همشهری آنلاین: نویسنده نمایشنامه «شمشیر و آفتاب» که به مناسبت ایام محرم و صفر در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود، گفت: در این کار به واقعه عاشورا از منظر معرفت‌شناسی نگاهی ویژه داشتیم.

به گزارش فارس، ابوالفضل ورمزیار نقال و نویسنده نمایشنامه «علی نامه» درباره نمایش جدید خود که با عنوان «شمشیر و آفتاب» به مناسبت ماه محرم و صفر در تماشانامه ایرانشهر نقالی کرده است، گفت: این نمایشنامه به کارگردانی محمد مداحیان و بازیگری میرطاهر مظلومی، انوش معظمی (بازیگر نقش حرمله در مختارنامه)، پژمان کاشفی، علیرضا نائینی و ... تا پایان ماه صفر اجرا خواهد شد.

وی انگیزه اصلی خود از نویسندگی درباره واقعه عاشورا را نمایش بخش‌های مغفول از تاریخ اسلام دانست و گفت: مدت‌ها بود در تلاش بودم تا به واقعه عاشورا از زاویه‌ای پنهان به دور از تمجید و معرفی تکراری از این واقعه بپردازم بنابراین هزاران نفری که در جنگ با امام حسین (ع) دخالت داشتند را به نمایش درآورد.

داستان در یک فضای خاص است که مخاطب به سادگی به پایان نمایش و حتی یک لحظه بعدی پی نمی‌برد.

ورمزیار با اشاره به اینکه ابتدای این کار یک نقالی و مقتل‌خوانی دارد، توضیح داد: منابع اصلی نگارش این نمایشنامه شامل لهوف سیدبن طاووس، الفتوح ابن اعثم کوفی، اخبار الطوال اثر ابوحنیفه دینوری، الکامل ابن اثیر، تاریخ مسعودی، انساب الاشراف و برخی دیگر منابع مثل روضة‌الشهدا است.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این نمایشنامه توضیح داد: تلاش از باب معرفت شناسی واقعه عاشورا نه فقط احساس‌گرایی در نمایشنامه صورت گرفته است، نمایش از جایی شروع شده که واقعه عاشورا تمام شده و دشت مملو از پیکر شهداست، چند نفری برای غنیمت جمع کردن می‌آیند که سابق بر آن در سپاه امیرالمؤمنین(ع) بودند: به خون خداوند شستند دست خداوند گویان یزدان پرست/ خداگوی سوی خدا تاختند خداوند کشتند و نشناختند

وی در پایان یادآور شد: با همین تیم «شمشیر و آفتاب» قرار است نمایش واقعه آندلوس را به زودی به اجرا درآوریم.

منبع: همشهری آنلاین