همشهری آنلاین: اخترکِ پنجم داستان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت تگزوپری را به یاد دارید؟ سیاره غریبی که از همه سیاره‌های دیگر کوچکتر بود و فقط به اندازه یک فانوس پایه‌دار و یک فانوس‌بان جا داشت؟ سیاره‌ای که یک ماهش ۳۰ دقیقه طول می‌کشید؟

براساس گزارش میل‌آنلاین، محققان MIT ظاهرا چیزی شبیه به این سیاره را یافته‌اند با این تفاوت که فانوسبانی روی آن زندگی نمی‌کند که هر دقیقه فانوس را روشن و خاموش کند. محققان MIT موفق به کشف سیاره فراخورشیدی شبه زمینی به نام کپلر 78b شده‌اند که هربار گردشش به دور ستاره میزبان 8.5 ساعت طول می‌کشد.

یک سال این سیاره در مقابل یک سال زمین که برابر هشت هزار و 756.81 ساعت است کمتر از نیمی از یک روز زمین است.

محققان پیش از این سیاره‌هایی که سال در آنها چند روز به طول می‌انجامد مواجه شده بودند، اما اینکه یک سال کامل در یک سیاره چند ساعت باشد پدیده جدیدی به شمار می‌رود.

این سیاره که در فاصله 700 سال نوری از زمین قرار گرفته کپلر 78b نام داشته و یکی از کوتاهترین دوره‌های مداری که تاکنون مشاهده شده‌ را داراست. محققان همچنین دریافته‌اند حرارت سطح این سیاره بالای پنج هزار درجه فارنهایت است. در چنین درجه حرارت بالایی این احتمال وجود دارد که لایه سطحی سیاره ذوب شود و اقیانوسی متلاطم از مواد مذاب در آن ایجاد شود. همچنین وجوداین سیاره در چنین درجه حرارت بالایی به این معنی است که سیاره از تراکم بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: همشهری آنلاین