گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: صف شرکت‌های خارجی و فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی کشورمان تشکیل شد.

بهبود مناسبات تجاری پس از توافق ژنو موجب شده تا بسیاری از شرکت‌های اروپایی که تا پیش از این از سرمایه‌گذاری مستقیم در معادن و صنایع معدنی کشورمان پرهیز داشتند اکنون معطل ابلاغ رسمی لغو تحریم‌ها نمانده و فعالیت خود در کشورمان را آغاز کنند.

قفل سرمایه‌گذاری خارجی در معادن و صنایع معدنی با فاینانس چینی 7طرح فولادی استانی شکسته شد تا جایی که با توافق با شرکت چینی تا‌کنون گشایش اعتبار طرح فولاد سپید دشت و 2طرح بزرگ فولادی کشور صورت گرفته است. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و بسیاری از شرکت‌های اروپایی، اتریشی، ایتالیایی، فرانسوی و روسی که تا پیش از این تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها نشان نمی‌دادند، با فضای مثبت ایجاد شده در این بخش پس از آغاز به‌کار دولت یازدهم، به رقابت برای حضور در این پروژه‌ها پرداختند.

در تازه‌ترین خبرها پس از حضور ایتالیایی‌ها و اتریشی‌ها در برخی طرح‌های اکتشافات معدنی، فولاد‌سازان آلمانی و روسی نیز راهی ایران شدند، همچنین حضور گرجستانی‌ها در معادن کشورمان قطعی شده و شرکت‌های بزرگ فرانسوی نیز تا بهمن‌ماه برای مشارکت در این پروژه‌ها به کشورمان سفر خواهند کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه فرانسوی‌ها برای حضور در معادن و صنایع معدنی کشورمان تا بهمن‌ماه امسال به خبرنگار ما گفت: اکنون پای گرجستانی‌ها هم به ایران باز شده و اخیرا یکی از شرکت‌های معدنی این کشور با حضور در ایران و بازدید از معادن کشورمان برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است. مهدی کرباسیان با بیان اینکه سیاست دولت دعوت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این بخش است، تصریح کرد: مقامات گرجستانی تمایل خود را به حضور در معادن کشورمان با توجه به بررسی‌های انجام شده اعلام کرده‌اند.

همچنین جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمایل چندین شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران خبر داد و افزود: اکنون ایمیدرو به‌دنبال ایجاد یک طرح مشترک با یک شرکت خارجی برای اجرای عملیات اکتشاف در منطقه سنگان است تا بتواند به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی بپردازد؛ همچنین مذاکرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با 2شرکت خارجی دیگر برای همکاری در این زمینه آغاز شده است.

تفاهمنامه سه‌جانبه اکتشافات معدنی

همچنین براساس تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای که روز گذشته بین سازمان زمین‌شناسی، ایمیدرو و بخش خصوصی کشورمان امضا شد، وزیر صنعت از انجام 100هزار کیلومترمربع عملیات اکتشافی تا پایان سال و افزایش 5برابری اکتشاف و استخراج معادن کشور تا 4سال آینده خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده اکتشاف 200هزار کیلومترمربع از مساحت کشور را برنامه این وزارتخانه قلمداد و اعلام کرد: از حضور بخش خصوصی در کنار ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی برای اکتشاف ذخایر معدنی استقبال می‌کنیم و اکنون شرکت‌های خارجی نیز برای ورود به حوزه اکتشاف ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

وی از تأثیر بهبود فضای مثبت تعامل با سایر کشورها بر رشد سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی تأکید کرد و افزود: خوشبختانه با بهبود فضای بین‌المللی و ایجاد زمینه برای تعامل با کشورهای دیگر، شرکت‌های خارجی نیز به‌تدریج در حوزه اکتشاف معادن ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین