و آزاد فعالیت کنند؛ آزاد بودن تشکل‌ها یک امر طبیعی است اما باید در چارچوب قانون باشد.

وی افزود: اگر قانون درباره فعالیت تشکل‌ها مشکلی دارد باید معاونین فرهنگی از مسیرهای تغییر قانون این مساله را پیگیری کنند اما تا زمانی که قانون پابرجاست باید به آن عمل کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش فرهنگ را متفاوت از تبلیغ دانست و اظهار داشت: کار فرهنگی به معنای تبلیغات و نصب پلاکارد نیست.

هاشمی، تکرار و تاکید در تبلیغ را عاملی برای ضد تبلیغ عنوان کرد و اظهار داشت: گاهی تکرار و برخورد شعارگونه در برابر آرمان‌ها نگرش افراد را منفی می‌کند و باید در این زمینه تعادل را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: آنچه از دانشگاه انتظار می‌رود آن است که در فعالیت‌های تبلیغی هدف خود را فراموش نکرده و به دنبال نهادسازی رفتارها و اصلاح نگرش‌ها باشد.

وی آغاز تغییر در هر جامعه ای را از دانشگاه دانست و افزود: معاونین فرهنگی باید در جریان تحولات و تغییرات فرهنگی جهان باشند، چرا که اولین کانون تغییرات در هر جامعه‌‍ای دانشگاه است و حال که در عصر تغییر و تحولات جهانی هستیم دانشگاه باید به خوبی رصدکننده این تغییرات باشد.

دکتر هاشمی، معاونت فرهنگی را دیده‌بان دانشگاه توصیف کرد و اضافه کرد: معاونت فرهنگی همچون یک دیده‌بان باید بالاتر از سطح سایرین قرار بگیرد و انتظار می‌رود معاونین فرهنگی افرادی متخصص باشند و مرتب و مستمر نسبت به ارتقای دانش و فرهنگ خود اهتمام ورزند.

وی در این خصوص تاکید کرد: ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم و اگر دانشجوی ما پس از خروج از دانشگاه عرق ملی و دینی نداشته باشد این به این معناست که عملکرد ما قابل قبول نبوده است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه استبداد در رأی هلاکت در پیش خواهد داشت، گفت: در حوزه فرهنگ استبداد و خود رأیی در ابتدا هلاکت را در پی خواهد داشت و پس از آن صدمه‌های جبران‌ناپذیری به فرهنگ جامعه وارد می‌شود و مسئولین فرهنگی در دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از افراد خبره و تشکیل شوراهای مشورتی در معاونت‌های فرهنگی باید کار را پیش ببرند.

وی سیاست‌زدگی در مسیر فرهنگ را سمی مهلک خواند و افزود: باید جایگاه فرهنگ و شأن آن را به خوبی بشناسیم و نباید مسایل سیاسی را مقدم بر مسایل فرهنگی بدانیم زیراکه فرهنگ مبدا حوزه‌های دیگر جامعه است و نباید تحت‌الشعاع سیاست و اقتصاد قرار بگیرد.

دکتر هاشمی در پایان سخنانش تاکید کرد: معاون فرهنگی نباید با ایجاد تقابل میان فرهنگ و سیاست، خود و دانشگاه را سیاست‌زده کند.

منبع: همشهری آنلاین