همشهری آنلاین: در جریان جلسه بررسی صلاحیت فرجی دانا، وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقان و مخالفان پشت تریبون مجلس قرار گرفتند و هریک در حمایت یا انتقاد از فرجی و برنامه هایش سخن گفتند.

موافقان جلوگیری از خروج نخبگان را نکته مثبت در برنامه فرجی دانسته و مخالف نیز انگشت انتقاد خود را به سمت تناقض‎های موجود در برنامه این وزیر پیشنهادی نشانه رفتند.

به گزارش فارس، خان محمدی یکی از نمایندگانی بود که در قامت دفاع از وزیر پیشنهادی علوم اظهار نظر کرد و گفت: حرمت نهادن به مالکیت فکری در محیط دانشگاه‌ها با هدف جلوگیری از خروج نخبگان در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد.

خان‌محمدی گفت: دکتر فرجی‌دانا عالمی بزرگ و استاد تمام دانشگاه تهران و مقید به امور دینی و اخلاقی و فردی است که با سلامت نفس خود قدرت سازندگی و تعامل قوی با اساتید و دانشجویان را دارد.

وی با تاکید بر اینکه علم، دین، تحصیل، اخلاق، بینش و شعور سیاسی و تلاش برای پیوند صنعت و دانشگاه باید در محیط دانشگاه‌ها محقق شود، گفت: توجه به همه این مسائل در برنامه‌های دکتر فرجی‌دانا بیان شده است.

خان‌محمدی با اشاره به سخنان هروی مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: دکتر فرجی‌دانا در علوم انسانی متخصص نیست ولی باید به این مساله توجه داشت که اگر فردی با گرایش علوم انسانی وزیر شود پس سایر حوزه‌ها چه می‌شوند؟ به تجربه اثبات شده که 20 درصد تخصص فردی و 80 درصد استعدادهای مدیریتی برتر ملاک عمل مدیریت کلان دستگاه‌ها باید قرار گیرد.

 

وی افزود: دکتر فرجی‌دانا در رشته بسیار سختی پنجاه مقاله علمی معتبر و چندین طرح پژوهشی دارد که اگر یک سوم این مقالات را هم می‌داشتند باز شایسته استاد تمامی بودند. تجربه و سابقه ایشان نیز مشهود است. ایشان تمام سطوح مدیریتی را در نظام آموزش عالی طی کرده‌اند. دکتر فرجی‌دانا به صراحت یا تلویحا در برنامه‌هایش افزایش سهم پژوهش از 49 صدم درصد به 3 درصد را پیش‌بینی کرده‌اند، همچنین رشد علمی و اخلاقی در محیط دانشگاه نیز جزو برنامه‌های ایشان است.

 

نماینده مردم ابهر در مجلس رعایت کرامت و منزلت دانشگاهیان، اعتقاد به آموزش و پرورش و توجه به تحصیل ایثارگران را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و افزود: دانشگاه باید پرچمدار انتقال ارزش‌ها به نسل جوان باشد که این مهم نیز جزو برنامه‌های فرجی‌دانا است.

وی متذکر شد: برخی از خواسته‌های نماینده مخالف در قالب سیاست‌های وزارت علوم که در آینده باید تدوین شود، باید مطرح شود نه در محورهایی که توسط وزیر پیشنهادی ارائه شده است.

خان‌محمدی تصریح کرد: کمک به ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام و ارتقای صد پله‌ای نظام آموزش عالی کشور در سطح جهان و تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه‌های جهان نیز جزو برنامه‌های ایشان است.

نماینده مردم ابهر، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی و کاربردی کردن علوم توسعه‌ای و پژوهشی، اصلاح متون درسی دانشگاهی در علوم پایه و فنی، توجه به آمایش منطقه‌ای و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای تحصیل جوانان را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دانست.

وی در پایان از موافقت کمیسیون آموزش عالی و رییس این کمیسیون با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

نماینده زنجان: فرجی‌دانا توان پیاده کردن دیدگاه‌ها و نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را دارد

علی مردانی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پیشرفت همه‌جانبه کشور و تبدیل ایران به مرجع جهان اسلام توسط مقام معظم رهبری تعریف شده است. این مهم بدون اعتلای علمی و فرهنگی کشور محقق نمی‌شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: امروز ایران حامل گفت‌وگوی مترقی انقلاب اسلامی است و در نظامات سیاسی دنیا به الگو مبدل شده است پس بر ماست که دانشگاه‌ها را به فردی لایق بسپاریم که به سرعت دادن به این روند اعتقاد دارد.

وی افزود: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مدیریت کرده است و حتما می‌تواند نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را محقق کند. فرجی‌دانا به مسائل دانشگاه‌ها به صورت عمیق آشناست.

مردانی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید هدایت‌گر صنعت و تولید باشد،‌ گفت: یقینا با پرورش متخصصان خلاق و مبتکر باید نقش هدایت‌گری دانشگاه‌ها در حوزه صنعت و تولید را پررنگ‌تر کرد. این مهم با پیوند زدن سرمایه‌های انسانی به منابع و ذخایر عظیم کشور قابل تحقق است اما لازمه این کار بروزرسانی نظام آموزش عالی است که جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری است.

نماینده مردم زنجان تصریح کرد: افزایش انگیزه دانشگاهیان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها با سیاست‌های کلان نظام تنها در صورت حضور مدیری شایسته در راس نظام آموزش عالی قابل تحقق است.

وی افزود: فرجی‌دانا در جامعه علمی به عنوان دانشمند شناخته شده است. اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان هستند. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تعامل شایسته با نهادهای دانشجویی و پرهیز از افراط و تفریط توانسته است نظر مثبت دانشجویان را جلب کند بنابراین باید از این توان در سطح وزارت علوم، آموزش و تحقیقات استفاده کرد.

علی مردانی در پایان تاکید کرد:‌ با حمایت قوی مجلس از دکتر فرجی‌دانا سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی افزایش معناداری خواهد یافت.

آقایی: مجلس با رای بالا به فرجی دانا تعهد خود را نشان بدهد

علی‌اکبر آقایی نماینده مردم سلماس گفت: نقطه امید جامعه تحقق سند چشم‌انداز 1404، برنامه‌های پنج ساله توسعه، پیشرفت علمی کشور و سایر مواردی است که در آن‌ها چشم امید به دانشگاه‌هاست. دانشگاه با ویژگی‌های ممتاز و تربیت نخبه می‌تواند نقش اساسی در توسعه علمی بازی کند.

آقایی ادامه داد:‌ توجه ویژه به فرمایشات رهبری، سند چشم‌انداز، برنامه‌های پنج ساله توسعه، قانون اهداف وزارت علوم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، قانون نقشه جامع علمی کشور و دانشگاه‌ اسلامی از برنامه‌های دکتر فرجی‌داناست. البته علی‌رغم دستاوردهای مهم وزارت علوم با چالش‌هایی هم روبروست که دکتر فرجی‌دانا با توانمندی، تعهد و آموخته های خود در آموزش عالی می‌تواند دانشگاه را به سرانجام مطلوب برساند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: فرجی دانا با درجه علمی دکترا عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و در مدت انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت خود را در سپاه پیوسته ادامه داده است. توجه خاصی به حوزه علوم و فناوری، گسترش دانشگاه‌ها، توسعه تحصیلات تکمیلی، تنوع در نظام آموزشی کشور، ورود بخش خصوصی، ارتباط دانشگاه با صنعت، توسعه پارک‌های علم و فناوری و توسعه فناوری‌های نوین در برنامه‌های خود دارد.

وی همچنین به بالا بودن نرخ بیکاری و مهاجرت در میان نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: عدم انسجام در سیاست‌گذاری در وزارت علوم توجه ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد. اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به سرانجام رساندن کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و تمرکز زدایی مهمترین اهداف فرجی‌داناست. هم‌هدفی و اقبال مجلس و دولت در این زمینه می‌تواند نقطه عطفی در درک مسائل و تحقق اهداف وزارت علوم باشد.

آقایی با تاکید بر اینکه رای مثبت بالا به وزیر پیشنهادی علوم نشانه اهمیت بالای این جایگاه است، در پاسخ به مخالفان وزیر پیشنهادی گفت: من از مخالفین سوال می‌کنم آقای دکتر هروی در مخالفت خود سوال کرده‌اند که آیا می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش مجلس چند نفر است؟ حالا من می‌گویم بدانند یا ندانند، آیا اگر آقای فرجی دانا بداند که چند نفر عضو کمیسیون هستند شما قطعا به ایشان رای مثبت می‌دهید؟آیا این از ویژگی‌های وزیر است؟ شما بگویید که ایشان دانش‌آموخته کجاست؟ تحصیلاتش چیست؟ آیا او را از خارج آورده‌ایم؟ آخر این چه سوالی است که مطرح می‌کنید؟

این نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم همچنین خطاب به طبیب‌زاده نوری نماینده دیگر مخالف وزیر پیشنهادی گفت: شما تمرکز خود را در موضوع اعتبارات گذاشته‌اید اما اعتبارات را ما (مجلس) مصوب می‌کنیم و هیات دولت آن‌ها را پیشنهاد می‌کند. مگر مساله اعتبارات در وظایف وزیر است. وزیر از خدا می‌خواهد که اعتبارات عمرانی و جاری وزارتخانه‌اش بیشتر باشد. این چیزی است که ما در اختیار وزرا می‌گذاریم.

آقایی ادامه داد: گفتید که تفکیک جنسیتی لازم است. وزیر در برنامه‌های خود تاکید به اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها دارد نه تنها یک مورد تفکیک جنسیتی بلکه به جمیع موارد اسلامی کردن دانشگاه‌ها توجه داشته‌اند. اما زمینه این کارها را باید مجلس و دولت فراهم کند.

این نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های فرجی‌دانا برای وزارت علوم گفت: ایشان 21 بار در 28 صفحه برنامه خود به تبعیت از رهبری اشاره کرده‌اند و اعتقاد به ولایت، امام(ره) و انقلاب دلیل پیوستنشان به سپاه بوده است. تمام نمایندگان باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند. با توجه به دفاع کمیسیون و دفاع آقای ابوترابی از این گزینه پیشنهادی، همچنین دفاع مجمع نمایندگان شمال غرب از ایشان انتظار داریم که مجلس با رای بالا تعهد خود را اعلام کند.

لاهوتی: در دوران مدیریت فرجی‌دانا در دانشگاه تهران، هیچ التهابی در این دانشگاه دیده نشد

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اداره دانشگاه تهران که جزء سوابق وزیر پیشنهادی است، کار ساده‌یی نیست با این وجود در زمان ریاست وی در دانشگاه تهران هیچ التهابی در این دانشگاه نداشتیم. چرا که ایشان اعتقاد دارند که فضای دانشگاه باید آرام باشد.

لاهوتی در مورد مخالفت‌های صورت گرفته با فرجی‌دانا گفت: آقای هروی در مخالفت خود با آقای فرجی‌دانا تنها از مشکلات وزارت علوم صحبت کردند. این در حالی است که آقای فرجی تازه معرفی شده است و قرار نیست به مسائلی که مربوط به گذشته است، پاسخ بدهد.

لاهوتی ادامه داد:‌ در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان هم در بند 35 برنامه‌های ایشان به این موضوع اشاره شده است و این بی‌انصافی است اگر بگوییم که برنامه‌های ارائه شده با برنامه پنجم توسعه مطابقت ندارد. 74 بند این برنامه عینا منطبق با اسناد بالادستی و برنامه‌های پنج ساله توسعه است.

وی در ادامه به اظهارات یکی از مخالفان اشاره کرد و گفت: خانم طبیب‌زاده در حالی می‌گویند وزیر پیشنهادی برنامه ندارد که در ادامه صحبت‌هایشان می‌گویند برنامه‌هایی که آقای فرجی‌دانا مطرح کرده، زیاد است و اجرای آن‌ها 20 سال طول می‌کشد. این چه معنی می‌دهد؟

لاهوتی با تاکید بر این که نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را قبول دارد، گفت: ما باید در مورد منابع کمک کنیم تا این نگرانی‌ها برطرف شود.

وی همچنین به لزوم داشتن تعهد، تخصص و تجربه اشاره کرد وگفت: در مورد تعهد باید بگویم که ایشان خودشان ولایت‌مدار هستند و در خانواده‌یی مذهبی رشد کرده‌اند و از موسسان سپاه پاسداران در استان فارس بوده‌اند. در مورد تخصص، تحصیلات ایشان قابل ملاحظه است . ایشان از دانشمندان برجسته کشور هستند. سلسله مراتب کاری ایشان هم کاملا مشخص است.

این نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به آمار بالای فرار مغز‌ها و خروج تحصیلکردگان از کشور، گفت: آقای فرجی دانا اعتقاد دارند که این مساله باید برطرف شود تمامی برنامه‌های ایشان مطابق اسناد بالادستی کشور است و امیدوارم بتوانند وزارتخانه را اداره کنند.

در این میان نمایندگان مخالف نیز با اشاره به نکاتی همچون تناقض در برنامه وزیر پیشنهادی و همچنین چاپ نشدن حتی یک کتاب از سوی فرجی، این وزیر پیشنهادی کابینه روحانی را شایسته سمت وزارت ندانستند.

هروی: برنامه فرجی دانا کلیشه‌ای است

جواد هروی عنوان کرد: همه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید انتخاب وزیر علوم جدی را بگیرند و به دور از مسائل سیاسی به سوگندی که برای حفظ منافع و مصالح مردم خوردند، پایبند باشند.

او ادامه داد: اگر درسالهای گذشته مدیران مدبر به کار گرفته می‌شدند که رویکرد غیرسیاسی داشتند امروز در ردیف صادرکنندگان علمی و دارای اقتصاد دانش بنیان بودیم. امروز فضای دانشگاه‌ها و انتخاب روسای دانشگاه‌ها به قدری سیاسی شده که انتخاب سیاسی روسای دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد و پیام نور و یا همه دانشگاه‌های دیگر عادی و معمولی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: رشد غیرمنتظره کمّی دانشگاه‌ها همان بلایی را سرمان می‌آورد که تبلیغ وارونه جمعیت بر سر ما خواهد آورد. به قدری در رشد وارونه جمعیت تبلیغ کردیم که امروز جمعیت پیر جایگزین جمعیت جوان شده است. اشتغال‌زایی ناشی از این حرکت وارونه دانشگاه‌ها را چه کسی برعهده می‌گیرد. امروز در حالی سخن از رشد علمی می‌گویم از رشد معنادار علمی غافل هستیم.

هروی با بیان اینکه امروز باید تمنای مرد روئین‌تن را برای وزارت علوم داشته باشیم،گفت: آنچه باعث شده سومین وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه به تولید علم است. مقام عظمای ولایت بارها به اشاعه بحث علم اشاره کردند و تاکید داشتند که اگر غرب هم به جایی رسیده از توسعه علمی بوده است اما ما بر این مسئله تکیه نکرده‌ایم.

نماینده مردم قائنات تصریح کرد: تبلور عقلانیت که شعار اصلی دولت است در فضاهای دانشگاه‌ها کلید می‌خورد و تمام راه‌ها به دانشگاه ختم می‌شود به همین دلیل سکان آموزش عالی را باید به دست بهترین و عالم‌ترین شخص غیرسیاسی بدهیم.

او سپس به طرح برخی مشکلات و موضوعات موجود در دانشگاهی اشاره کرد و گفت: چندین سال است اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته اما آیا دانشگاه‌ها واقعا اسلامی‌تر شدند یا غیراسلامی‌تر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که وزرای علوم ما دغدغه توسعه علمی نداشتند امروز رقابت کمی،‌کیفیت را به فنا برده است و مقام استاد و معلم همچنان سنگ تیپا خورده‌ای گشته و این جای تاسف است هر خرمهره‌ای را به نام علم می‌فروشند و در چنین شرایطی سردمداران علمی کشور در خواب خرگوشی هستند این به این دلیل است که وزرای علوم ما کارآمد نیستند.

نماینده مردم قائنات افزود: کرسی‌های آزاداندیشی به دست نسیان سپرده شده‌اند؛ چرا امروز هر نهادی که در حوزه آموزش عالی است فقط بر طبل خودش می‌کوبد؟ پاسخ این است که چون نخواسته‌ایم وزرای علوم عالم و فرهیخته باشند هر کسی بر طبل خودش کوبیده است؛ نقش وزیر علوم در این میانه کجاست؟ وزیر علوم باید دغدغه داشته باشد و من چنین دغدغه‌ای در وجود دکتر فرجی دانا کمتر می‌بینیم. وزیر علوم بدون دغدغه نمی‌تواند ادعای دانش‌افزایی کند باید به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم و اگر قرار باشد اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد نفت باشد باید تحولی در آموزش عالی صورت بگیرد؛ جهاد اکبر را خیلی وقت است شروع کرده‌ایم ولی چون در این امر قصور کردیم به نتیجه نرسیدیم.

او تاکید کرد: آموزش عالی ستون فقرات نظام است و وزیر علوم باید حساس‌ترین شخص علمی باشد و با کفایت‌ترین و با درایت‌ترین کارنامه را داشته باشد تا بتواند با وجود این همه گرداب کشتی آموزش عالی را به سلامت به مقصد برساند اما آیا آقای فرجی دانا قدرت کافی برای دست گرفتن سکان کشتی آموزش دارد و آیا می‌تواند از پس این جایگاه برآید؟

هروی در ادامه به نقد رویکرد آموزشی وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و گفت: ایشان کوچکترین اطلاعی از برخی مسائل ندارد برای مثال آیا از ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد اطلاع دارد؟ آیا ایشان با چند سال ریاست یک دانشگاه می‌تواند استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور داشته باشد؟ 2500 دانشگاه در این کشور وجود دارد و ایشان فقط با اداره کردن دانشگاه تهران می‌تواند چنین دیدگاهی به دست آورد؟ آیا ایشان تخصص و توان تحول در علوم انسانی را دارد؟ تخصص در رشته ایشان غیرانسانی است با چنین پیشینه‌ای چگونه می‌خواهد بر جایگاه علوم انسانی اشراف داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آموزش عالی ما متاسفانه آموزش محور است کسی باید سکان آن رابه دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه. در کارنامه آقای فرجی دانا حتی یک کتاب هم دیده نمی‌شود تمام مقالات ایشان یا کارگروهی است یا کار دانشجویان ایشان است. یک وزیر علوم باید سلامت علمی و پژوهشی مملکت باشد اما این مسئله در کارنامه آقای فرجی دانا مشاهده نمی‌شود .آنهایی که از سابقه و کارنامه درخشان ایشان دم می‌زنند بفرمایند ایشان چند کتاب دارد و چگونه بدون حتی یک کتاب ربته استاد تمامی را به دست آورده است. ایشان چگونه می‌تواند مهار آموزش عالی سرکش را در دست بگیرد؟ این سوالی بود که پرسیدیم و ایشان سکوت کردند.

هروی افزود: دکتر فرجی دانا تنها از یک هفته قبل قانع شدند که می‌توانند وزیر علوم باشند چطور می توانند با مجلس و یا سایر نهادها تعامل کنند وزیر علوم باید با مجلس و کمیسیون آموزش بیشترین تعامل را داشته باشد اما ایشان احتمالا حتی نمی‌توانند به این سوال ساده که تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است پاسخ دهند. رویکرد تعاملی سابقه می‌خواهد که ایشان ندارند. ایشان پاسخ ندادند که سهم پژوهش که باید سه درصد تولید ناخالص علمی باشد چرا به 42 صدم درصد کاهش پیدا کرده است. ایشان در برنامه هایش نیاورده است که تفاوت و تبعیض فاحش حقوق و بازنشستگی استادان دانشگاه‌ها را چگونه حل می‌کند و برای این تبعیض چه راهکاری دارد؟

هروی در پایان به طرح این پرسش پرداخت که وزیر پیشنهادی علوم برای رشد ناموزون کیفی دانشگاه‌ها و خالی شدن صندلی‌ها که کاهش چشم‌گیر داشته است چه راهکاری ارائه خواهند کرد.

طبیب‌زاده: برنامه‌های فرجی دانا بیشتر راهبردی است تا عملیاتی

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری بیش از آنکه عملیاتی و اجرایی باشد راهبردی است و این در حالی است که نه امکانات مالی و نه زمان تصدی مسئولیت چهار ساله ایشان اجازه اجرای بسیاری از این راهبردها را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، زهره طبیب‌زاده نوری که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: وجه تمایز یک مدیر اجرایی نسبت به سایر مدیران در عرصه کلان مدیریتی تسلط و اشراف بر قوانین و مقررات، اطلاع از مشکلات موجود، توانایی اجرای راهکار عملی و منابع مالی در اختیار اوست و انتظار نمایندگان در همین راستا از وزیر پیشنهادی بیان راهکارهای عملی در چارچوب مقدورات از طرف وزیر پیشنهادی است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متاسفانه برنامه پیشنهادی شما به صورت شعاری با عبارات کلی و بدون در نظر گرفتن منابع تدوین شده که در آن تمام موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و اولویت نوشته شده است و هیچ مسیر روشنی و زمان‌بندی مشخصی برای دسترسی به اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.

طبیب‌زاده افزود: این در حالی است که در شرایط هجمه و تحریم‌های سنگین غرب علیه کشورمان، وزیر علوم به عنوان سکاندار کشتی علم و فناوری در کشور باید برنامه‌ی خود را برای تقویت ساخت درونی قدرت و به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بیان نماید و به جرات می‌توان ادعا کرد در برنامه پیشنهادی شما به این نیاز پرداخته نشده و حتی گاهی به طور متناقض نیز شعار داده شده است.

وی با اشاره به بندی از برنامه وزیر پیشنهادی علوم در ارتباط با پاسخگو بودن دانشگاه‌ها نسبت به عملکردشان اظهار کرد: از طرفی به لزوم پاسخگو کردن دانشگاه و اعضای هیات علمی تاکید می‌شود و از طرفی به افزایش بدون حد و مرز استقلال و اختیارات دانشگاه تاکید شده و این نوعی تناقض است، همچنین مواردی در برنامه مطرح شده است که در حدود اختیارات وزیر نیست و فرا دستگاهی است و در حوزه مسئولیت دستگاه‌های اجرایی دیگر است و شاهد این مثال بند 12 از برنامه ارائه شده است که در ارتباط با ساماندهی بودجه و دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی است و الزام آن‌ها به تامین منابع مورد نیاز پژوهش‌ها فرادستگاهی است و از عهده شخص وزیر علوم خارج است.

نماینده مردم تهران افزود: من از وزیر پیشنهادی سوال می‌کنم با کدام منابع مالی حمایت مادی و تسهیلاتی از موسسات آموزش عالی غیردولتی را خواهید داشت؟ لطفا بودجه جاری دانشگاه‌های دولتی را تامین کنید بعد به مراکز خصوصی قول بدهید، همچنین بر اساس کدام مجوز قانونی بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافیت مالیاتی، گمرکی، کمک و وام می نمایید؟

وی با اشاره به مشکلات مالی شدید دانشگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر گفت: در حالی که دانشگاه‌ها در تامین منابع مالی غذای دانشجویی ناتوان مانده بودند چگونه شما در بندهای مختلفی از برنامه‌تان حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط در خصوص تجاری‌سازی دانش و فناوری را آورده‌اید؟ و اینها تنها نمونه‌ای است از تعهدات مالی متعددی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده است که تحقق آن شاید بسیار سخت و غیرممکن باشد و سند این ادعا نیز کاهش بودجه بسیاری از مراکز علمی خاص و تخصصی در کشور نظیر رویان است.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بندهای مختلف برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر همه اینها به عنوان چشم‌انداز در برنامه آمده است باید وزیر پیشنهادی تفکیک کند که کدام را به عنوان برنامه آورده و کدام را به عنوان چشم‌انداز طولانی‌مدت و برنامه جدی‌ای را در کنار برنامه زمان‌بندی ارائه کند، در غیر این صورت این صحبت‌ها و این برنامه‌ها نشانگر عدم اشراف کامل وزیر پیشنهادی به امکانات و منابع موجود کشور است و حاکی از برخورد ذهنی و غیرواقعی جناب آقای فرجی‌دانا با واقعیت موجود است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بر دو محور عمده اسلامی کردن دانشگاه‌ها و پیشرفت علمی تاکید داشتند، گفت: بعد اول برنامه شما برای اجرایی کردن این فرمایشات فاقد اولویت‌بندی، غیرواقع‌بینانه و کاملا ایده‌آلیستی است و در بعد اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز تنها دو محور از 25 محور برنامه خود را برای آن اختصاص داده‌اید و تنها در این زمینه به دو تیتر اکتفا کرده‌اید و هیچ اقدام عملیاتی در تحقق آن ذکر نشده است و بقیه بازی با الفاظ است.

وی افزود: اینها همه نشان دهنده کمبود بضاعت اطلاعاتی وزیر پیشنهادی در بحث با اهمیت تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و نشان می‌دهد ایشان اساسا مولفه‌های دانشگاه اسلامی و تربیت دینی را نمی‌شناسند که نتوانسته‌اند راهکارهای اجرایی آن را مشخص نمایند.

وی خطاب به فرجی‌دانا گفت: آقای دکتر خواهشمندم رابطه فکری خود را با مقوله‌های وزیر دانشگاه تک‌جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس‌ها،‌اجرای اردوهای مختلف مرسوم در دوران اصلاحات، پیاده کردن ظواهر اسلامی در دانشگاه‌ها، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار و کسانی که دانشگاه را به عرصه جنگ خیابانی تبدیل کرده‌اند، بیان کنید، اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار افرادی هستند که سردمدار تحصن‌ها و تظاهرات های دانشجویی امثال واقعه 16 آذر در جریان اتفاقات سال 88 در دانشگاه خیابان هستند که به مبادرت به حرمت‌شکنی نموده‌اند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند بفرمایید تا مجلس مواضع صریح شما را در رابطه با آن بداند. ولی اگر افرادی به ناحق به دلایلی غیر از موارد فوق و نظایر آن ستاره‌دار شده‌اند به نظر بنده باید مسئولانی که باعث تضییع حقوق این دانشحویان و اساتید شده‌اند محاکمه شوند.

وی ادامه داد: جناب آقای دکتر فرجی‌دانا برای اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان در دانشگاه‌ها چه طرحی دارید و آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه‌ها را مولفه‌ای از اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌دانید؟ نحوه برخورد شما با اساتیدی که علنا در کلاس درس علیه انقلاب و نظام و مقدسات سخن می‌گویند چیست؟ و نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها چیست؟ چرا که در کمیسیون آموزش مطرح کردید نحوه جذب فعلی که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است نمی‌پسندید.

طبیب‌زاده نوری با انتقاد از برخی از رفتارها در دانشگاه هنر گفت: جناب آقای فرجی‌دانا نحوه برخورد با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که تئاترهای اجرا شده در آن در سال‌های گذشته و فضای اخلاقی موجودش کوچکترین شباهتی به فضای یک دانشگاه در یک کشور دین‌مدار ندارد چیست و باز هم سوال می‌کنم که بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها و کلاس‌ها در مواقعی که امکان‌پذیر است در حال حاضر ضدارزش مطرح شده است و مطرح‌کنندگان آن را مرتجعین مذهبی می‌دانند و لازم است شما نیز به صراحت در مورد آن اعلام نظر کنید و آیا پس از کسب رای اعتماد از مجلس باید تشکیل دانشگاه‌های تک جنسیتی به تاریخ بپیوندد؟

وی با اشاره به صفحه 14 برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در این بخش از برنامه مطرح شده است که باید از برخوردهای انضباطی بار ویکرد سیاسی امنیتی اجتناب نمود و نه پذیرش روحیه نقد را داشت اما آیا در چند هفته گذشته در هنگام اولین حضور ریاست محترم جمهور در دانشگاه تهران جلساتی ترتیب داده شده به لحاظ سیاسی امنیتی کاملا آزاد و دموکراتیک بود؟ آیا قریب به اتفاق افراد دعوت شده از دانشجویان و اساتید از طیف فکری خاصی نبودند؟ و از چهار گروه دانشجویی دارای مجوز برای سخنرانی تنها یک طیف با تفکرات متفاوت با سرپرستی وزارتخانه اجازه سخن پیدا کرد، پس چرا بیخودی شعار می‌دهید؟ و دم از آزادی سیاسی می‌زنید.

نماینده مردم تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود با طرح این سوال از وزیر پیشنهادی علوم، خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق و گرایشات سیاسی شما چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال 78 و 88 بار دیگر در دانشگاه‌های تحت مسئولیت شما تکرار نشود؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی دوباره از سر گرفته نشود؟