همشهری‌آنلاین - معصومه رشیدی: همچنان که رسانه‌های اجتماعی به تغییر چشم انداز بازاریابی ادامه می‌دهند، تغییری که خود من (Lisa Wedmann) شاهد آن بوده‌ام همگرایی بازاریابی با روابط عمومی‌ است.

در گذشته اگر شما قصد داشتید که یک کمپین تبلیغاتی به وجود بیاورید، به تولید تبلیغات تجاری، چاپ آگهی‌ها و یا شاید بیلبوردها روی می‌آوردید.

همچنین اگر قصد شما راه اندازی یک کمپین روابط عمومی بود، بعضی از تاکتیک‌های قدیمی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت: یک کنفرانس مطبوعاتی، ارسال یک مصاحبه یا گزارش مطبوعاتی به رسانه‌ها، معرفی محصول و یا حضور درتلویزیون. اما امروزه، بازاریابی و روابط عمومی بیشتر از همیشه به هم نزدیک شده‌اند. شما می‌توانید به ارایه یک محصول از طریق یک کمپین بزرگ تبلیغاتی بپردازید و با مصرف کننده صحبت کنید. شاید شما مجبور باشید یک گام فراتر از این نیز بردارید و محصول را برای مردم بیاورید،آن را در دستانشان قرار دهید و با خود آنها صحبت کنید ـ نه درمورد آنها.

اهداف فراگیر بازاریابی و روابط عمومی مشابه هستند: جلب توجه مردم، اتصال و ارتباط با آنها برای گفتگو درباره موضوعات و در نهایت خرید محصول و سرانجام شاید مهم تر از همه اهداف، ایجاد آگاهی از برند و وفاداری باشد.

اما اینجا جایی است که شباهت به پایان می‌‌رسد. بازاریابی به سخن گفتن با مصرف کننده می‌پردازد درحالیکه روابط عمومی به صحبت و گفتگو با عموم و ایجاد گفتگوی دوسویه می‌پردازد. با رشد رسانه های اجتماعی‌ و چشم‌انداز درحال تغییر رسانه های سنتی، قدرت به مصرف کننده منتقل شده است. دیگر تنها کافی نیست که با صدای بلند صحبت کنیم و رادیو و تلویزیون را مملو از آگهی‌ها کنیم. حتی اگر شما به انتشار آگهی‌ها در رادیو و تلویزیون بپردازید، متوجه خواهید شد که دسترسی به بازار هدف شما روز به روز و به طور فزاینده‌ای دشوارتر می‌شود چرا که بیشتر مردم درحال تغییر کانال‌های سنتی هستند.

این تنها جایی است که روابط عمومی وارد می‌شود. یک کمپین خوب روابط عمومی می‌تواند کلمات را دریافت کند تا بازارهای گوشه یا جا ویژه Niche Market (منظور از Nicheدر بازاریابی، بخش‌هایی است که خارج از بازار اصلی و دور از توجه رقبای بزرگ قرار گرفته است. بازاریابی جاویژه عبارت است از هدف گرفتن یک کالا یا خدمت به سوی بخش کوچکی از بازار که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته اند نیاز آنها را به طور مطلوب برآورده سازند) به طور فزاینده ترکیبی از تاکتیک‌ها را به کار گیرند: رویدادها، کمپین‌های وبلاگ نویسی، جانمایی محصول، حضور در رسانه ها و کمپین‌های رسانه های اجتماعی. با انجام صحیح، این پیام را فقط بازارهای و مردم واقعی دریافت خواهند کرد و گفت و گوها، آگاهی، ارتباط با مشتری و در نهایت فروش کالا و خدمات صورت خواهد گرفت.

مزایای چندگانه‌ای برای یک کمپین روابط عمومی وجود دارد از جمله:

1. روابط دوستانه - کمپین‌های وبلاگ نویسی سفیران برند ایجاد می‌کند، مصرف کنندگان درباره محصولات شما صحبت خواهند کرد و آنها را با دنبال کنندگان شان به اشتراک می‌گذارند. آنها محصولات را همراه با لینک به وب سایت شما به اشتراک می‌گذارند که با رسانه‌های اجتماعی نیز متناسب می‌باشد.

2. رسانه‌های اجتماعی ـ بدیهی است، به لطف کمپین‌های وبلاگ نویس دنبال کنندگان شما افزایش خواهند یافت و شما با طرفداران و دنبال کنندگان جدید مرتبط خواهید شد. هنگامی که وبلاگ نویسان اقدام به ایجاد پست و اشتراک گذاری آن می‌ کنند، شما می‌توانید آن را در صفحه خودتان مجدد منتشر سازید و یا توییت‌هایشان را ری توییت کنید. این کار دروازه‌ای را به روی مشتریان و دنبال کنندگان جدید باز می‌کند.

3. SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو ): آیا وب سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو به حداکثر رسانده‌اید؟ (اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می‌کنند).

یک کمپین روابط عمومی حضور آنلاین خود را با لینک شدن در سایت‌های دیگر بهبود خواهد بخشید که به رنکینگ و رتبه‌بندی سایت کمک خواهد کرد.

به نظر شما روابط عمومی چگونه تغییر یافته است؟ چگونه با ترکیبی از بازاریابی‌های مختلف متناسب می‌شود؟

منبع: کاوشگران روابط عمومی

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها