محققان حیات‌وحش پس از یک‌دهه سرانجام دلیل بروز رفتارهای غیرعادی را در ببرهای کمیاب روسی موسوم به ببرهای سیبری کشف کردند.

تعدادی از این گربه‌سانان بزرگ و باشکوه در جاده‌ها و روستاها سرگردان هستند و در حالی که بسیار نحیف و لاغر شده‌اند، حتی از مردم نمی‌گریزند و در نهایت بسیاری از آنها تلف یا کشته می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، مطالعات جدید نشان می‌دهد که برخی از این گونه ببرها که به «ببر آمور» نیز شهرت دارند از یک بیماری عفونی عصبی مهلک به نام «بیماری ویروس سگی» رنج می‌برند. دنیس مک‌آلوس، آسیب‌شناس جامعه حفاظت از حیات‌وحش «برونکس» در نیویورک و دستیارانش نمونه‌های آزمایشگاهی حاصل از 5قلاده ببر وحشی آمور را که به‌دلیل بیماری‌های عصبی مرده بودند، بررسی کردند و در نهایت معلوم شد که ویروس سگی عامل مرگ 2قلاده از این گونه ببرها بوده و این ویروس 3ببر دیگر را نیز آلوده کرده است.

براساس این گزارش، ببرهای سیبری نخستین‌بار در شرق دور روسیه و شبه‌جزیره کره مشاهده شدند و جمعیت این جانور به‌دلیل شکار بی‌رویه در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. تا دهه1940 میلادی تنها 40قلاده ببر سیبری در جهان وجود داشت که به لطف تلاش‌های فعالان حفاظت از حیات‌وحش، جمعیت آنها امروز به 450 قلاده رسیده است.