همشهری آنلاین: دانش‌پژوهان دریافته‌اند نوازش کردن گیاهان موجب می‌شود آن‌ها نسبت به بیماری‌ها مقاوم شوند.

به گزارش مهر، پژوهشگران دانشگاه فرایبورگ سوئیس می‌گویند مالش برگ‌های گیاهان بین دو انگشت شست و سبابه، سازوکار دفاعی ذاتی را در گیاه فعال می‌کند.

ظرف چند دقیقه تغییرات زیست شیمیایی در گیاه روی می‌دهد و موجب می‌شود گیاه در برابر "بوتری تیس"- قارچ عامل بروز کپک خاکستری- مقاوم شود.

مالش برگ‌ها، نوعی فشار مکانیکی است. گیاهان باید به طور مداوم با فشارهای مکانیکی ناشی از باران، باد، حیوانات و حتی دیگر گیاهان سر و کار داشته باشند. درختان در خطوط ساحلی بسیار پر باد رشد می‌کنند و گاهی اوقات با تنه ضخیم‌تر و قد کوتاه‌تر به این شرایط واکنش نشان می‌دهند. اما از سوی دیگر گیاهان به شکل‌های ظریف‌تری از فشار مکانیکی نیز مانند لمس کردن نوازش واکنش می‌دهند. برخی از واکنش‌ها واضح و آشکار هستند مانند گیاه حشره‌خوار که با فشار حشره برگ باز می‌شود و آن را می‌بلعد این در حالی است که واکنش برخی دیگر از گیاهان گسترده‌تر است.

گیاهان همچنین یک زرادخانه از واکنش‌های نامرئی از جمله تغییرات در سطح مولکولی و زیست شیمیایی به فشار مکانیکی دارند.

محققان در این بررسی برگ‌های شاهی را لمس و تغییرات داخلی را در آن رصد کردند. آن‌ها دریافتند ژن‌های مرتبط با فشار مکانیکی فعال شده و میزان گونه‌های اکسیژن فعال افزایش یافت.

در این حالت لایه خارجی محافظ برگ نفوذ پذیرتر می‌شوند امری که احتمالا به فرار مولکول‌های فعال زیستی مختلف کمک و در شکل‌گیری واکنش ایمنی رصد شده نقش دارند.

این داده‌ها همچنین حاکی از این است که فشار مکانیکی توسط حسگرهای مکانیکی درک می‌شود و پس از آن است که مقاومت آغاز می‌شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه BMC Plant Biology منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین